Däckmärken på parkett

• Trådstartare Trådstartare aki
  • Start datum Start datum

aki

Aktiv medlem
Däckmärken på parkett
Hej! På bilden ser ni märken från ett GP5000 på lackad parkett. Nån som har nåt tips på hur man får bort detta? IMG_20220621_075548.jpg

Däckmärken på parkett
Nu hamnar vi nära "Det kunde varit värre"-tråden men i min ungdom var jag på en fest i en lägenhet som skulle renoveras strax efter. Det åktes skridskor på parketten. Men som svar på TS:s fråga, pilla/dra med fingrarna hårt, har fungerat för mig. Om det inte hjälper har nog lacken eller vad det är reagerat med gummit på nåt sätt och då har jag inga mer fultrix.

Senast ändrad:
Däckmärken på parkett
Har du provat gnugga med någon typ av medel?
T-röd, biltemas "label off" är kanon till mycket.

Däckmärken på parkett
jag hade prövat någon torr metod först. vått får svärtan att dra in i trät.

exempel på torr metod är suddgummi eller hoppackat nybakt vetebröd. senare metoden är standard för t ex målningar som skall rengöras.

andra torra metoder är skrapning eller slipning, men då behöver man förnya ytbehandlingen.

går man sedan över till vått, ex ofärgad k-sprit, bör det i omgångar omedelbart sugas ur materialet med hjälp av sugande papper eller liknande.

Däckmärken på parkett
Om den varit väl lackad borde märkena varit lätta att få bort.
Använd förslagsvis försiktighetsprincipen. Dvs det varsammaste först: Finger, torr handduk, våt trasa, mjuk svamp etc. Öh, lägg en matta över.

Tillbaka
Topp