Däck

Test005

Ny medlem
Däck
Vilka däck rekomenderas för en motionscyklist som mest kör enkel terräng och uppskattar fart framför stökiga stenskravel.
Nu sitter det Tioga extreme XC 2.1 på cykeln, men jag skulle vilja gå ned till kanske 1.9 för att få bättre rull.
Är det dumt att ha 1.9?

Ska man satsa på semislicks? (Är det så de kallas som har dubb på hjulsidorna, men inte i mitten? )

Däck
Verkar som du kör ungefär som mig, och jag kör på 1,95 och tycker dem funkar kanonbra. Har inte fabrikatet men dem satt som standard på min Crescent ITC 700 som jag köpte nu i våras, körde på 2,1 på gammeln och det är stor skillnad på rullmotstånd (känns nästan som man flyger fram nu). Testade mina 1,95.or på torr skogsstig och lerig dito med decimeterdjup issörja och det gick alldeles utmärkt det med.

Bosse

Däck
Jag köpte ettt par Conti Twister Protection 1,9. De är UNDERBARA, lätta och snabba både på asfalt och i skogen (inte i den värsta leran kanske men till lera finns det ju andra däck) men jag vet inte hur länge de håller. Måste nog ha mina billiga skräpdäck när jag kör distanserna....

Köper du via Cyklecomponents får du dem för c:a 700:- med transport till ditt postkontor (läs:videobutik) inräknat. Köper du dem i "fina butiken" går det på över 800:- och du får ta dig dit själv.

Däck
Låter som Continental Explorer Protection 2.1" skulle passa fint också, de är inte 2.1" breda trots att det står så på dom - de är smalare. Rullar bra, har bättre grepp/hållbarhet än semislicksdäck, relativt lätta.

/Leo

Däck
Jag åker på Conti Explorer Pro 2.1".
Som gammal landsvägsräv så har jag ganska högt däcktryck. Rullar bra på asfalt och torra grusvägar och stigar.
Problemet uppstår när grusvägen är blöt. Då känns det som att köra in i en sån där sandfålla de har i Formel 1. Tvärstopp och mycket tungtrampat.
Tar gärna emot förslag om däck som rullar lätt när det är blött.

/Anders

Däck
Vad skulle ni säga om Panaracer från Cylecomponents.com?
Fire XC pro 1.8 = 320:-
Trailblaster 1.95 = 320:-

Skulle passa bra att lägga en beställning på ett par nya däck tillsammans med nya pedaler.

Skulle vilja ha ett par dubbelsidiga spd pedaler, är det värt att betala lite extra för Shimanos 540 motför 520 modellen?

Däck
Conti twister supersonic sitter på min båge just nu, extremt bra rull men också ett hyfsat fäste, ett av de bästa däcken jag har haft hittills, fast jag skulle nog endå rekomendera att köra protection istället för supersonic, det skiljer 100g per däck men du slipper byta slang x- antal gånger.

/mackan

Däck
Kör med Continental Twister (vet ej modell) som jag köpte för 300,-/paret på Långa Lugnet av Conti. Fick dessutom en cykeltröja på köpet :)

Nackdelen med dem är väl att de slits rätt fort. Snabba och rätt bra grepp i alla lägen (för att vara semislicks).

Däck
Alla bra däck verkar nötas ner fort, lite beroende på att mönstret är så lågt.

Undra hur trögrullade dessa däck är 2,25
TyresPanaracerPyro.jpg

Däck
Jag älskar Twister men som sagt tidigare så slits de asfort. Min nya kärlek heter Hutchinson Python Airlight. Mycket bättre komfort än twister pg stor volym och mycket lättrullande mönster med kanongrepp! Sen kör jag Vertical också, är nöjd med dem och tror de kommer passa utmärkt när det blir lite torrare. Ett problem jag har är när rötterna är blöta. Vad göra då? Sänka trycket? Det blir svinhalt med Vertical. Ska testa mina python på det. Bredden på däcken är inte så viktigt tycker jag.

Däck
Innan jag bytte däck hade jag "Continental Twister Pro" vilka jag var mycket nöjd med, de slets dock rätt fort. Upplevde dessa som lättrullade, men nu när jag satt på ett bara "Michelin Comp S" är jag ännu mer nöjd med rullegenskaperna. Dessa är bland de däck som har absolut minst rullmotstånd och för dig som gillar att bara rulla runt är dessa perfekt. Inte helt fel att de oxå har bra med grepp när så behövs.

Den här tråden visar hur olika vi alla är. Vi gillar alla olika däck, kanske har att göra med hur många sorter vi hunnit med att testa... Utbudet är så stort att man inte hinner med att personligen jämföra alla däck på marknaden.

Men min slutrekommendation är dock "Michelin Comp S"

Däck
Obed skrev:

> Alla bra däck verkar nötas ner fort, lite beroende på att
> mönstret är så lågt.
>
> Undra hur trögrullade dessa däck är 2,25
>
TyresPanaracerPyro.jpg

Hmm... Menar du 2,25 *fot* eller är har de bara en abnormt liten diamter? Regummerade nav...

I vilket fall är de nog väldigt tungrullade.

De är juh typ lika breda som höga :D

Däck
the Tnt: underförstått 2,25 tum.
Mtb-däck brukar vanligen mätas i tum :-)

2,25 fot blir ganska stort, centimeter litet och millimeter väldigt litet, my oerhört litet, slutligen ppm vansinnigt litet.
Finns fler måttenheter men vid det här laget har de flesta tröttnat på mitt inlägg ;-)

Däck
Måste nog påpeka lite fel...

Obed; ppm betyder parts per million, 1ppm = 1 miljondel. Detta är ingen längdenhet utan en "del av" enhet som ofta används för att uttrycka ex koncentrationen av ett ämne i ex luften.

Listan efter mikometer (my) fortsätter nano, piko, femto, atto

/Besserwissern

Däck
Jag instämmer i kör med InlineOla och trallar vidare på den trevliga listan av kända tiopotenser med efterföljarna till femto (billiardsdel, 10^-15), atto (trillionsdel, 10^-18).... med zepto (trilliardsdel, 10^-21), yokto (quadrillionsdel, 10^-24). Men då börjar vi snacka vääääldigt smala däck!

EDIT: I alla fall om vi talar om delar av den sträcka som ljuset tillryggalängder i fria rymden under 1 / 299 792 458 sekund. (dvs. delar av 1 meter)

Ett annat sätt att definiera en meter:
"1 650 763,73 våglängder i vakuum av en orange spektrallinje hos isotopen krypton-86 (CGPM 11)"

- Professor, how long is your lecture today?
- One microcentury.

Post Ändrad (04-04-08 13:25)

Däck
tillbaka till däck så har jag haft boazabena F & R och jag gillade dem inte. Jag tyckte kurvtagningen blev väldigt lurig med dem. Helt plötsligt och utan förvarning kunde man tappa kantgreppet. Dom sägs vara lättrullade men jag tyckte att mina Vertical rullade lättare.

Däck
När det gäller XC-däck så håller jag med Nilebiker om Ritchey Speedmax.
En bra kompromiss.

Twister gillar jag inte alls, dom funkar bara på hård grusväg.
Python är OK så länge dom är ordentligt pumpade, men sänker man trycket wobblar det för mycket.
Tioga Terrafirma är ett billigt däck som passar i skogen.

Annars så är jag väldigt partisk för alla däck som kommer från WTB, det är nånting med gummiblandningen som jag gillar. Har kört på Velociraptor och Racingraptor och varit mycket nöjd. Inom kort ska jag langa på ett par Weirwolf Race, väntar bara på att Cyclecomponents får hit dom.

Däck
Minst skulle väl annars 1/gogoplexdels meter vara.

1 gogol = en 1:a med 100 nollor efter
1 gogoplex = en 1:a med en gogol nollor efter.

Skulle nog vara lågt rullmotstånd men lite taskigt driv med dylik däckbredd.

;~}

Däck
TOK OT:
För att få slut på snacket om vad som är minst kan jag meddela att 1/oändligheten är oändligt mycket närmare noll än 1/gogoplex men ändå inte noll (men ändå så nära noll man kan komma utan att det är noll...)...

Om någon matematiker läser detta så får jag väl skriva:
limes x -> oändligheten av 1/x,
för klarhetens skull :)

(Är fysiker själv och vi är ju lite slarviga med det matematiska språkbruket)

Förlåt mig!

Däck
Ritchey Speedmax Alpha/Omega har jag provat, men de föll mig inte alls i smaken. De rullar dock rätt bra, men greppar inget vidare i skogen. Rent av läskiga när det är löst underlag och går fort. För lättkörda långlopp kan de fungera.

Numera föredrar jag grepp framför rull, men det beror nog på var/hur man cyklar. ;-)

Ett gammalt och bra däck med lågt rull och hyffsat grepp är faktiskt IRC Mythos XC slick. Slits fort men fungerar riktigt bra för långlopp, åtminstone som bakdäck.

/Leo

Däck
mytomspunnen: Ahh... nu börjar vi närma oss mina vardagliga görningar. Ditt gränsvärde är tyvärr noll och inget annat. Däremot finns det ickestandard aritmetik och analys där kan man hitta infinitesimaler, dvs tal som är större än noll, men mindre än alla andra standard tal ("vanliga" tal). Det var ju med sådana Leibniz och Newton definierade integralkalkylen, men de hade inga riktiga belägg för sina infinitesimaler. Dock lyckades Robinson någongång kring 50 eller 60-talet vissa att det faktiskt är ok att räkna med infinitesimaler, vilket är helt otroligt cooolt. Robinson använde sig av den moderna logiken i fotspåren av Gödel, SKolem, Löwenhem och de andra snubbarna.

(som om någon skulle vara det minsta lilla intresserad...)

f

Däck
däck
Jag tror faktiskt att om man ska ha lite ekonomi i sitt cyklande så köper man träningsdäcken på Biltema eller Clas Olson, åtminstone bakdäcket. De lätta tävlingsdäcken (Continental, Huchinson, Nokia osv) använder man på tävlingar, och blir då förstummad över hur snabbt man egentligen kan köra!

En annan sak som tappats bort i denna topic är frågan om volymen 1.9 - 2.1. Jag tror att det är lite beroende på vad man väger, har för cykel och körstil. Sjäv väger jag nu c:a 70 kilo, kör stelt bak (kör man heldämpat är ju inte bakdelen så känslig för tyngre attack) och har en relativt lätt körstil. jag försöker på träning att flyta ovanpå rötterna. Detta av ekonomiska skäl. Det är dyrt att vara hård på stigen. Åkare som drämmer rakt in i föremålen i terrängen behöver större luftkammare och ofta bra ekernycklar.

Egentligen skulle jag nog välja 2.1 or för träning och 1.9.or för tävling. Det är inte så stor påfrestning på fälgar och annat med en större luftkammare.

Däck
Sen är det väldigt stor skillnad på däck och däck, en del 1.9-2.0 däck har större luftkammare än 2.1 däck. Däcksbredden är bara ett mått på hur brett däcket är, inte hur mycket luft däcket rymmer. Bl.a. Hutchinson har en del 2.0" däck med stor luftkammare, medans en del av Continentals 1.9-2.1" däck har väldigt liten luftkammare.

/Leo

Däck
Jadå, hade IRC Mythos XC F som framdäck i två år, ihop med Mythos XC Slick som bakdäck. En ruggigt snabb kombination, mycket lättrullat och med bra fäste fram där det mest behövdes. Perfekt för långlopp. Som bakdäck har jag inte kört det mer grovmönstrade Mythos XC R. De finns alltså som front resp. bakdäck, med olika mönster. Något som blir ovanligare numera, då båda bak och framdäck är samma mönster på men endast rotationsriktningen skiljer.

/Leo

Däck
Har kört IRC Mythos XC både fram och bak
Bra prisvärt däck, ganska lättrullat

Mythosarna har används i vågor på HT. Först åkte de av för att jag provade Schwalbe Skinny Jimmy, när Schwalbe däcken var utslitna så åkte Mythosdäcken på igen:-)

Nu provar jag Conti Twister på HT.
Mythosdäcken ligger redo när jag har slitit ut Contidäcken.

ha det
Jan

Däck
KIRE skrev:

> Någon som testat IRC MYTHOS XC ??

Jag har IRC Mythos på min gamla HT som levererades med det '99. Framdäcket (inte slick) fick en reva i sidoväggen med åtföljande punka som följd. Köpte ett nytt lika däck men lite smalare. Samma sak igen, reva i sidoväggen - inte hål rakt igenom denna gång. Tog dock några år innan det hände andra gången. Kör med dem iaf. och det tycks fungera. Skulle dock byta däck om jag skulle köra tävling på det då sådant däckslitage kan vara svårlagat i skogen.

Ett helt OK däck i övrigt, verkar hålla i evighet i mönstret. Rullar relativt lätt och greppar OK.

Synd att däcksidan är röd bara :)

Däck
Johan S skrev:

> däck
> Jag tror faktiskt att om man ska ha lite ekonomi i sitt
> cyklande så köper man träningsdäcken på Biltema eller Clas
> Olson, åtminstone bakdäcket. De lätta tävlingsdäcken
> (Continental, Huchinson, Nokia osv) använder man på tävlingar,
> och blir då förstummad över hur snabbt man egentligen kan köra!

Nackdelen med det förfarandet är att man inte vet i ryggmärgen när däcket släpper greppet i olika förhållanden och lutningar.

Annars kan man väl ha ovikbara däck på träning och samma mönster/fabrikat/modell fast vikbara på tävling. Borde ge liknande "oj vad snabb jag är"-känsla men med ryggmärgsreflexer för däckets begränsningar.

Tillbaka
Topp