däckfundering korsa de bästa av tre världar

darkforce

Aktiv medlem
vilket däck skulle vara det ultimata allrounddäcket för asfalt lätt stig grus om man korsar?

schwalbe x-one allround 28x1.30
bontrager xr2 29x2.20
schwalbe rock razor 29x2.35

nämligen lite sugen på bygga nått lite åt monstercross hållet men fastnat på däcksval
(tyre clearance är inget hinder ram och gaffel tar utan problem 2.35)

gillar också thunder burt.

förstås lättrullat, men det som snarast överraskar är greppet, inte minst är det oväntat hur det klarar sig på vintrigt underlag. 2,1 går följsammare i stök än 2,25. tvärtom mot vad man skulle tro.

vill man ha bättre styrförmåga i lösgruset kan man på framhjulet sätta t ex rocket ron utan att det bromsar särskilt. en klassisk combo.

Jag ska också sko om en monstercross, och har efter en hel del efterforskningar också landat i Thunder Burt.

Rock Razor har jag bak på en brötig HT, skulle inte vilja ha de rejält skarpa sidodubbarna på en asfaltscykel.

Utan att ha testat särskilt mycket annat så har du en röst till på Thunder Burt.
Åtminstone för ändamålet "asfalt lätt stig grus".
De finns även i riktigt lätta varianter
Eller har åtminstone funnits, jag har inte koll på alla varianter,
de jag sålde i somras vägde under 470g
DSC_0036.JPG

Thunderburt är ett bra alternativ. Rullar förvånansvärt bra på asfalt. Kört TB i 2.1 på min ena gravel.
Nu så provar jag Vittoria Terreno i samma bredd på samma cykel. Känns rejälare än Thunderburt.
IMG_3851.jpeg

Jag har gillat Thunderburt för motsvarande användning, bra rull och rimligt grepp, men efter två punkteringar på grusväg förra året tror jag att jag kommer prova något annat. Kanske Terreno som nämns ovan...

Terreno hamnar skrämmande långt ner på BRR:s lista över rullmotstånd, åtminstone i de smalare versionerna. Nu säger ju inte BRR:s testers allt för hur snabbt ett däck upplevs, men det kommer ju ligga och gnaga i bakhuvudet att man skulle komma undan med färre watt för samma fart...

Schwalbe G-one RS som bakdäck är väldigt lättrullat och ger tillräckligt grepp på allt utom lera. Fram ett mera profilerat för att slippa släpp i leriga pölar etc. G-one Bite t.ex. Största möjliga om man inte kör mycket landsväg i hög fart.

Thunder Burt och Terreno verkar lovande har även sneglat lite på XLCs rippoff på smart sam (iof riktigt cheepo däck) XLC MountainX finns i 1.60 och 2.10 och 2.25 så lite sugen på testa i antingen 1.60 eller 2.10 dessutom så lite pengar att e dom värdelösa är de ingen förmögenhet som åker i skräphögen eller duger till skrothögen som går till och från pendeln

plus ett billigt sätt att bestämma vad jag vill köra för bredd

Har kört mycket på Vittoria Terreno Dry men har gått över till Pirrelli Cinturato H och upplever de som mer punkteringssäkra och greppigare och känns som de har likvärdigt om inte mindre rullmotstånd.

Senast ändrad:
vilket däck skulle vara det ultimata allrounddäcket för asfalt lätt stig grus om man korsar?
Jag satte just på ett TB, Schwalbe Thunder Burt, körde tidagare på RR. Det rulla otroligt lätt på lätt stig, grus och asfalt. Skillnaden mellan TB och RR utfaller för min del klart till TB:s fördel. Gäller 57x622 bak.

För att sticka ut så slänger jag in en röst på raceking 2.2 eller speedking. Race kör jag med jämt o klagar bara när de börjar bli för löst underlag.

Tillbaka
Topp