Däcket rullar trögt

mtb_cyklisten

Ny medlem
Däcket rullar trögt
Tjena!
Jag har ett problem med min mountainbike framdäcket rullar trögt, vi har kollat va det beror på.Det är den innersta bromsskivan som ligger i mot,, Jag har satt dit nya bromsklossar för bara några dagar sedan kommer bromsarna o slita till sig efter ett tag så däcket rullar bra igen??

Ni behöver inte skicka till mejlen ni kan svara direkt istället

Däcket rullar trögt
Tur inte hjulet går trögt utan bara däcket, annars kunde det ju vara klossarna som satt ocentrerat sen bytet... Är det bara däcket som rullar trögt kan du smörja det som Skogling tipsar om :-) T

Däcket rullar trögt
mtb_cyklisten skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
> Jag har ett problem med min mountainbike
> framdäcket rullar trögt, vi har kollat va det
> beror på.Det är den innersta bromsskivan som
> ligger i mot,, Jag har satt dit nya
> bromsklossar för bara några dagar sedan
> kommer bromsarna o slita till sig efter ett tag
> så däcket rullar bra igen??
>
> Ni behöver inte skicka till mejlen ni kan svara
> direkt istället

> Om den innersta bromsskivan är större än den yttre skivan borde du byta den mellersta skivan då dubbarna i däcket är för jämställhet ...
>Annars kan du vänta tills månen passerar jupiter och vattnet ligger 3 moh på vänern..

//sven

Däcket rullar trögt
Dom gör narr av dej för att du eventuellt inte har koll på terminologin.

Du har sannolikt en bromsskiva per hjul, dvs det finns ingen "innersta", bromsskivan är metall-disken som sitter i hjulet. I själva bromsoket som är den lilla klumpen som slang alt wire är fäst till sitter bromsbeläggen som vid broms klämmer mot bromsskivan från varsitt håll.

Är det så att att ena belägget hela tiden tar i skivan? I sådana fall så är det antingen att skruva loss oket och justera det så att beläggen går fritt på båda sidorna.

Om inte tillräckligt utrymme finns även om du justerar, så får man ta bort beläggen och försiktigt "massera" kolvarna. Kolvarna är det som trycker beläggen mot skivan. Med massera menas att du trycker ut dom försiktigt genom att trycka in bromshandtaget och sedan trycka tillbaka kolvarna med en mejsel, detta upprepas flera gånger. (Var försiktig så att du inte trycker ut kolvarna för långt, respektive skadar dem när du trycker tillbaka med mejsel.)

/JPL

Senast redigerad av en moderator:
Däcket rullar trögt
Nej de ska inte ligga emot så att de blir trögt. De ska nog centreras eller möjligtvis så kärvar den ena kolven. Vad har du för bromsar?

Däcket rullar trögt
Följde du manualen till punkt och pricka när du bytte bromsbeläggen? Förmodligen så har inte kolvarna tryckts in ordentligt. Ta ut bromsbeläggen igen och gör om.

/Dag

Tillbaka
Topp