Däck till cyclocross?

Däck till cyclocross?
Jag är nybliven ägare till en cyclocross. Är det ngn som har lite tips kring bra och lämpliga däck? Jag tror att jag kommer köra 40% asfalt, 40 % grusväg och resterande 20 - allt annat :-). Finns det ngt bra allround däck på marknaden som ni rekommenderar... eller får man välja utifrån användningsområde?

/S

Däck till cyclocross?
Skall du köra asfalt, så sätt på landsvägsdäck. Skall du köra grusväg och stig, så sätt på crossdäck. Själv kör jag på Conti GP 4000 25mm på asfalt och Schwalbe Racing Ralph 35mm på grusväg och stig. Det funkar bra, men jag har inte testat några andra och jämfört.

Däck till cyclocross?
Ett bra däck som jag använder till asfalt och grusväg är Continental Gatorskin 28mm. Det har ett mkt. bra rull, punkaskydd och är precis lagom stort även för grusvägar. Det är inte ett terrängdäck för lite mer stök men då du till 80% kör asfalt och grus så funkar det riktigt bra.

Vill du ha ett större däck med mer lufkammare så måste du gå över på ett renodlat crossdäck.

Däck till cyclocross?
Det smidigaste är två hjulpar med olika däck, olika användningsområden: pendling alt skog, tävling alt träning, asfalt/hårt underlag alt lera/mjukt underlag eller vilka kombo som nu kan vara aktuella.

Kenda smallblock 8 - utmärkta på torrt, hårt, asfalt. Slitstarka jmf med ex Mudwrestler. Lite spinkigare, lättare få genomslag jmf med ex Mudwrestler.

Maxxis Mudwrestler - toppengrepp på blött, lera, bra gummi=slits snabbt. Lite slitna funkar de kanon på torrt, som semislicks.

Michelin cyclocross mud2 - likvärdiga med Mudwrestler

Sen har jag ett par WTB cross wolf som skall testas i höst/vinter, lite grövre mönster på dem och anses vara bra i lera (läste jag på ngt forum).

Jag har inte testat Racing Ralph men vet fler som verkar nöjda med dem, bl a Stumpy ovan ;)

Tillbaka
Topp