Däck till Mtb för asfalt? Race king vs Contact urban

Hej, jag undrar om någon testat både race king och contact urban och kan säga om det är stor skillnad på hur bra dessa rullar på asfalt?

Jag pendlar ibland med en Specialized Epic hardtail som för närvarande har race king däck på men funderar på om det är värt att byta till contact urban? Jag kör aldrig i skogen med den eller så, grus som värst. Kan tillägga att sträckan till jobbet är 39km.

Lite som att pendla mellan städer i en traktor istället för en personbil och fråga om det är värt att byta ut traktordäcken mot bildäck. Kan bara hålla med föregående, du ställer nog en irrelevant fråga.

Lite som att pendla mellan städer i en traktor istället för en personbil och fråga om det är värt att byta ut traktordäcken mot bildäck. Kan bara hålla med föregående, du ställer nog en irrelevant fråga.
Det är väl - tyvärr - inte så ovanligt.
epatraktor.webp

Hej, jag undrar om någon testat både race king och contact urban och kan säga om det är stor skillnad på hur bra dessa rullar på asfalt?

Jag pendlar ibland med en Specialized Epic hardtail som för närvarande har race king däck på men funderar på om det är värt att byta till contact urban? Jag kör aldrig i skogen med den eller så, grus som värst. Kan tillägga att sträckan till jobbet är 39km.
Kan alltid diskuteras hur väl mätningen stämmer överens med verkligheten, men någon ledtråd borde det kunna ge:

Eg håller jag med fg talare men det kan ju finnas andra saker som styr också. Om du bara kör asfalt så hade jag kikat på typ maxxis rambler el liknande. 700c och 29 har samma innerdia

Är det mest asfalt röstar jag definitivt på Contact Urban (helst 62mm) och inga finmönstrade XC-däck. Tycker dom rullar superbra, även om RaceKing också är bland de bästa XC-däcken avseende på rull. Men för asfalt är RaceKing och liknande däck ganska onödiga, och bättre punkteringsskydd på Contact Urban dessutom. Samt mycket billigare.

Lite om Urban här nedan, klicka på rubriken:

Ett slätare, tystare och lättare alternativ till Race King är
Continental Speed King RaceSport B-C 44.11€ BRR Comparison: Continental Race King Protection (TL!) vs Continental Speed King II RaceSport (225 gr butyl)

ModelContinental Race King Protection 2024Continental Race King Protection 2020Continental Race King Protection 2015Continental Race King RaceSport 2014Continental Speed King II RaceSport 2015
Specified Weight605 grams605 grams645 grams540 grams465 grams
Measured Weight586 grams588 grams629 grams497 grams467 grams
Inner TubeNone (40 ml sealant)Conti MTB 29 (225 gr butyl)Conti MTB 29 (225 gr butyl)Conti MTB 29 (225 gr butyl)Conti MTB 29 (225 gr butyl)
Tube Rolling Resistance
35 PSI / 2.4 Bar
-18.0 Watts21.1 Watts20.0 Watts16.6 Watts
Tube Rolling Resistance
25 PSI / 1.7 Bar
-20.2 Watts23.3 Watts22.4 Watts19.1 Watts
Tubeless Rolling Resistance
35 PSI / 2.4 Bar
16.5 Watts14.5 Watts17.6 Watts--
Tubeless Rolling Resistance
25 PSI / 1.7 Bar
18.2 Watts15.7 Watts18.8 Watts--
Total Puncture Score Tread30 Points29 Points45 Points29 Points29 Points
Measured Knob Height Center2.7 mm2.5 mm2.5 mm2.5 mm0.5 mm
Measured Knob Height Edge3.1 mm3.0 mm2.5 mm2.5 mm1.5 mm
Rating4.8 / 55.0 / 55.0 / 55.0 / 55.0 / 5

Senast ändrad:
Tack för alla svar! Förstår svaren om att byta cykel, har testat gravel cykel (väldigt lite) men är rädd att det ska bli för stötigt och obekvämt

Ville egentligen bara veta om någon testat båda däcken och kan uttala sig, enligt tester är ju rullmotståndet ganska lika i teorin iallafall.

Jag pendlar inte sträckan super ofta, men vill gärna göra det mer frekvent under sommaren och undrade om däckbyte skulle göra någon skillnad.

Jag pendlar oxå på MTB. Dock inte 39k, utan 5k. Samt på en helstel 26”a som ingen vill sno. Funkar utmärkt om man inte har fartambitioner till jobbet.

Bra tips här om Conti Urban. Dom finns oxå i 26” och 55mm. Dom ska inhandlas!

Tillbaka
Topp