Däckjärn

pripps

Ny medlem
Däckjärn
Har hållit på med cykling i två år nu och har dragit av 5 däckjärn. Är det jag som är sämst på att byta däck eller köper jag fel? Kör ni plast eller järn? Jag har alltid kört på plast eftersom jag är rätt att skada däck/fälg men järn kanske är bättre?

Däckjärn
Vikbara däck fungerar det oftast på att bara trycka ihop dom och sen kränga av. Ibland kanske ett däckjärn för att få det över kanten, beror lite på fälgbredd vs däckbredd känns det som. Däck med kanttråd, t.ex. Schwalbe Ice Spiker Schweinbillig kan man däremot dra av 2-25 däckjärn i plast på eftersom dom är helt värdelösa. Däcken alltså, inte däckjärnen.

Däckjärn
Pedros....

Bilagor

• TireLever4.jpg
    TireLever4.jpg
    29.5 KB · Besök: 75
Däckjärn
Om däcket har "fastnat" mot kanterna så får man dra det lite fram och tillbaka så att det släpper så att du sen kan få ner det i mitten av fälgen innan du försöker lyfta av det, men det vet du kanske redan. Styva däck som t ex dubbdäck med ståltråd brukar vara värre och även fälgarna kan garanterat påverka. Kanske har du en besvärlig kombination och råkat få tag i däckavtagare i svag plast.

Däckjärn
Alltså däckjärn kostar ju inte jätte
myclet så det är egentligen inte ett så stort problem men det är lite störande. Men det kanske beror på billiga dubbdäck får biltema...

Tillbaka
Topp