Däckbredd för Racer/Landsvägscykel

Vilken däckbredd kör du med på din landsvägscykel

• Antal röster
    205
Vilket däcktryck man bör köra med är lite som hur man vill ställa in förarstolen i en bil. Det går att få ett hum om utgångspunkt genom instruktioner men till slut bör man prova sig fram så resultatet passar ens behov. Samma personvikt kan köra 28mm däck med 3-7 bar, och det är rätt för den personen vid det tillfället.

Börja enligt rekommendation och prova sen att gå någon halv bar nedanför, sen någon halv bar ovanför. Se vad som verkar passa bäst, vänj dig vid det nya och börja om. Till slut hittar du vad som passar bäst för dig.

28 mm TL på racer
ca 4,5 - 5 bar
För tillfället "Schwalbe Pro One Evolution ADDIX Super Race TLE"

30 mm TL på pendlarracern
ca 4,5 bar
För tillfället "Grand Prix 5000 S TR"

Jag var lite skeptisk till Schwalbe Pro One innan @Manurhin2 övertygade mig :sneaky: de är toppen, möjligen är de pyttelite mindre än motsvarande 28 mm GP5000 men spelar ingen roll för mig. Möjligen upplever jag Schwalbe Pro One som lite lite mjukare än GP5000 men kan vara inbillning. För mig är nog Schwalbe Pro One TLE och GP5000 S TR likvärdiga alternativ men det går väl oftast att komma över Pro One till bättre pris.

Lite OT fråga här men ni verkar ha bra koll, nån som vet hur "smala" lvg däck man kan sätta på en fälg med 24,5mm innermått och 36mm yttermått?
Fått frågan om att köra siljan runt nästa sommar med ett gäng och jag kommer i så fall köra på graveln(basso palta) och har ett 42mm djupt kolfiber hjulpar med nämnda innermått jag tänkte köra på i så fall.

Har även en uppsättning ALU hjul som är 25mm djupa, 22mm innermått och 26mm yttermått om det kanske är bättre?

Ska absolut inte vinna nått men känner att jag inte behöver göra det jobbigare än nödvändigt?

Tillbaka
Topp