däckbreddens betydelse

avtak

Ny medlem
däckbreddens betydelse
Har nyligen köpt nya hjul (fullcarbon 50 mm fälj) och nya kantrådsdäck (Vittoria Diamante) med dimension 700x23c.

Jag har haft ett h*lvette att kränga på däcken på fäljen. Det var väldigt tajt. Eftersom jag inte tidigare haft carbonfälj, vågade jag inte ta i för kung och fosterland, så jag bad om hjälp att sätta på däcken. Valde Vittoria Diamante för att de var vikbara och lite mjukare än ex GP 3000/4000 (som satt på mina gamla aerofälj i alu och hade samma problem).

Nu till min fråga; Tänker jag fel om att en bredare däckdimension ex 700x25 ska underlätta framtida däckbyten/alt. punkteringslagning då det är bredare? Eller har någon där ute något tips om hur man "hanterar" sådant här? Andra däck som är bättre och lättare och kränga på/av kanske? Vad skulle det vara för däck i så fall?

däckbreddens betydelse
Det har med diametern på däcket att göra, samma dimension av däck (i ditt fall 28"/622mm) kan variera några millimeter.

Vikbara däck är i regel alltid lättare att få på/av men märk väl att Vittoria är ökända för att vara snortighta.

Lägg däckets kanter centralt i fälgen när du monterar av/på däcket. Försök "spänna ut" däcket när det skall av, arbeta med båda händerna runt hjulet och försök få en glipa där händerna möts.

Då brukar man få till såpass med utrymme att en däckavtagare gör resten av jobbet utan att du bänder sönder något.

Tillbaka
Topp