[Gnälltråd] Hittade ett rosthål i ramen

Aron

Inventarie
Skriver mest för att det är synd om mig och jag behöver lite medömkan. Hittade nyss ett rosthål på min Fairlight Faran. Det är visserligen inte krig-i-världen-hemskt, men ändå lite trist att se sin dagliga springare skadad.

Det är oklart vad som är hönan och ägget, men det ser ut som att jag fått en spricka i på kedjestaget (bromssidan) där rosten kunnat äta sig in.

Det är nått tjusigt reynoldssstål i ramen. Det borde väl kunna svetsas av någon som är någorlunda fingerfärdig?

I så fall, tar man bort gammal lack med blästring eller kemikalier? Vill ju helst inte tunna ut godset.

Och vågar jag cykla på den tills det är åtgärdat?

Oavsett så behöver jag nog lacka om ramen om den ska klara en vinter till i saltslasket. Jag kunde skrapa bort mycket lack vid dagens översyn.

Om någon har tips på folk kring Stockholm som kan laga sånt här tar jag tacksamt emot tips.

IMG_1984.webp

IMG_1983.webp

Skriver mest för att det är synd om mig och jag behöver lite medömkan. Hittade nyss ett rosthål på min Fairlight Faran.
Trist

Det borde väl kunna svetsas av någon som är någorlunda fingerfärdig?

I så fall, tar man bort gammal lack med blästring eller kemikalier? Vill ju helst inte tunna ut godset.

Oavsett så behöver jag nog lacka om ramen om den ska klara en vinter till i saltslasket. Jag kunde skrapa bort mycket lack vid dagens översyn.

Om någon har tips på folk kring Stockholm som kan laga sånt här tar jag tacksamt emot tips.
Prata med Mats på ECI, Örkroken 8, Älta, han har hållit på länge och borde veta vart du kan få den reparerad

Skriver mest för att det är synd om mig och jag behöver lite medömkan. Hittade nyss ett rosthål på min Fairlight Faran. Det är visserligen inte krig-i-världen-hemskt, men ändå lite trist att se sin dagliga springare skadad.

Det är oklart vad som är hönan och ägget, men det ser ut som att jag fått en spricka i på kedjestaget (bromssidan) där rosten kunnat äta sig in.

Det är nått tjusigt reynoldssstål i ramen. Det borde väl kunna svetsas av någon som är någorlunda fingerfärdig?

Visa bilaga 824451
Visa bilaga 824452
Ömk ömk!
Ser ju rätt rostig ut öht. Kanske en liten klagovisa till Fairlight kan utlösa mer än bara medkänsla?

Ser spontant inte ut som att lacken har suttit fast sådär himla bra om det har kunnat rosta sådär? Tänker inte främst på hålet utan runtom.

Sprickan var nog stora problemet. ...Liknar ett genomslag, tycker jag. Rosten verka mest ytlig. Är staget böjt/krokigt?

Ser spontant inte ut som att lacken har suttit fast sådär himla bra om det har kunnat rosta sådär? Tänker inte främst på hålet utan runtom.
Lacken har tyvärr släppt på rätt många ställen. Jag kommer inte att cykla en vinter till utan att åtgärda lacken. Ska skicka lite bilder till Fairlight och se vad de säger om det hela.

Sprickan var nog stora problemet. ...Liknar ett genomslag, tycker jag. Rosten verka mest ytlig. Är staget böjt/krokigt?
Det ser rakt ut, och jag hoppar inte många stockar med denna cykel, så tror inte att jag någonsin slagit i något.

Exakt så! Föredömligt cyklat!😍 Jag tror jag grävt upp gamla lantbruksredskap från förra sekelskiftet ur åkern som är i bättre skick än den där!

Skämt åsido så är frågan vad som hänt. Hur länge har ramen saknat lack sådär? När började lacken ramla av liksom? Känns ytterst märkligt! Riktigt gamla skrothögar till cyklar ser ju inte ens ut sådär..

Kommer kanske en ny ram :)

Hörde historier på 80talet att gubbar som skickat in gamla sovsäckar med knappt nån dun kvar till caravan med frågan varför den värmt så dåligt på sistone fått tillbaka säcken m ny dun. Enligt storyn...

Caravan verkar konkat. Jävla skit

Lite fler bilder. Jag behöver nog tyvärr backa på en del av mina tidigare inlägg om stålpendling…

IMG_1992.webp

Bilagor

• IMG_1996.webp
    IMG_1996.webp
    339.2 KB · Besök: 112
  • IMG_1993.webp
    IMG_1993.webp
    478.7 KB · Besök: 117
  • IMG_2001.webp
    IMG_2001.webp
    494.7 KB · Besök: 110
  • IMG_1998.webp
    IMG_1998.webp
    181.8 KB · Besök: 108
Fast sådär behöver det ju inte bli bara för att man har en stålcykel. Det finns ju galet många Skeppshultar och Monarker och annat som inte ser ut sådär. Inte min Genesis heller för min del.
Tycker det ser ut som dålig lack som släppt, och så har det kunnat rosta ostört under.

Fast sådär behöver det ju inte bli bara för att man har en stålcykel. Det finns ju galet många Skeppshultar och Monarker och annat som inte ser ut sådär. Inte min Genesis heller för min del.
Tycker det ser ut som dålig lack som släppt, och så har det kunnat rosta ostört under.
Tror också det. Jag kunde skrapa bort stora sjok av lack som hade tappat vidhäftning och rostat undertill.

Men herregud! Tycker lite synd om dig men också att du borde ha uppmärksammat rostens framfart för ett par år sedan och lackat om cykeln då!

Hoppas det löser sig med reparation av sprickan. Och bra cyklat!

Tycker också det ser mycket märkligt ut om det varit en duglig ytbehandling från början. Jag har flera välanvända cyklar som aldrig rostat på det där sättet, och framförallt har jag renoverat en hel hög med gamla stålhojar som, även om lacken varit i dåligt skick, aldrig fortsatt rosta på det där sättet. Min Fairlight är en racer och den kommer såklart aldrig rosta eftersom man inte använder den på samma vis som en pendlare, men man blir ju lite fundersam kring lackkvaliteten. Den cykel jag cyklat vintercykling på de senaste 12 åren har inte ens en gnutta rost på sig någonstans, och det är också en engelsk stålcykel.

Hur har cykeln sett ut de senaste åren? Så smutsig att du inte sett rosten? De grejer jag har som rostat på det där viset är snöredskap (sandspridare och snöplogar till entreprenadmaskiner samt fälgarna på de maskiner som bär snöredskapen), och de rostar dels för att man skaver bort lacken men också för att man häromkring i Göteborgsområdet nästan alltid åker hem från snöröjningsutryckningar genom supervälsaltat regnvatten som sprutar in överallt. Cyklar åker aldrig på så tuff behandling..

Var ju nyligen det diskuterades om stål och rost där det delades lite erfarenheter (minns dock inte var). Vissa tycker att stål är värdelöst (antagligen utifrån bilder som dessa), medan all min praktiska erfarenhet kring cyklar säger motsatsen.

Edit: jag kör inte sopsaltstråken så mycket - där tror jag tillvaron för stålcyklar är mycket mycket värre och ger ett mycket högre underhåll än att bara köra "vanliga" cykelbanor och annat.

I Nederländerna har jag sett många cykelramar med liknande rostskador. Antar att de var billigt lackade.

Sen brukade lägre positionerade delar av alla bilar ser ut sådär efter tio år i länder där man sopsaltar. Nuförtiden är bilar galvaniserade så det händer inte längre.

Förmodligen dåligt blästrad innan pulverlack och då har vatten kommit in under och rostat ett bra tag. Nackdelen med pulverlack tyvärr.

I Nederländerna har jag sett många cykelramar med liknande rostskador. Antar att de var billigt lackade.

Sen brukade lägre positionerade delar av alla bilar ser ut sådär efter tio år i länder där man sopsaltar. Nuförtiden är bilar galvaniserade så det händer inte längre.
Jodå, moderna bilar rostar friskt och mycket. Pratade med en besiktningsgubbe om detta så sent som häromdagen. Det är helt enkelt en myt att bilar ”slutat” rosta. Här i Västsverige är det heeelt hopplöst.

Men jag håller med @n3wton om att inte ens gamla stålhojar brukar se så jävla illa ut som den @Aron visar ovan. Jag skulle aldrig i livet använda en finare stålcykel på vintern här i norra delarna av Halland, men det brukar inte gå så illa som här i tråden. Måste vara tillverkningsfel på något sätt.

Nåt måste gått fel hos tillverkaren. Har en närmare 25 år gammal surly cross check plus som gått i ur och skur i sthlmssalt och allt annat utan vidare omvårdnad. Inte så snygg längre men inte i närheten av det där.

Det där med pulverlack som släpper låter ju väldigt rimligt. Har stört mig på när lacken släppt i sjok på vissa grejer ibland, det är sannolikt samma problem jag råkat ut för där. Både på stålprylar med rost bakom, och på aluprylar där det har blivit ärg. Nu har jag lärt mig något, tackar!

Usch. Nu ökade avståndet till köpknappen temporärt med några millimeter. Hittade lite info för den som är intresserad:
1776114744214.webp

Do the frames have corrosion protection?
Strael 4.0 & 3.0, Secan 3.0 & 2.5, Faran 3.0 & 2.5 and Holt 2.0 frames (and forks for Faran) are phosphate dipped, then ‘ED-coated’ prior to painting; providing maximum corrosion protection.

Holt 1.0, and earlier models of Strael, Secan and Faran use a tough powder coat paint system to provide external protection. They are internally treated using a protective wax called Bilthamber Dynax S50.

Usch. Nu ökade avståndet till köpknappen temporärt med några millimeter. Hittade lite info för den som är intresserad:
Visa bilaga 824938

Do the frames have corrosion protection?
Strael 4.0 & 3.0, Secan 3.0 & 2.5, Faran 3.0 & 2.5 and Holt 2.0 frames (and forks for Faran) are phosphate dipped, then ‘ED-coated’ prior to painting; providing maximum corrosion protection.

Holt 1.0, and earlier models of Strael, Secan and Faran use a tough powder coat paint system to provide external protection. They are internally treated using a protective wax called Bilthamber Dynax S50.
Korrelerar det med att de bytt tillverkningsland/tillverkare eller? Min egna pepp kring att "dyker det upp en beggad Secan i rätt storlek köper jag den direkt" minskar en hel del utifrån sådan info skulle jag säga.. Sen kanske det inte är några större problem i praktiken, men saltslaskpendling faller ju garanterat bort!

Korrelerar det med att de bytt tillverkningsland/tillverkare eller? Min egna pepp kring att "dyker det upp en beggad Secan i rätt storlek köper jag den direkt" minskar en hel del utifrån sådan info skulle jag säga.. Sen kanske det inte är några större problem i praktiken, men saltslaskpendling faller ju garanterat bort!

Arons ram är väl gammmal som gatan så sen dess har både tillverkningspartner, grundbehandling och lackeringsmetod hunnit ändras. Värt att tänka på om man letar efter en äldre begaganad men knappast ett orosmoln vid nyköp. Ska bli intressant att se vad Fairlight säger.

Nu är jag inte nån korrosionsexpert det hade jag utbildat folk till, men var projektledare över installation av ett ED-måleri för några år sen.

Både pulverlack och ED+lack är bra vedertagna metoder. Fosfat-ED + Lack är ju metoden som "typ alla" våra bilar rostbehandlas med, pulverlack känns som ett steg över det. Speciellt när det gäller hårdhet och repkänslighet.

Tror nog mer på applikationsfel än metodfel här.

Minns inte så mycket av processdelen med vidhäftningen av ED är sjukt beroende av att avfettningen och vattendoppen är tillräckligt rena och oljefria.

Tycker envis som jag är att det är ytrost: Såpa och finaste stålull. Hålet kan jag inte förklara mer än jag försökt.
Tveksam till att ett rosthål av denna typen skulle uppstå av vanlig ytrost. Utmattningssprickor, visst. Men hålet på bilden, med ojämna kanter och tydligt materialbortfall, samt ramens skick i övrigt ger inga vidare löften gällande rörens invändiga skick.

Jag skulle personligen kassera den där ramen, av säkerhetsskäl. Samt dra lärdom av läxan gällande fabrikör och modell.

Senast ändrad:
... Kan ju alltid prova att maila Fairlight. Blir väl inte toppenbra PR detta.

Men faktiskt: Man bör ha sett att lacken har lossnat rätt tidigt, tänker jag. Hur gammal är ramen? :)

Bilder har mailats till Fairlight. Får se vad de säger.

Jag har tidigare noterat att det fanns några rostfläckar här och där. Men att det var så mycket syntes först när jag skrapade bort lacken. Det var väl dolt därunder.

Som en parantes så finns det två slags cykelägare. De som finner lycka i putsning, uppgraderingar och fix. Samt de som betraktar sina cyklar mer som bruksfordon och lägger sin cykeltid på cykling. Cykeln blir ett medel mer än ett mål i sig själv och den lagas när det behövs. Jag tillhör den sistnämnda kategorin.

Tillbaka
Topp