Däckguide till det bästa däcken eller något sådant

SkogsMTB

Aktiv medlem
Däck är högst personlig fråga, inget snack om saken, har genom åren provat en hel del däck som jag har bildat mig olika åsikter kring som jag tänkte dela med mig av, har fört lite noteringar genom åren som kanske gör sig bättre på nätet än på min dator.
Hur som helst tyck gärna till kul att höra andras åsikter.

Först lite grunddata.
Vikt 87-90kg cyklist
Kör mest slanglöst sedan typ 2012
Däckstryck ligger normalt 1,4-1,6 fram och 1,7-1,9 bak lite beroende på om det är blött o halt eller torrt och snabbt, är blött o halt så sänker jag däckstrycket för bättre grepp, vissa däck typ Magic Mary eller Hans Dampf med lite styvare däckssidor klarar däckstryck ned mot 1,1 -1,2 bar.
Hatar punkteringar! men vem gör inte det...
Undviker lövtunna lätta däck, för lätt att punka dom.
Älskar och hatar slanglöst, lite beroende på däcksmärke....

Kör mest XC skogsstig kring Mälardalen, vilket består av vassa stenar, hala rötter, lite lera, jord, mossa, berg, mera stenar och barriga stigar, jättebra grepp när allt är torrt, jättehalt när det är blött. Kör även typ keps cup och långloppscupen och så vidare.
Efter att ha konverterat till slanglöst är dom flesta punkteringarna idag orsakade av sönderskurna däckssidor, en eller annan burpning har också förekommit. Jag kasserar ett par däck varje på pga sönderskurna däckssidor, detta går att laga om man orkar med lagningslapp på insidan och flytande gummi lim.

På dom flesta däcken förbättras greppet efter att jag har kört in dom, ofta har jag upplevt att däck kan vara lite hala i början men sedan så förbättras greppet, man kan höra att nya däck låter som att dom glidet på bergshällar och mot stenar medans lite lätt inkörda låter annorlunda, gnider man med fingret på nabbarna efter ett litet tag så har dom oftast fått en liten sträv yta som inte sprillans nya däck har.

Del 1 Schwalbe
Rocket Ron 2,25 Nya Snakeskin EVO PaceStar (Ej Addix): Lättrullat och bra grepp, slits ganska fort, en favorit.

Rocket Ron 2,25 gamla mönstret: Bra all round däck som funkar på dom flesta underlagen, slits ganska fort, en favorit.

Nobby Nick 2,25 Nya Snakeskin EVO PaceStar (Ej Addix): Bra framdäck, ganska lättrullat ned bra grepp, har kört detta däck i kombination med Rocket Ron bak, gillar skarpt denna kombination, bra grepp men ändå ganska lättrullat.

Nobby Nick 2,3 + 2,4: Gamla mönstret, Gillade inte detta däck, dom passade inte min körning, tappade lätt greppet när det var lite halt, många wash outs.

Racing Ralph 2,25:Bra på snabbt underlag, trivs inte så bra på halt underlag, när det tappar greppet så går det fort, OK däck för torra underlag, tveksamt punkteringsskydd i Lite skin, har provat både Snake skin och Lites kin

Hans Dampf 2,35: Har provat både fram o bak, hade förväntat mig ett bättre däck med bra grepp efter ha läst andras recensioner, OK som fram, lite för trögrullat bak, kört både Trail star och Pace star, Snake skin mycket bra punkaskydd och starka däckssidor.

Magic Mary 2,35 Evo trailstar Snakeskin (Ej addix): Lite trögrullande däck med mycket bra grepp, har burpat efter lättare genomslag med ca 1,2 bars tryck, därefter 1,4-1,6 bars tryck, lite för trögrullat men bra på vitnerhala stigar.

Del 2 Continental

Continental X-King 2,2 + 2,4: Körde först den enklare modellen både bak o fram, skar sönder båda däckssidorna ganska snabbt, OK grepp, köpte sedan med Black Chilli samt med och utan protection, kör protection, var inte riktigt nöjd med greppet som upplevdes väldigt halt på rötter tills det var inkört, punkade det en gång trots protection, gillar det mer som bakhjul. Greppet förbättrades avsevärt efter att däcket hade slitits in lite. Gillar det då det är ganska allround. MYCKET Svårt att få täta kompressor behövs.

Continental Race King 2,2 protection: Har bara kört som bakdäck, lite tveksam till det som framdäck, det är ett mycket snabbt och lättrullande däck med begränsat grepp, OK för Lång lopp och enklare stig, på det har bara burpat en gång vid en asfalts övergång med mycket tvär kurva, samt en gång då jag bucklade fälgen. MYCKET Svårt att få täta kompressor behövs.

Del 3 MAXXIS
Crossmark 2,1 (kommer inte ihåg gummiblandningarna men har provat 2 olika) Gamla mönstret: Snabbrullande däck med lite fäste som trivs på torrt underlag grus och stenar, men inte på lera eller hala rötter, dom sätter igen väldigt lätt, när däcket tappar greppet så går det fort och ingen förvarning, det punkterar också lätt, OK för torra snabba underlag. Gillar det vid rätt underlag annars inte.

Del 4 lite blandat
Micheline Wild Mud 2,2: Extremt bra grepp men också extremt trögrullade, slits väldigt fort helt slut på en vinter. Perfekt när extremt grepp behövs, troligen ett enduro däck, mycket lätta att göra slanglösa.

WTB Wolverine 2,3: Har provat både bak o fram, passar bäst på hårda torra underlag.

Bontranger XR4 2,2: OK däck, har inte kört så mycket.

Del 5 Specialized
Ground Control 2,3 + 2,1: Ett av mina absoluta favorit däck, väldigt allround både bak och fram och på alla underlag och årstider, både lätta och lättrullande trots bra grepp, men lite minus på känsliga däckssidor, har skurit sönder flera däck, bra däck som passar det mesta.

Purgatory 2,3: Grövre däck som passar bäst som fram däck, lätta och lättrullande, men lite känsliga däckssidor,

Snabb summering
Favoriter Specialized Ground Control fram o bak
Schwalbe Nobby Nick fram och Rocket Ron bak
Continental X-King fram Race King bak
Det var mina åsikter låt höra vad andra tycker??

Om du gillar schwalbe prova addix - mycket bättre än gamma gummit. Hur livslängden är återstår att se.

Kul tråd, har samma preferenser när det gäller var man ska cykla som TS och håller mig mest på norrsidan Sth, eftersom jag bor i Täby blir det mycket av de stökigare delsträckorna av Roslagsleden, Blå leden, Bogesund, och Åkersberga blir det också. Hellas är såklart en favorit men långt att åka.
Jag är lite viktkänslig i materialvalet eftersom jag gillar att trampa i skog och mark och har märkt att lätt=höjer kulfaktorn och speciellt lätta hjul. Detta har ju tyvärr en negativ inverkan på ekonomin för hobbyn. Har kört pimpad Epic s-works just av viktskälet men nyligen bytt till mera anpassad till min typ av cykling, Camber 29 med lyxig men tung sänkstolpe :-).
Har kört slanglöst sedan hösten 14 och aldrig haft en punka sen dess, men en och annan pumpning har det förstås blivit. Bara kört X-king Protection 2,2 fram/bak och 2,4 F/B och har liknande erfarenheter som TS.gällande täthet men även noterat att det skiljer från hjul till hjul. Roval Control SL rätt ok, Snik Traverse bred- AL svårt, American classic Widelighting superlätt att få tätt.Noterade nu vid cykelbyte att RS versionen hade väldigt mycket bättre grepp på de blöta sura rötter och sten som det bjuds på i markerna så här års än mina protection. (Jämförelse samma dag samma skog) Bägge ska ha samma Black chilli. Jag börjar misstänka att åldern har en viss påverkan, mina Protection är från 14 (förvånansvärt litet slitage annat än på sidorna där cordtrådarna hänger och RS helt nya inkl 10mm gjutskägget som teoretiskt borde funka som kullager och bli halt. Inte så konstigt i och för sig, mjukgörarna i däcken avdunstar med tiden. Någon annan som har märkt att Våt greppet blir sämre på några år? Rent teoretiskt borde rullmotståndet och grusegenskaperna förbättras. (I Endurance racing med MC vill man gärna ha några år gamla däck som håller lite längre och vinner tid på färre byten). Fick med ett par färska Hans Dampf 2,4 med cykeln men dom åkte av utan att provcyklas eftersom dom vägde 1150gr /st. (Till salu)
Likaså ett par sprillans Maxxis Ardent 2,4 EXO/TR som såg väldigt trevliga ut men åkte också av innan provcykling p.ga. viktskäl.
Enligt Maxxis http://www.maxxis.com/catalog/tire-294-ardent skulle dom väga 800gr/st men nåt stämde inte när jag vägde hjulen, efter demontering visade det sig att dom vägde 905gr, 105gr mer än uppgivet vilket är anmärkningsvärt stor skillnad.
Nu kör jag Trail king 2,2 RS bak och X-king 2,2 RS fram som f.ö har i princip samma bredd på 29mm fälgen som 2,4 hade på smala Rovalhjulen.Tiden får visa om jag kommer slita sönder däcken och måste återgår till kraftigare tyngre stommar.

Håller till fullo med om att lätta hjul och lätta snabba däck höjer kulfaktor avsevärt jämför med tunga trögrullande däck, vore kul att höra lite mer om vad alla tycker om olika däck och deras för o nackdelar.

Har inte haft en tanke på att mjukgörare dunstar och däcken blir hårdare, men oftast så är det inget problem då däck oftast inte håller särskilt länge pga sönderskurna däckssidor.

Just nu är det ju ishalka och vinter/dubb däcksväder

I skogen är det ganska onödigt med dubbdäck, halkar man till så får man oftast fäste mot snökanter o liknande, bara man har ett grovt däck med lågt tryck i så funkar det.

Men när man åker på grusvägar och ishala vägar har jag insett att det är ovärderligt med dubbdäck, har ett par Soumi tyres EXTREME 294 däck som är jättebra, har inte provat några andra vinter/dubbdäck.

Tillbaka
Topp