Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)

aha nu förstår jag! =)
Det är inte däcket elller kolfiberfälgen eller trycket eller sparken eller de 80kg som är problemet. ;)

"Vill ha lite mer ”off-pist-skidor-känsla” i åkningen utan att det blir alltför tungcyklat. Dvs jag vill i princip kunna ”plöja” mig över hindren."

RockyM sa:
aha nu förstår jag! =)
Det är inte däcket elller kolfiberfälgen eller trycket eller sparken eller de 80kg som är problemet. ;)

"Vill ha lite mer ”off-pist-skidor-känsla” i åkningen utan att det blir alltför tungcyklat. Dvs jag vill i princip kunna ”plöja” mig över hindren."

Hehe, exakt! Fel sport...nä, men jag tror att jag prioriterar känslan av att kunna dundra fram över hinder framför snabb xco-åkning på lätta stigar.

kais01 sa:
varför ts upplever rocket ron 2,25 som stötiga är ändå gåtfullt.

Det skulle kunna vara så att stötigheten snarare är studsighet. Pappersdäck med lite för högt tryck (vilket på sådana är ganska lågt) gör cykeln till en pingisboll som lättar från marken på varenda rot. Därmed torde det också kunna upplevas som stötigare.
Ett köttigare däck har långsammare "rebound" och kräver dessutom inte lika högt tryck för att undvika genomslag. Går man för långt åt det hållet med för kralliga däck så blir det obekvämt igen för att däcket helt enkelt är för styvt.

Lagom är bäst:-)

makten,det kan ju bli obalans mellan studsighet i däck resp fjädring också.

jag tycker ändå ts borde kunna få till en bra känsla utan att återigen byta däck, genom att tweaka lite. kanske lite trögare rebound då, för att kompensera lätta rörligheten i däcken? och aningen lägre däcktryck...

Ok. Nu har jag ikväll tagit ett KOM på lokala XCO-banan (som håller nationell nivå). Raralph o raray 2.25 på 1.15 o 1.20 bar första varvet. Slog igenom bak men höjde 0.1 bar fram o bak. Inga problem men stötigare. Men det blev ett KOM.

29.5 mm innermått.

Hur upplever du att det känns stötigt?
Kan vara en ide att se över dämparna istället, sänka lufttrycket lite och rebounden. Så kanske det blir bättre istället för att fastna på däcktrycket, om du inte bottnar allt för ofta. Jag kör 2.25 och märker extrem skillnad mellan att ändra lufttrycket i bakdämparen.

Hstrom sa:
Kan vara en ide att se över dämparna istället, sänka lufttrycket lite och rebounden. Så kanske det blir bättre istället för att fastna på däcktrycket, om du inte bottnar allt för ofta. Jag kör 2.25 och märker extrem skillnad mellan att ändra lufttrycket i bakdämparen.

Det sjuka är att jag sänkte trycket ytterligare idag och äntligen fick jag den känsla i körningen som jag var ute efter..inte alls speciellt störigt. Kanske att det krängde en aning på bakdäcket vid något enstaka tillfälle. Tyvärr glömde jag pumpen, så jag vet inte vilket tryck jag hade idag, men skulle gissa under 1. Märkte aldrig att fälgen slog igenom och då brände jag ändå på rätt så bra. 4.5 mil i teknisk terräng utan genomslag. Rätt intressant att det går att köra med ett så här pass lågt tryck.

Hstrom sa:

Jo, det samma tänkte jag. Jag kör dock lägre tryck än Fox/Trek rekommenderar. Men ska testa att sänka 5-10 psi och lägga ett eller två klick långsammare dämpare.

Många faktorer här som är viktigare än man tror. Annars är det lite som att diskutera hastighet med en amerikan med sina feet och mph.

Min golvpump visar 2 bar när den blå schwalbemätaren visar 1.4

1.1 känns helt annorlunda på mina hjul med 2.35 däck (60 mm med skjutmått) och 30,5 mm innermått jmf 58 mm däck på 25 mm innermått och ännu mer annorlunda jmf 55 mm däck på 22 mm innermått

Det går att räkna fram tensionen för respektive medelst Laplace lag (för den som har semester och inget att göra i hängmattan).

Vill man köra med manligt tryck (läs lägre än lägst) behövs nudlar i däcken.

Sen tror jag alla som säger att slår igenom med 1.8 och och säger sig väga 70 kg inte vägt sig sen mönstringen...?

Äntligen är du på banan! Grattis.

Men du kan inte gå efter mätaren på pumpen (om du inte har en riktigt dyr pump)

happymtb.fr sa:
Lågt tryck i däcken samt lågt tryck i dämperiet, jag börja få en klarare bild! ✌?
@castrello

Tja...speciellt mkt hår på bröstet har jag inte och någon endurotuffing är jag inte men inte heller superlångsam. Min filosofi är att slår man rakt in i stenar så saktar det ner och stjäl energi.

Men vad gäller lågt tryck i dämpare: följer jag Fox rekommendation på min Fox 32 SC får jag alltför lite sag ur gaffeln.

Och om det hjälper mitt case alls: jag känner INGEN (som är hyfsat snabb) lokalt sett som skulle komma på tanken att köra över 1.4 bar.

För det borde man väl själv kunna avgöra?bor man i ett område med tekniska, rotiga,steniga långsamma stigar så KAN ju lågt tryck som ger komfort och grepp ge en fördel.

RockyM sa:
castrello vad tycker du om ray / ralph?

Liten volym jmf med bontrager xr3 2.4...förstås. mkt bra kort sammanfattat. Rappa, lätta, bra rull. Bra xc-däck. Skulle de släppas i 2.35 skulle jag korka champagnen.

Och ja, hårda som bowlingklot med 1.8 bar.

kais01 sa:
välkommen till nirvana:)

ta med ett par extraslangar. 26 passar till allt.

Kollade trycket nu....har alltså kört på 0.2 i tryck fram och bak utan genomslag...krängde lite vid enstaka tillfälle...på 45 km teknisk single track. Hjulsjö.

0.2???

Jag har kommit och märkt det varit för mjukt och sett att det varit 0.8 ungefär...men då är det för mjukt för mig också....

Hstrom sa:

Intressant! Har ställt in dämparna enligt Fox 34 Float tabell (82 psi), men sag:en stämmer inte. Blir endast 13 mm på framgaffeln (ska ligga mellan 18-24). Verkar som att jag bara utnyttjar 60% av framdämparen. Hur mkt luft vågar man släppa ut?

Bara 60% av 120mm blir inte så mycket! Kör du med mycket kompression eller platform? Har du några tokens installerade? Är din returdämpning korrekt inställd?
Om du kör helt öppet kompression utan token och med rätt retur, då får du gärna sänka trycket med 10%

Monterade nudlar idag. Var en brottningsmatch med en boa eller anakonda.

Nåväl. Gick på. Men hur de ska gå att få av däcken!?

Kunde trycka ner handen till fälgen med 0,8. Så börjar med 0,9 fram och 1.1 bak med nudlarna imorgon (blå schwalbemätare). 2.35 maxxis recon race på 30,5 mm innermått. Väger 82 naken nykissad på morgonen. Nåt kilo mer med all utrustning.

Kan inte gå så lågt med smalare däck och fälgar, ha det i åtanke innan du dömer mig. Sen kör jag också sakta men säkert.??

Du får göra som Nino. Skit i att ta av däcket vid punka o så skiftar du hjul med hjälp teamet ist. Tror de kallar det "No shortcuts"

"men sag:en stämmer inte. Blir endast 13 mm på framgaffeln (ska ligga mellan 18-24). Hur mkt luft vågar man släppa ut?"

Svår fråga.. Hmm kanske prova med 5 - 11mm.

Räknade 13 + 5 = 18
13 + 11 = 24

(Men sänk inte med 17mm för då finns risk för baksug)

RockyM sa:
"men sag:en stämmer inte. Blir endast 13 mm på framgaffeln (ska ligga mellan 18-24). Hur mkt luft vågar man släppa ut?"

Svår fråga.. Hmm kanske prova med 5 - 11mm.

Räknade 13 + 5 = 18
13 + 11 = 24

(Men sänk inte med 17mm för då finns risk för baksug)

Så man kan strunta i psi:n enligt tabell och istället gå på avståndet som o-ringen ska förflytta sig?

Hemavan sa:
Så man kan strunta i psi:n enligt tabell och istället gå på avståndet som o-ringen ska förflytta sig?

Trycktabeller är helt meningslöst. Du får annan sag vid samma tryck om du sätter gaffeln på en cykel med annan geometri, till exempel. Vinkel och viktfördelning mellan hjulen gör stor skillnad.

Man provar sig fram helt enkelt. Det är rimligt att bottna nån gång ibland, så håll koll på o-ringen på gaffelbenet och "nolla" den när du ser att den hamnat högst upp. Sker det ofta så får du höja lite. Kommer du inte ens i närheten så får du sänka.

Valhalla_ sa:
Dr_Rydell sa:
Vill man köra med manligt tryck (läs lägre än lägst) behövs nudlar i däcken.

Hårt=manligt

Nudlar=gott
En riktig man spelar mjuk men växlar om till stenhård när läget är det rätta.
Går du runt och är hård jämnt riskerar du att mjuka när behoven ökar. ?

Nudlarna möjliggör att du är skenbart mjuk. Men de måste koka exakt rätt tid

Senast ändrad:
ja hur är det med längden på nudlarna, man vill ju inte att de ska trängas för hårt med däck-kanten nere i sänkan i samband med montering.

förutsätter de bredare fälg kanske??

kais01 sa:
ja hur är det med längden på nudlarna, man vill ju inte att de ska trängas för hårt med däck-kanten nere i sänkan i samband med montering.

förutsätter de bredare fälg kanske??
Längden måste vara lika på alla 29” exempelvis. Tjockleken är nog det som skiljer. Finns 3 storlekar (i 29 tum) i det märket jag har. Valde medium (30,5 mm innermått och 2.35 däck=60-61 mm monterat beronde på tryck).

går de att dra ut på längden? kan tänka mig att det är lättare att få på däcket om nudeln ligger i ytterkurva en stund för att sedan sakta dra ihop sig...

Makten sa:
Hemavan sa:

Trycktabeller är helt meningslöst. Du får annan sag vid samma tryck om du sätter gaffeln på en cykel med annan geometri, till exempel. Vinkel och viktfördelning mellan hjulen gör stor skillnad.

Man provar sig fram helt enkelt. Det är rimligt att bottna nån gång ibland, så håll koll på o-ringen på gaffelbenet och "nolla" den när du ser att den hamnat högst upp. Sker det ofta så får du höja lite. Kommer du inte ens i närheten så får du sänka.

Va intressant...låter ju helt logiskt! Ska släppa ut luft då i dämparna...lär kunna göra en del skillnad! Hur ofta brukar man behöva serva dämparna? Förstår att det så klart beror på hur mkt/hur hårt etc. som man kört...men går det att ge någon fingervisning?

Finns flera bra dämparguider på youtube. Man vill gärna använda nästan hela slaglängden och inte typ hälften.
Det är likadant med däcktryck, nästan hela dämpningen vid islag, men ej genomslag. Ganska dumt att haka upp sig på en siffra någon anger.

Hemavan sa:
Hur ofta brukar man behöva serva dämparna? Förstår att det så klart beror på hur mkt/hur hårt etc. som man kört...men går det att ge någon fingervisning?

Ytterben på gaffeln och luftburk på bakdämparen kan/bör man serva kanske 1-2 gånger per år om man cyklar nån gång i veckan. Själva dämparenheten är inget man fipplar med på egen hand om man är gemene man, och den kan i regel köras tills man börjar få problem. Detta brukar yttra sig genom luft i oljan som ger för lite dämpning och för snabb rebound, samt ibland skvischande ljud. Cykeln blir en studsboll, helt enkelt.

kais01 sa:
går de att dra ut på längden? kan tänka mig att det är lättare att få på däcket om nudeln ligger i ytterkurva en stund för att sedan sakta dra ihop sig...
Fick bända ut dem för att få dem över fälgen, därav liknelsen att brottas med en boaorm. Vittoria har ju sina airliner man klipper själv. De jag har (Pepi´s Tire Noogdle) är ihoptejpade, men tål att bändas över fälgkanten. Men du får ta i. ’

Körde 0.9-1.1 idag. Ska köra 0.85-1.05 nästa gång. Nu när de ligger i vågade jag gå lite lägre. Rädd om mina fina kinafälgar

Makten sa:
Hemavan sa:
Hur ofta brukar man behöva serva dämparna? Förstår att det så klart beror på hur mkt/hur hårt etc. som man kört...men går det att ge någon fingervisning?

Ytterben på gaffeln och luftburk på bakdämparen kan/bör man serva kanske 1-2 gånger per år om man cyklar nån gång i veckan. Själva dämparenheten är inget man fipplar med på egen hand om man är gemene man, och den kan i regel köras tills man börjar få problem. Detta brukar yttra sig genom luft i oljan som ger för lite dämpning och för snabb rebound, samt ibland skvischande ljud. Cykeln blir en studsboll, helt enkelt.

Aha, tack! Har aldrig servat mina dämpare (snart 2 år sedan inköp)...kanske dags att lämna in för en check-up...

castrello sa:
Hstrom sa:

Jo, det samma tänkte jag. Jag kör dock lägre tryck än Fox/Trek rekommenderar. Men ska testa att sänka 5-10 psi och lägga ett eller två klick långsammare dämpare.

Lite uppdatering: hade tidigare ställt in dämparna enligt tabell. Nu ställde jag in sag:en genom att gå på hur mkt. o-ringen flyttas. Shit vilken skillnad! För att få rätt sag på framdämparen behövde jag minska från 82 till 55 psi...ingen marginell justering. Som en helt ny cykel! Nästa steg blir nog att justera upp däcktrycket från 1.1 till typ 1.5 då behovet av lågt däcktryck inte längre finns kvar. Tack alla för alla tips!

Gjorde lite mätningar och mätte casing och thread. Finns det någon internetcyklingstandard för hur förhållandet mellan de två är när det är optimalt? Tryck mätt med den blå digitala Schwalbemätare.
Jag missade mäta Hand Dampf 2.35 på 25 mm fälgen innan jag flyttade över. Men det såg klart rundare ut än Magic Mary på 30 mm fälgen.

Här är mått och bilder:
Magic Mary 2.35 på 30 mm innermått (1.15 bar)
873B08FD-72C1-40B7-B118-EE480D164274.jpeg

C: 60 mm
T: 59,25 mm

Hans Dampf 2.35 på 21 mm innermått (1.3 bar):
D5F7A52B-7C61-4537-AA07-9592AE5D294D.jpeg

C: 56,7 mm
T: 60 mm

Rekon Race 2.35 på 30,5 mm innermått (1.15 bar)
D6D33D3B-0026-49DB-A1F3-91F9032A5690.jpeg

C: 60,8 mm
T: 58,7 mm

Specialized Renegade 2.3 på 25 mm innermått (1.3 bar).
D50A4C14-E973-46A7-A023-1BD8D4BAC24D.jpeg

C: 58 mm
T: 56 mm

Summasumarum, bättre med ex 25-27 mm innermått för att få mönstret längst ut på dessa 2.35? Men man kanske inte lutar så mkt att det behöver vara så rundat? Kanske vinner nåt annat med den bredare fälgen?

Tillbaka
Topp