Däcktips LVG däck till gravel 32mm?

Daweb

Aktiv medlem
Hej!

Jag planerar att ha en andra uppsättning hjul med LVG däck till min gravel.
Fälgarna jag kommer använda är DT GR1800 med 25 mm innerbredd.

Jag tänker att jag bör ha minst 32 mm?
Jag kan inte mycket om LVG och söker därför råd hos er med mer kunskap :)
Gärna det mest prisvärda som går att få!

32-35mm är nog bäst, men 30mm borde funka också men minimum. https://www.continental-tires.com/products/b2c/tire-knowledge/tire-rim-combinations-etrto-standards/

Conti Ultra Sport III ska vara riktigt prisvärda men tyvärr 28mm som bredast. Pirelli P Zero och P7 Sport finns i 32mm och till bra pris. Annars hade jag nog tittat på P Zero TLR om du vill ha något bredare - finns i upp till 40mm - och ska vara riktigt bra enligt de recensioner jag har sett från bl.a. Mapdec. Conti GP5k är väl också standardrekommendation.

Finns säkert andra minst lika bra alternativ som någon annan kan tipsa om. Ovan är framför allt baserat på recensioner och inte egna erfarenheter.

Tack! Jag har själv haft bra erfarenhet av Pirelli, så kan absolut tänka mig någon av dem.
Frågan är om man vill köpa tubelesskompatibelt på en gång. Jag kör tubless annars på gravel.

Tanken med andra hjulparet är mer pendling till jobb och någon landsvägstur då och då. Men gravel kommer vara huvudfokus. Kanske inte värt mecket med tubless då.

Tanken med andra hjulparet är mer pendling till jobb och någon landsvägstur då och då. Men gravel kommer vara huvudfokus. Kanske inte värt mecket med tubless då.
Inte landsvägsdäck. Men här är några lättrullade däck som passar bra till pendling.

Continental Grand Prix Urban BRR

Continental Contact Urban BRR

Panaracer GravelKing Slick BRR

Jag hade skippat
Schwalbe Kojak BRR

Senast ändrad:
Hej!

Jag planerar att ha en andra uppsättning hjul med LVG däck till min gravel.
Fälgarna jag kommer använda är DT GR1800 med 25 mm innerbredd.

Jag tänker att jag bör ha minst 32 mm?
Jag kan inte mycket om LVG och söker därför råd hos er med mer kunskap :)

LVG däck, ok, dvs för landsvägscykling.

Enligt min ca fyra åriga erfarenhet är Continental Grand Prix 5000 S TR, Schwalbe Pro One TLE och Specialized S-Works Turbo 2Bliss Ready T2/T5 de bästa/snabbaste. Pirelli säkert ungefär lika bra men ej provat själv. Prisvärdast av dessa är sannolikt Schwalbe från en tysk sajt eller någon rea. Slitstarkast och bäst mot punkteringar misstänker jag Specialized är men har inget vetenskapligt belägg för detta alls (bara bra erfarenhet). Schwalbe Pro One tycker jag nog ger bäst komfort men nu snackar vi helt minimala skillnader i upplevelse.

Brukar själv lägga TL för lvg men finns väl icke TL varianter.

Tips!
Din textformattering funkar dåligt med mörkt tema.

1742980484923.webp

+1
Jag använder helt andra däck till pendling än till landsvägscykling.
Jag är lite "blandad" här, eftersom jag asfaltspendlar och sporadiskt tar omväg hem föredrar jag slicks och att de ska rulla bra. Det måste ju dock inte vara de "bästa", risken är självklart att de inte är lika punkteringssäkra men kanske i synnerhet slits snabbare, även väl dyra... Nu ska jag snart testa Specialized S-Works Mondo 32 mm vilka jag fick till "hyfsat" pris på TCM. (y) (ingen erfarenhet av just dessa)

Tips!
Din textformattering funkar dåligt med mörkt tema.

Visa bilaga 759152
Tips!
I Chrome finns Auto Dark Mode for Web Contents, som funkar ordentligt.
Mörkt gränssnitt på flera hemsidor.
Happyride loggan i bannern blir svart.
Texten i inläggen, knapparna ovanför textrutan m.m får rimlig kontrast mot bakgrunden.

Utan att byta färg 🤢🤮

Screenshot_20250326_103718_Chrome.webp

Senast ändrad:
Finns ju de som inte använder chrome dock...
Absolut. Det var bara ett tips.
Men det är ju för att alla inte vill använda Chrome som vettiga hemsidor har ordentliga dark mode med vettig kontrast och läsbarhet. Men Happyride är ju snudd på oanvändbart utan något dark mode plug in

Exempel på "Mörkt tema" utan "Auto Dark Mode for Web Contents":
Screenshot_20250326_105311_Chrome.webp

Ni kan alltid "Ignorera" om ni inte vill se svart text. För jag, som är den som spenderar mest tid kollandes på mina inlägg (går mycket snabbare att läsa än att skriva), vill inte se all grön spya. 🤢🤮

Jag kör gp4-season på vår och höst när det finns stenkross. Byter till gp5000 ibland på sommaren när det är sopat (på pendlarhojen)
LVG cykeln har gp5000

Det är landavägsdäck jag är ute efter.
Specialized Roadsport 310 186 kr Elite 370 204 kr
road.cc Review 7/10

Förutom tidigare nämnda Continental Ultra Sport III RRP 200/329 kr för vikbart ser det ut som hos handlarna. Men ofta på REA.
BRR Best Low-Cost Road Bike Tire

Cycling Weekly We took nine cheap road tyres to a rolling resistance testing facility and this is how they stacked up

Finns motsvarande i andra browsers?
Jag känner inte till det i någon annan webbläsare. Men det finns extensions och plug-ins.

Senast ändrad:
Ska du köra med slang så finns Vittoria Corsa N.ext i 34mm. Versionen som inte är tubeless väger ca 250 gram. Inte tokdyra heller.
Jag har satt på såna fast 30mm till denna säsongen.

Jag är lite "blandad" här, eftersom jag asfaltspendlar och sporadiskt tar omväg hem föredrar jag slicks och att de ska rulla bra. Det måste ju dock inte vara de "bästa", risken är självklart att de inte är lika punkteringssäkra men kanske i synnerhet slits snabbare, även väl dyra... Nu ska jag snart testa Specialized S-Works Mondo 32 mm vilka jag fick till "hyfsat" pris på TCM. (y) (ingen erfarenhet av just dessa)
Kör Specialized S-Works Turbo RapidAir 2Bliss 30 mm på landsvägshojen och Schwalbe Marathon Almotion 40 mm som pendlingsdäck. Båda har fint rull och de senare dessutom bra punkaskydd samt reflexsidor.

Tillbaka
Topp