Däckråd

Fusag

Aktiv medlem
Däckråd
Hej på er!
Åker XC hardtail som genomgår en mindre förändring för att bli lite mer all mountain vänlig. Dropper, stam och styre är nu som jag vill ha det och det är dags för andra däck. Kör idag Conti Race king 2.2 och de är lättrullade absolut, men ger inget självförtroende alls i lite stök eller lera/väta. Utan någon djupare analys lutar det åt att gå upp ett steg till Cross king, eller kanske Mountain king. Har begränsad kunskap och lite erfarenheter så tar gärna emot tips från er. Lättrullat är kul, men jag vill ha ett par däck som fungerar till lera, sten, mjuka stigar och mycket rötter, motsägelsefullt jag vet. Men gäller en glad amatör. Cyklar aldrig grusväg eller asfalt och njuter mest av en teknisk flowig stig.

Däckråd
Det finns många sidor kring den frågan:

Däckråd
Det brukar sägas MM/HD eller dhf/dhr i trådarna. Köper du något av dessa från att ha cyklat med raceking blir det en rejäl överraskning i rullmotstånd.

Jag kör MK II 2.4 fram och tänker nog sätta ett likadant eller ett cross king 2.3 bak för lite blandat xc/stig.

Däckråd
Det brukar sägas MM/HD eller dhf/dhr i trådarna. Köper du något av dessa från att ha cyklat med raceking blir det en rejäl överraskning i rullmotstånd.

Jag kör MK II 2.4 fram och tänker nog sätta ett likadant eller ett cross king 2.3 bak för lite blandat xc/stig.
Stor skillnad på cross king och mountain king skulle du säga?

Däckråd
Stor skillnad på cross king och mountain king skulle du säga?
Vet tyvärr inte. Har inte köpt Cross King däcket ännu. Men ganska olika mönster så tänker mig att MK är bättre i väta medans cross king rullar betydligt bättre.

Det är den gamla utgångna modellen MK jag pratar om. Ingen aning hur den nyare är.

Däckråd
Jag var i samma sits som TS och jag köpte DHRII 2,4 brett som jag satte fram, hade kvar IKON bak och det funkar kanon. Man fick mycket mer självförtroende på stigen och när det börjar luta utför. Jag kände ingen större skillnad på rullet heller. När bakhjulet blir slitet tänkte jag sätta på ett REKON istället för att ha ett lite grövre men inte för tungrullat bakdäck.

Däckråd
Jag var i samma sits som TS och jag köpte DHRII 2,4 brett som jag satte fram, hade kvar IKON bak och det funkar kanon. Man fick mycket mer självförtroende på stigen och när det börjar luta utför. Jag kände ingen större skillnad på rullet heller. När bakhjulet blir slitet tänkte jag sätta på ett REKON istället för att ha ett lite grövre men inte för tungrullat bakdäck.
Ja jag gjorde likadant, fast med ett MM. Körde två vändor med det och bytte till ett MK II i fram och XR2 som satt orginal bak. När det blev lerigt MK bak också.

Edit: Tyckte MM rullade för tungt, kan vara min bristande benstyrka som är problemet dock

Senast ändrad:
Däckråd
Crossking gillar jag inte. Har som reservdäck. Det är från 2015 och har aldrig varit bra. Nya varianter av däcket kanske har förbättrats (samma mönster dock). Vingliga i kurvor när man har lågt däcktryck. Känns som de viker sig då. Kör hellre med Schwalbe Rocket Ron vars mönster är mkt likt.

RoRo är bra alrounddäck för xc. Du ska ha de dyrare varianterna addix speedgrip (eller vad de heter).

Edit: RoRo är lätta, har skapligt grepp men slits fort.

Senast ändrad:
Däckråd
Nu vi har beslutat att har ännu en tråd om höstdäck till, kan jag ger mina tips.
På min XC/trail-FS körde jag greppiga DHR II fram i 2.3 MaxxGrip, som är relativt lätt, och Forekaster Dual bak. Forekaster funkar bra på lite leriga stig, men inte på blöta häll.
Om man vill har det lättrullad skulle jag rekommendera Nobby Nic fram och Rocket Ron bak, både i SpeedGrip utförande.

Däckråd
Bumpar kanske i onödan nu, men om TS inte har köpt däck än kan jag bara hålla med alla som redan rekommenderat RoRo addix speedgrip. Körde premiärtur på 9km idag, helnöjd!

Edit: En snabb jämförelse mot det XR2 Comp som satt bak förut, så både rullar, greppar och dämpar RoRo bättre.

Tillbaka
Topp