Däcksmönster

hocke

Ny medlem
Däcksmönster
Hej,
kan man genom att bara se på ett däck avgöra om det lämpar sig för speciella underlag.
Är mönstret som är bra på lerigt underlag även bra i snö och på berg-i-dagen och mindre bra på grus?
Vad har dobbarnas form, storlek o antal för betydelse?

Däcksmönster
Klart man kan :)

Ju mindre mönster desto hårdare underlag. (Semislicks)

Ju mer mönster desto lösare underlag.

Tätt mönster = torrt underlag

Glest mönster = blött, lerigt underlag

Sen har bredden på däcket stor roll. Men det hör ju inte till däcksmönster eller?

Nu har jag sagt mitt så nu kan ju någon som kan mer komma och rätta mig om jag har fel :)

Däcksmönster
Till viss del kan man se på mönstret, är det glest har man bättre funktion i lera och snömodd.

Är det ett tätare mönster är det mer lättrullat.

Har däcket en rund profil eller en fyrkantig?

Fast för greppet spelar gummikvalitén en stor roll, dvs. mjuk gummi = bättre grepp = snabbare slitage.

Däcksmönster
På vissa typer av underlag är ju också ett visst "skovelmönster" bra på bakhjulet för att komma framåt (vinter+Extreme=kärlek).

Däcksmönster
Det är inget speciellt däck jag tänkte på, utan bara lite hur olika tillverkare tänker.
Vissa däcks dobbar är ju fyrkantiga, andra triangelformade, gör det då skillnad om spetsen på triangeln är framåt eller bakåt?
Har kollat lite på mina joggingskor oxå där jag använt ett antal(kanske 6-7) olika årsmodeller sen 1985 av Saucony shadow. Dessa har hela tiden haft triangelformade dobbar med spetsen framåt.

Däcksmönster
Det finns givetvis för och nackdelar med olika mönster.

Tänker man sig ett klassiskt kilformat traktormönster t.ex.

<<<<<<<<<

Tänk dig nu det mönstret som bakdäck. Om man vänder det åt ett håll kommer kilarna att ploga bort underlaget när du trampar på men kana ihop det när du bromsar. Vänder du däcket blir det tvärt om.

På vissa underlag är det en fördel om däcket 'gräver ned sig' när du trampar på, det gäller främst tunna lager lera på ett fast underlag. På grus kan ihopkarandet göra så att du bara får en massa löst material under däcket som cykeln rullar på.

Tillbaka
Topp