Däck till pendlaren såhär på höstkanten

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jag kör GP4000 25mm under sommaren men så fort det blir den minsta blöta så får jag punka. Och det suger.

Vintertid så har jag tigare jag på Conti Contact 28mm men de är ju inte roliga. Tunga, tröga och framförallt dåligt fäste.

Vad rekommenderar Happy?

Slang åxå... finns det nån extra hållbar historia eller nåt.

Tack på förhud!

Stalle

Jag har GP 4 Season på mina lvg-hjul och de har funkat bra till både grus och asfalt. Jag har inte punkat och de rullar snabbt som en oljad utter nerför en vattenrushbana.

Annars kan du få köpa mina gamla Sport Contact. jag vill inte ha dem.

Kör själv på GP 4 Seasons, men jag tror att Vittoria Voyager Hyper kan vara ett bra alternativ.
Planet X sålde nyligen dessa för 10 pund stycket.

GP 4-seasons är bra. Problemet är bara att eftersom det är så mjukt gummi i dem så blir det helt perforerat av grus lite längre fram på vintern och på vårkanten och slits väldigt hårt. Det i kombination med prislappen är lite sådär...... Men nu på hösten är de utmärkta. Ett annat alternativ är Gatorskins som har mer hållbart gummi. Har ett par som jag kört på under två säsonger på racer under höst och vår och det syns knappt att de är använda. Det är stor skillnad mot 4-seasons. Dessutom har de fått färre punkteringar.

Jag kör numera Bontrager AW3 28-622, 295gram med bra punka skydd. Det gör stor skillnad i hur cykeln känns. Två senaste säsongerna har jag pendlat på Conti Gator Skin 28-622.

fyrbåk skrev:
-------------------------------------------------------
> GP 4-seasons är bra. Problemet är bara att
> eftersom det är så mjukt gummi i dem så blir
> det helt perforerat av grus lite längre fram på
> vintern och på vårkanten och slits väldigt
> hårt. Det i kombination med prislappen är lite
> sådär...... Men nu på hösten är de utmärkta.
> Ett annat alternativ är Gatorskins som har mer
> hållbart gummi. Har ett par som jag kört på
> under två säsonger på racer under höst och
> vår och det syns knappt att de är använda. Det
> är stor skillnad mot 4-seasons. Dessutom har de
> fått färre punkteringar.

Kan skriva under på detta. Jag har också upplevt att slitstyrkan är väldigt dålig på GP-4 seasons. Jag tror inte det första bakdäcket gick mer än 150 mil innan korden började titta fram i slitbanan och då var ändå det mesta sommarväglag. Åtminstone om jag jämför med mina GP4000S, som jag numera kör sommartid och fram till de börjar sanda cykelbanorna och som har gått två säsonger och minst 500 mil och som säkert håller en sommarsäsong till (många "och" blir det :-)), så är slitstyrkan på GP4season rent usel. När jag kört slut på mina nuvarande GP4season tänker jag testa något annat av ekonomiska skäl.

Däremot har jag aldrig få en punka med GP4season förutom snake bites när jag körde i ett potthål, vilket knappast däcken kan beskyllas för.

Jag har haft samma GP 4 Season 28mm bakdäck sedan 2012, använts dagligen från början av april till november (frost) för 16km pendling. Uppskattningsvis nära 500 mil.
Visst har det fått en del märken efter vassa stenar och glas och det börjar nu bli rätt kantigt, men jag kan inte hålla med om att de slits ut jättefort.
Tycker det mjuka gummit ger fantastiskt fint grepp på trottoarkanter och liknande när det är blött.

Jag har kört 28mm Gatorskin i två vår-till-höst-säsonger (dvs när jag inte kört dubbdäck, totalt ca 650mil) med endast en genomslagspunka. Är väl dags att byta ut backdäcket dock. Börjar bli aningens platt.

emilh skrev:
> Jag har haft samma GP 4 Season 28mm bakdäck sedan
> 2012, använts dagligen från början av april
> till november (frost) för 16km pendling.
> Uppskattningsvis nära 500 mil.
> Visst har det fått en del märken efter vassa
> stenar och glas och det börjar nu bli rätt
> kantigt, men jag kan inte hålla med om att de
> slits ut jättefort.
> Tycker det mjuka gummit ger fantastiskt fint grepp
> på trottoarkanter och liknande när det är
> blött.

Har faktiskt funderat på att reklamera dem till Continental för att de blev så fort utslitna. Skiftande kvalitet på gummit i olika batcher? Tillverkas de i olika fabriker?
Jag har också läst inlägg från andra användare som tyckt att de hållit bra. Bortsett från slitstyrkan tycker jag också de är suveräna.

xyklisten skrev:
> Slår ett slag för dessa
> http://www.vittoria.com/tire/voyager-hyper/ Dock
> inte kört så länge på dem men det första
> intrycket har varit bra. Får nog sitta på tills
> det blir snö.

Jag klickade hem ett par sådana från PlanetX när de reade som jag tänkte sätta på crossen. Än så länge är det racerväder så det har inte varit prioriterat :-)

Undrar i mitt stilla varför inte samtliga pendlare kör med kevlarförstärkta däck? Spelar ingen roll vad jag kör på, såg mig inte för och drog på ett högt vasst brunnslock häromdagen och tappade tom lampan, trodde att "nu blir det punka" också, men icke! Schwalbe är lösningen.

Kommer inte byta däck förrän dubben åker på. Schwalbe Winter. Ständiga frågan är bara när? Snart kan det va rätt halt när man drar iväg vid 06 och helt ohalt när man slutar och får typ skämmas för dubben, plus tungcyklat såklart.

Aliide skrev:
> Undrar i mitt stilla varför inte samtliga
> pendlare kör med kevlarförstärkta däck? Spelar
> ingen roll vad jag kör på, såg mig inte för
> och drog på ett högt vasst brunnslock
> häromdagen och tappade tom lampan, trodde att "nu
> blir det punka" också, men icke! Schwalbe är
> lösningen.

Vilka däck syftar du på?

> Kommer inte byta däck förrän dubben åker på.
> Schwalbe Winter. Ständiga frågan är bara när?
> Snart kan det va rätt halt när man drar iväg
> vid 06 och helt ohalt när man slutar och får typ
> skämmas för dubben, plus tungcyklat såklart.

Maraton Winter är tillexempel inte kevlarförstärkt. Men det visste du nog.

Stalle

Aliide skrev:
> Undrar i mitt stilla varför inte samtliga
> pendlare kör med kevlarförstärkta däck? Spelar
> ingen roll vad jag kör på, såg mig inte för
> och drog på ett högt vasst brunnslock
> häromdagen och tappade tom lampan, trodde att "nu
> blir det punka" också, men icke! Schwalbe är
> lösningen.

Nästan alla däck folk pendlar på har någon typ av sådant bälte. Även GP4000s. Däremot hjälper det inte ett dugg mot klämpunkteringar från vassa brunnslock.

bojsänke skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Undrar i mitt stilla varför inte samtliga
> > pendlare kör med kevlarförstärkta däck?
> Spelar
> > ingen roll vad jag kör på, såg mig inte för
> > och drog på ett högt vasst brunnslock
> > häromdagen och tappade tom lampan, trodde att
> "nu
> > blir det punka" också, men icke! Schwalbe är
> > lösningen.
>
> Nästan alla däck folk pendlar på har någon typ
> av sådant bälte. Även GP4000s. Däremot
> hjälper det inte ett dugg mot klämpunkteringar
> från vassa brunnslock.

Däck som är mer gummi än luft däremot. Det lär funka bra mot sånt. Men då får man verkligen inte värdesätta komfort och att komma fort fram för högt.

Jag väntar spänt på att se hur länge det kommer att gå att köra racerdäcken (Pro4) här i Dalarna. En frostmorgon har jag provat hittills och det gick ju hur bra som helst.

Jag kör på ett par Conti Contact nu på crossen tills det är blött och kallt, frost är ju inga problem om asfalten är torr.

Sen kör vi på marathon winter.

Jag kör på Conti X-King Protection 26 x 2,4 såhär på höstkanten innan snön kommer. Mycket lättrullade och trygga i greppet. Cyklar genom glaskross och över spikade träbroar och järnvägsspår utan problem. Pendlar ca 50 % av sträckan på delvis stenig stig.

Har kört med lite olika märken på min pendlarcykel men de som funkat bäst är Schwalbe Road Plus.
Inte en punka på 4-5 månader, har sett att det suttit små vassa stenar i däcket men det går inte igenom och dessutom hyfsat lättrullade.

Jag kan inte mycket om smala däck och jag vet inte hur långt in på vintern du tänkte att höstsäsongen sträcker sig, men Marathon Plus 35 mm är iallafall asbra, kör grus och rötter varje dag. Bara fått punka av en lång spik hittills (men nu får jag väl snakebite på måndag).

Conti Twister 32, Classes fuldäck och något Conti-slick på 28 mm fick jag betydligt mycket mer punka på.

Men det är ju inte grovmöstrat för minusgrader förstås. Då åker Marathon Winter på istället. Funkade fint fram till nyår sist, men då var det ju inte mycket vinter att tala om kanske.

Kung Stalle skrev:
> Vad tror ni om GP 4 season 28mm?
>
> Stalle

Dom pendlar jag på! Vår, sommar och höst. Sjukt nöjd med dom däcken, har rullat nästan 400 mil utan punka och dom ser fortfarande fina ut.

Alltså Marathon Plus, Continental Contact och liknande är en helt annan sorts däck än 4Season och andra däck som diskuteras. Eftersom TS går från GP4000S så är nog inte bojsänken för standardcyklar det som är efterfrågat.

Jag har kört Lithion 2 i Göteborg februari-juni i år och det fungerade jättebra trots rikligt med grus i början och lite slask. Inga punkor men visst syns det att jag kört massa grus med dem. Billiga är de också. De verkar vara ungefär samma sorts däck som 4Season fast inte lika lyxigt. Goda recensioner på internätet också.

Det blev ett par Sport Contact iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

2059374_1.rhtyxgspx6.jpg

Tack för hjälpen alla!

Stalle

Luthman Photography skrev:
> Jag har ett par såna liggande, du hade kunnat få
> dem för en 50-lapp och en puss.

Taget!

Kung Stalle skrev:
> Jasså det var det som du skrev Bengan. Ja...
> ursäkta...
>
> STalle

Dina ser dock fräschigare ut. Mina är förra modellen.

Tillbaka
Topp