Däckmärken på plastgolv

seke

Ny medlem
Däckmärken på plastgolv
Vänder mig direkt till experterna. Det är så att min cykel har vilat framdäcket mot mitt köksgolv ett par gånger, inga långa stunder, kanske rör sig om ett dygn eller så... Det har nu blivit Väldigt fula märken som jag försökt bli av med... Har provat att skrubba bort dem, rispa bort dem med kniv och massa rengöringsgrejer men inget biter... Vet faktiskt inte alls vad som har orsakat dem, om det är bara skit eller om det är någonting annat...
Så, hur får man enklast bort dessa?

IMG_5864.JPG ht=544

Däckmärken på plastgolv
Jag är rädd att din missfärgning är permanent.

Mjukmedel och pigment (kimmrök) vandrar från däck till golv, och hamnar på djupet och inte bara på ytan.

Däckmärken på plastgolv
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Slipa golvet! Säg till din älskade att det blir
> snyggt med parkettouch i köket.

Hahaha... Ska jag säga det till min älskade hyresvärd? ;)... Mmm... Det var ju inge vidare alls om det ska vara omöjligt att ta bort för jag blir arg varje gång jag ser märkena...

Däckmärken på plastgolv
Man ska se upp med nya däck och olika sorters golv. Det är precis som Beeblebronx skriver. Samma om man har nytt plastgolv(om det innehåller mjukmedel) och äldre däck. Gamla däck och gammalt golv funkar bra däremot. Fick denna info när vi köpte barnvagn och det skulle inte vara bättre med olika sorters trägolv.

Däckmärken på plastgolv
Va tusan... Det verkar som om jag får ta till mina många pennor jag har där hemma och försöka rita ett nytt golv där det är märken ;)..

Däckmärken på plastgolv
Ekfeldt skrev:
> Släng in ett billigt klickgolv Seke.
> Kostar nån tusing och den ytan tål en del.
> Snabbt, lätt och kul.

Bor ju i en hyresrätt, kan inte ta och kasta in ett klickgolv då heller ;)... Äh, jag får väl helt enkelt ta smällen den dagen jag ska flytta... Då ska jag prata om golv med mjukmedel och kimmrök så går jag nog därifrån som en vinnare. Synd att man inte visste att sånt där kunde hända innan man begick misstaget.

Däckmärken på plastgolv
När jag "råkade" tända eld på en party-pryl i papper som hängde i taket hemma så ramlade det då ner brinnande papper på plastgolvet och det blev bruna brännmärken i golvet. Jag fick nästan bort det helt med Svinto, har du inte testat det så kan det vara värt ett försök...
/F

Däckmärken på plastgolv
Schreddan skrev:
> När jag "råkade" tända eld på en party-pryl i
> papper som hängde i taket hemma så ramlade det
> då ner brinnande papper på plastgolvet och det
> blev bruna brännmärken i golvet. Jag fick
> nästan bort det helt med Svinto, har du inte
> testat det så kan det vara värt ett försök...
> /F

Jag har för mig att jag provat det, ska göra ett nytt försök i helgen... Svinto och alsolsprit tar ju bort det mesta här i världen... Med tanke på att ingenting försvann när jag satt där med en morakniv och skrapade finns ju risken att det är som påstås i föregående poster, att det smugit ner i golvet.

Däckmärken på plastgolv
Va rekommenderas för täckande färg till dom vanligaste plastgolven?
Jag har sparkat kull vattenpipan o tappat fimp i onyktert tillstånd så det skulle behövas gömas. ytan är lite förstörd så det är inget som bara skrapas bort

Däckmärken på plastgolv
Stumpy skrev:
> Lägg en matta över. Vips, så "finns inte"
> märkena längre.

Hah... Nej, passar inte med en matta där, samt att jag har ett enstaka märke en bit in på köksgolvet och det skulle se väldigt konstigt ut att ha en matta ;)...

Förövrigt lite överraskad att ingen påpekat däckmönstret eller utifrån det sett vilken cykel jag har, vet ju att de flesta här är cykelnördar ;)...

Däckmärken på plastgolv
Jag har haft märken som mer är av typen ingnodd smuts/olja från däck som bromsats mot golvet. De gick till slut bort med hårt gnuggande med Biltema handrengöring. Men jag har iofs linoliumgolv, så det kanske inte diffunderar in i mattan lika lätt...

Däckmärken på plastgolv
Med skolkemins mantra i åtanke, "lika löser lika", så skulle jag föreslå kemiskt rem bensin till att försöka få bort fläckarna. Både gummi och plast innehåller ju petroleumtillsatser av olika slag.
Värt ett försök iaf.

Däckmärken på plastgolv
E-beth skrev :Jag vill lägga in sånt här golv i vårt cykelrum. Tyvärr är det väldigt dyrt eftersom det kan stå emot olja och andra kemiska substanser.
Syrran hade sånt där gummigolv med prickar i köket, hon blev nästan tokig på det för det var helt jävla omöjligt att hålla rent och fräscht... men visst är det snyggt :-/

Däckmärken på plastgolv
E-beth skrev :Jag vill lägga in sånt här golv i vårt cykelrum. Tyvärr är det väldigt dyrt eftersom det kan stå emot olja och andra kemiska substanser.

Jag har ett liknande gummigolv med prickar. Köpte 4 st rutor (0,5m) till reapris (väldigt dyrt till ordinarie, med detta var någon udda grå färg) och la ovanpå parketten i vardagsrummet. Räcker precis till cukeln.

/kwb

Däckmärken på plastgolv
Lilla Steron (på sjön) skrev:
> E-beth skrev :Jag vill lägga in sånt här golv i
> vårt cykelrum. Tyvärr är det väldigt dyrt
> eftersom det kan stå emot olja och andra kemiska
> substanser.
> Syrran hade sånt där gummigolv med prickar i
> köket, hon blev nästan tokig på det för det
> var helt jävla omöjligt att hålla rent och
> fräscht... men visst är det snyggt :-/

var det det dyra golvet (som man lägger in ruta för ruta) eller den billigare varianten (som inte står emot kemikalier) som man lägger in som en vanlig gummimatta?

kwb: har du haft problem med att göra rent det?

Jag tänkte inte lägga matta i hela cykelrummet, utan bara en mittendel... kanske 3-4kvm.

Däckmärken på plastgolv
Sedan kan man lägga ställverksgolv med utbytbara golvplattor som har kryputrymme under. Kanon att gömma sig i. Fodrar dock goda innermått och höga dörrar då det stjäler en 60-70 cm av takhöjden.

Däckmärken på plastgolv
Gömma sig i innerbenen på en Totem-gaffel?

Om man inte har fått några märken på 6 månader, finns det risk att man plötsligt börjar få märken då vid ex. ett däcksbyte?

Däckmärken på plastgolv
E-beth skrev :
Syrran påpekade att det inte gick att torka golvet med det mönster som mattan har, det liksom skrapar ur trasan på baksidan av dom låga nabbarna i mönstret...
Fast mina dina cyklar borde du/ni ha golvbrunn med sandskiljare i ! ;-)

Däckmärken på plastgolv
Ajaj. Fick liknande märken när jag hade vinterdäck i hallen några dagar. Det var trist att betala 1500:- till hyresvärden när vi flyttade för reparation/byte av mattan..

Däckmärken på plastgolv
Klotterduk från Lenson. Funkar kalas. Se bara till att torka och skölja ordentligt för annars får du ljusa fläckar istället. Gnid lite med klotterduk och torka ordentligt med Wipy handrengörings duk.
Bor du i Jönköpingstrakten så kan jag hjälpa dig för det är rätt dyra grejer.

Senast redigerad av en moderator:
Däckmärken på plastgolv
DeLiQ skrev:
> Med skolkemins mantra i åtanke, "lika löser
> lika", så skulle jag föreslå kemiskt rem bensin
> till att försöka få bort fläckarna. Både
> gummi och plast innehåller ju petroleumtillsatser
> av olika slag.
> Värt ett försök iaf.

Börja i ett undanskymt hörn i så fall. Risken är att du löser upp hela mattan.

Däckmärken på plastgolv
the_TnT skrev:
> seke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > däckmönstret ... utifrån det sett vilken
> cykel jag har
>
> Får jag gissa? ;D

Gissa på du, faktum är att jag inte är helt säker på att jag kan beteckningen på den riktigt ;)...

Däckmärken på plastgolv
Lätt fixat. Åstadkom likadana märken över *hela* golvet i ett symmetriskt (eller asymmetriskt) mönster. Då är det plötsligt design.

Däckmärken på plastgolv
seke skrev:
> Bor ju i en hyresrätt, kan inte ta och kasta in
> ett klickgolv då heller ;)...

Klart du kan det, flyttar du är det bara att plocka med sig golvet eller låta det sitta kvar. De lite större hyresvärdaran har säkert inget emot att du förbättrar skicket på lägenheten åt dem.

Planerar du att bo kvar där en längre tid så är det helt klart värt att fundera på. Inget skoj att gå och irritera sig över fläckarna år och år in.

Däckmärken på plastgolv
Köpe klickgolv till grabbens rum för 49,90kvm. Billigt och jätte lätt att lägga.
Ta dän listerna först, lägg golver rätt på gamla mattan och sedan dit med listerna igen. Sätt sedan en liten list längt sparkskyddet under köksskåpen.

Däckmärken på plastgolv
Anders200 skrev:
> T-röd brukar bita på det mesta.

Gott är det också! I brist på annat.

Däckmärken på plastgolv
E-beth skrev :

Göra rent? Vad är det? Nja, det är småfullt nu (haft det ett år kanske), men jag har hitills aldrig gjort rent det ordentligt, bara torkat av värsta skiten. Jag har dem trots allt där i syfte att skitas ner (i stället för parketten), så...

/kwb

Däckmärken på plastgolv
seke skrev:
> Ekfeldt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Släng in ett billigt klickgolv Seke.
> > Kostar nån tusing och den ytan tål en del.
> > Snabbt, lätt och kul.
>
> Bor ju i en hyresrätt, kan inte ta och kasta in
> ett klickgolv då heller ;)... Äh, jag får väl
> helt enkelt ta smällen den dagen jag ska
> flytta... Då ska jag prata om golv med mjukmedel
> och kimmrök så går jag nog därifrån som en
> vinnare. Synd att man inte visste att sånt där
> kunde hända innan man begick misstaget.

Jag bor oxå i hyrelägenhet och jag får då lägga in klick golv för det kommunalahyres bolaget fråga om du får det om du nu vill lägga ut stålarna för det

Däckmärken på plastgolv
Förstod att det fanns en tråd om detta här. Jag har åkt på detta jävulskap också :(. Fast i mindre omfattning än trådstartaren men 2 månader innan flytt. Går det att bleka? Eller ska man fram med pennorna och fuskmåla över de lite?

Däckmärken på plastgolv
Samma sak här men då golvet redan är gammalt och fullt med andra märken så gör det inget. Annars kan jag rekommendera ikeas golvmatta för 4kr "Botis" tror jag den heter. Brukar köpa 10st varje gång jag är där. Kan man ha till mycket.

Däckmärken på plastgolv
Jag slipade, gnuggade och skurade.
Jag kände mig som råttorna i askungen.
Likheten bestod även av hopplösheten
Dö trist och tråkigt.
Men när jag hade kommit igenom ytskiktet av golvet tog jag tippex målade på och skrapa sedan försiktig bort målade på igen och skrapade osv.
Till slut hade märkena bleknat än aning.
Jag slapp betala ett nytt golv och kan lägga pengarna på en till cykel och ännu mera tippex! ?

Tillbaka
Topp