Däckgukka som punkaskydd i vanlig slang?

Aron

Inventarie
Jag har en idé om att trycka i lite gucka i några vanliga slangar som extra skydd mot vassa piggar. Såvitt jag kan komma på så finns det inga nackdelar med detta, förutom lite extra vikt? Är det någon som har testat eller hört om andra problem med upplägget?

För att förekomma:
Nej, det är kanske inte den bästa eller den "ordentliga" metoden. Men det är inte heller min cykel och den ska bara användas kort tid, så jag kan leva med genvägar.

Det jag kan tänka mig är att när guckan torkar över tid så kommer man inte åt att ta bort den. men om cykeln inte ska användas flera år borde det inte vara ett problem

Jag har kört så. Upplevde inga problem men kanske heller inga revolutionerande fördelar. Minns inte hur det var med punka...

Det lär väl täta sämre eftersom slangen saknar väv som håller ihop den men små stickhål t ex borde det ju kunna täta. I värsta fall får man väl byta slangen efter nåt år för att den torkat ihop men det är ju ingen utgift.

Jag har gjort det på test förra sommaren. Precis som Rattnalle trodde, så var min upplevelse att det kunde täta riktigt små hål, men inte snakebites som väl är vanligast. Jag kom fram till att det inte är värt att fortsätta med iaf...

Den Kalle som ska motas i grind i det här fallet är vassa taggar. Så målet är att hålla småstick täta, till det borde metoden förhoppningsvis funka? Vid snakebites etc får vi säkert plocka fram en ny slang.

Slime:

Bilagor

• 2143345_1.j9rqsiz8mz.jpg
    2143345_1.j9rqsiz8mz.jpg
    7.1 KB · Besök: 71
Aron sa:
Den Kalle som ska motas i grind i det här fallet är vassa taggar. Så målet är att hålla småstick täta, till det borde metoden förhoppningsvis funka? Vid snakebites etc får vi säkert plocka fram en ny slang.

Kappadokien safe:ar du?

I Arizona verkar det vara poppis att trycka i lite slime i slangarna för att minska risken att få punka av kaktustaggarna. När jag köpte slang fyllde de på från en stor hink direkt i butiken. Såg rätt kul ut men om det funkar bättre eller sämre än vanlig tätningsvätska vet jag inte.

benisb sa:
I Arizona verkar det vara poppis att trycka i lite slime i slangarna för att minska risken att få punka av kaktustaggarna. När jag köpte slang fyllde de på från en stor hink direkt i butiken. Såg rätt kul ut men om det funkar bättre eller sämre än vanlig tätningsvätska vet jag inte.
Varför ens hålla på med slang..?

För en quick fix som Aron är ute efter fattar jag men som vana.

Fundering: om det man vill slippar att byta slang vid punka av små taggar/stick, är det inte då nästan lika enkelt att när det händer skruva av ventilkäglan, hälla i lite gucka och pumpa igen? Funkar det så funkar det och om inte så plockar man av däcket och byter slang men man slipper att guckat ev stelnar.

Eller är det en stor vinst i att guckat potentiellt kan självtäta hålet innan man tappat för mycket tryck?

Bullabus sa:
Jeppe_E sa:
Haha visste att Bt skulle ogillas ?
Visste bara att ts uppfinning redan fanns men kanske finns på något annat ställe?

iaf håller sig tätguckan i dessa bt-slangar mjuk år efter år, tycks inte nämnvärt torka in.

om de är bra mot punka vet jag inte, iaf ingen punka på hustrus och dotters cykel på ca 10 år. men de rullar trögt!

i mina 29/3,0 kör jag sedan två säsonger utan varken gucka eller slang.

Bullabus sa:
Jeppe_E sa:
Visste bara att ts uppfinning redan fanns men kanske finns på något annat ställe?

Handlar inte så mycket om BT (de har många bra grejor) utan mer att det är en usel produkt (fråga mig inte varför jag vet det ;)).

Jeppe_E sa:
Bullabus sa:
Jeppe_E sa:

Handlar inte så mycket om BT (de har många bra grejor) utan mer att det är en usel produkt (fråga mig inte varför jag vet det ;)).

Men den är ju "Extremt lufttät"?

me.I.am sa:
Jeppe_E sa:
Bullabus sa:
Jeppe_E sa:

Men den är ju "Extremt lufttät"?

....och extremt tung...och extremt obalanserad.

Jag körde gucka i slang några månader i Spanien etc där det finns elaka taggiga växter. Det verkade ha botat ett gäng pyspunkor. När jag till slut fick en jättepunka och plockade av däcket satt det mängder av taggar i däcket och man kunde se att guckan tätat åtminstone tiotalet hål i slangen.
Om det rullade trögt vet jag inte, det är alltid jobbigt att cykla uppför berg.

Senast ändrad:
Tack Karin! Jag gillar empiri! Körde du med standardsmet eller något i stil med slimet som rekommenderas ovan?

NLC sa:
Fundering: om det man vill slippar att byta slang vid punka av små taggar/stick, är det inte då nästan lika enkelt att när det händer skruva av ventilkäglan, hälla i lite gucka och pumpa igen? Funkar det så funkar det och om inte så plockar man av däcket och byter slang men man slipper att guckat ev stelnar.
Så har jag gjort både med vinterpendlarhjulen och landsvägshojen. Har funkat bra än så länge. Det har varit för pyspunkor som upptäckts vid nästa cykeltur.

tuta sa:
NLC sa:
Så har jag gjort både med vinterpendlarhjulen och landsvägshojen. Har funkat bra än så länge. Det har varit för pyspunkor som upptäckts vid nästa cykeltur.

Gott! #löperochköper

Följdfråga: finns det någon anledningar att tro att det inte skulle funka med slime eller annan vanlig tätningssås i latexslang (inte vanlig butyl)?

Lejon sa:
Följdfråga: finns det någon anledningar att tro att det inte skulle funka med slime eller annan vanlig tätningssås i latexslang (inte vanlig butyl)?

Man tänker att de produkter som fungerar på tubdäck (med latexslang) även skulle fungera på kanttrådsdäck (med latexslang).

Som NLC säger funkar det utmärkt i latexslang även om man kör kanttråd. Har dock inte regressionstestat för eventuellt sämre rull. Men vad jag har förstått så ska det inte påverka mycket. Som bonus behöver man inte pumpa så ofta som med oguckad latex. I mina punkade butyl- och latexslangar finns det för tillfället Orange införskaffat på XXL.

Enda eventuella nackdelen jag märkt är att det är lite mer svårpumpat. Har inte undersökt så noga men tror att det har täppt igen lite i själva ventilröret Provade att byta till en ny kärna på en slang och det hjälpte inte. Men med en sjysst golvpump är det inga problem.

NLC sa:
Lejon sa:

Man tänker att de produkter som fungerar på tubdäck (med latexslang) även skulle fungera på kanttrådsdäck (med latexslang).
Så tänker jag också, känns logiskt, och tutan intygar ju så jag får fortsätta tro det är en bra ide.

Använd inte slang som är (nominellt) mycket mindre är däcket bara - för den rör sig mycket när det blir ett stickhål.
(Vet alla som har pyspunkaslangar där det inte går hitta hålet förrs man pumpat upp dom så de växt rejält :-) )

Tillbaka
Topp