Däckpriser

granis

Medlem
Däckpriser
Var idag hos min lokala handlare för att kolla grejer inför våren. Behöver nya däck till MTB:n och de däck som satt på årets modell av min cykel kostade 640 kr (Schwalbe rocket ron). Det är nästan exakt på kronan vad jag betalade för nya sommardäck till bilen. Då köpte inga skräpdäck (Continental premium contact2).

Tycker det är absurt att cykeldäcken kostar lika mycket. Visst det är större volymer på bildäck men utvecklings och produktionskostnad måste väl ändå vara en bråkdel för ett cykeldäck.

Hur är det med konkurrensen i cykelbranchen egentligen?

Däckpriser
Håller med däck är löjligt dyra, man får fina fälgar för mindre pengar, dessutom slits cykeldäcken relativt snabbt. Biliga Schwalbe köper man via internet från tyskland, (tyvärr...)

Däckpriser
schwalbe får väl betraktas som ett bra däck, precis som du skriver att du köpte till bilen (inge skräpdäck)
Det finns så klart billigare däck på marknaden, är du villig att beställa på nätet kan du hotta däck från 100pix... och på biltema finns det ju med....

Däckpriser
Ja visst, priset på bildäcken var från nätet, tycker ändå att det är sjukt att de kostar lika mycket. Var hittar jag då cykedäckens "däckonline"?

Däckpriser
granis skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja visst, priset på bildäcken var från nätet,
> tycker ändå att det är sjukt att de kostar lika
> mycket. Var hittar jag då cykedäckens
> "däckonline"?

Vinterdäcken (Schwalbe) handlades från http://bike-components.de/ som iaf då var billigast.
Bike-Discount som hänvisas i posten ovan är väl större, men inte riktigt alltid billigast.

Däckpriser
Visst är det svindyrt. Å andra sidan är det få komponenter (om några) som har gör så stor skillnad som ett par bra och ändamålsenliga däck. Hög uppgraderingseffekt per krona.

Däckpriser
Tycker inte alls att det är så märkvärdigt. Jag har betalat ungefär lika mycket för betydligt mindre däck och som normalt håller i ca tio minuter.

Det är utveckling, små upplagor, och en materialfråga. Vi vill ju ha ett lätt däck som det aldrig blir punktering på... Svensk skatt och moms på det och vi är hemma.

Hos gubben i sjön kan man väl köpa däck för 50:- om man vill.

Men som alltid i sådana här diskussioner så brukar det hela egentligen bottna i att vi vill ha värstingdäcket men vi vill inte betala mer än för ett clas ohlson däck. Jag möter samma attityd när jag säljer kameror. Nä, S90 är för dyr, min budget är 1000:-. Jaha, men då har vi en Samsung här bort...

Nä, jag vill ha en S90 ju...

Om man nu inte tycker att RR är värt de där 600:- så köper man nått annat, där pris och prestanda möts i en acceptabel nivå. Det finns ju trots allt en hel del andra däck mellan RR och CO-däck.

/Fredrik

Däckpriser
fphotography skrev:

> Det är utveckling, små upplagor, och en
> materialfråga. Vi vill ju ha ett lätt däck som
> det aldrig blir punktering på... Svensk skatt och
> moms på det och vi är hemma.

För de bildäck jag jämför med har jag betalat 25% i svensk moms.

Däckpriser
Lite intessant jämförelse ändå.
RR och liknande däck är ju till för träning och tävlig på högsta nivå, de är ungefär så bra däck kan bli och används även av de som tävlar på proffsnivå.

Bildäcken du köpte är "vettiga standarddäck", jämför hellre med vad wrc-rallydäck eller F1-sulor kostar, då börjar cykel helt plötsligt kännas billigare :)

Det är ju en av de stora fördelarna med cykelsporten, nästan vem som hellst har råd att köra på i princip samma grejer som proffsen har!

Däckpriser
marran skrev:
> Lite intessant jämförelse ändå.
> RR och liknande däck är ju till för träning
> och tävlig på högsta nivå, de är ungefär så
> bra däck kan bli och används även av de som
> tävlar på proffsnivå.
>
> Bildäcken du köpte är "vettiga standarddäck",
> jämför hellre med vad wrc-rallydäck eller
> F1-sulor kostar, då börjar cykel helt plötsligt
> kännas billigare :)
>
> Det är ju en av de stora fördelarna med
> cykelsporten, nästan vem som hellst har råd att
> köra på i princip samma grejer som proffsen har!

Ok jag är inte så påläst på cykeldäck. Kollade bara vad som sitter på årets modell av Scott Scale 50 som är den cykel jag har. Om de däcken motsvarar F1-däck verkar det vara något överspecat. Det var inte alls några F1-däck jag var ute efter.

Däckpriser
I så fall är det väl inte ett problem nu heller, då kan du ju köpa nått billigare och vara nöjd iaf. Och även om du betalt 25% moms så har produkterna antagligen inte svensk tull. Det kan vara helt andra skatteregler för företagen i fråga som gör att marginalerna kan vara helt olika osv...

I stora drag exakt samma problem som vi har i fotobranschen. För några år sen kollade jag på ett speciellt objektiv. Det skulle bli billigare att åka till USA och köpa det och flyga hem igen än att köpa det till butikens INKÖPSPRIS.

Sen skulle jag nog inte säga att RR är motsvarande ett F1-däck. Snarare mer som ett SM-däck i rally, men de kostar väl mellan 3,5 och 5 tusen styck så det blir ju viss skillnad ändå.

Motsvarande ett F1-däck borde vara nått som håller ett halvt långlopp och där man fortfarande tjänar på att stanna på halva vägen och byta hjul.

Mvh
Fredrik

Däckpriser
fphotography skrev:
> I så fall är det väl inte ett problem nu
> heller, då kan du ju köpa nått billigare och
> vara nöjd iaf. Och även om du betalt 25% moms
> så har produkterna antagligen inte svensk tull.
> Det kan vara helt andra skatteregler för
> företagen i fråga som gör att marginalerna kan
> vara helt olika osv...

Varför ska jag köpa något billigare? Det är igna tullar inom EU och jag har som sagt betalat svensk moms.

Däckpriser
Jag fick uppfattningen att du tyckte RR var för dyra? Eller om det bara var de svenska priserna som var "fel" så sitter förklaringen i olika skatteregler för företag.

/Fredrik

Däckpriser
Det är den enklare varianten av dom däcken, 640 låter som Evolution och Performance kostar där 336, skillnaden är gummiblandning och corden, det finare däcket har märkbart bättre prestanda men är man bara ute efter ett okej däck så funkar Performance bra.

Barnis skrev:
> 640 !! här koster de hälften
>
> http://www.bikebuster.se/detaljer/200472.html

Däckpriser
Sen får vi inte glömma själva grejjen att ens LBS har prylen liggandes på hyllan = direkt leverans
Vilken onlineshop beställer du ifrån när du kört sönder ett däck typ dagen innan ett långlopp!?

Tillbaka
Topp