Däcktryck tub

Distiller

Aktiv medlem
Däcktryck tub
Snabb fråga. Jag har så här ganska mycket efter att de flesta lämnat tubdäcken bakom sig fastnat ganska ordentligt för dem och har experimenterat ganska friskt med däcktrycket i dem.
Finns det något optimalt tryck? Har just nu ett par Continental Sprinter monterade.

Däcktryck tub
Jag planerar att köra några cx-tävlingar i höst med tubdäck. Detta då min erfarenhet är att i cross är prioriteten däck, däck och åter däck samt att min bakåtsträvande natur utesluter slanglöst. CX verkar ju också vara den sista bastionen för tubdäck. Faller experimentet väl ut kanske det även blir ett hjulpar med fin-tuber till racern nästa år.

Hade varit kul att höra några personliga erfarenheter från happy. Finns ju en del att läsa på internet om tex hur man limmar tuber, men i mina egna försök har jag märkt att det ibland inte stämmer helt; man måste göra det själv för att lära sig helt enkelt.

Däcktryck tub
Limma tubdäck är som att olja kedjan: man kan göra det oerhört komplicerat eller så kan man göra det ganska enkelt men ändå tillräckligt bra.
Min limning anser jag är både enkel och tillräckligt bra:
1: limma ett litet lager på däcken som du låter torka. Då ”mättar” du däcket lite. Olika däck har väldigt olika mycket sugande väv. Några kräver mycket lim eftersom det bara sugs in och andra mindre. Skippar du detta steg så kommer däcket troligen sitta lite dåligt.
2: limma ett måttligt lager på fälgen och kräng på däcket. Klart.

Steg 1 tar väl 5 minuter och steg 2 kanske 10 minuter. Brukar vara bra att ha en kartongbit under när man jobbar för att slippa kladd. Och plasthandskar är nödvändigt! Gärna dubbla pr så du tar av den första när/om du kladdar ner den.

Jag brukar inte rengöra gamla fälgar om det inte är så limmigt att det blir ojämnt. Det gamla limmet gör ju viss nytta.

Däcktryck tub
Däcktryck för tubdäck varierar väl lite utifrån tycke och smak, med viss variation för väglag, mm, som för alla däcktyper. Brukar hamna runt 7-9 Bar. Tror inte det finns nån konsensus runt något optimalt. När jag körde tub brukade jag normalt ha strax över 7 bar i mina. Men det var vär 21 mm åkte på då förstås.

Senast ändrad:
Däcktryck tub
Snabb fråga. Jag har så här ganska mycket efter att de flesta lämnat tubdäcken bakom sig fastnat ganska ordentligt för dem och har experimenterat ganska friskt med däcktrycket i dem.
Finns det något optimalt tryck? Har just nu ett par Continental Sprinter monterade.
Vad väger du, och är det 25mm-varianten du ska åka på?

Däcktryck tub
Väger runt 71kg och kör på 25mm.
Däcktryck är ju individuellt, men jag hade inte gått över 6 bar (höga 80, låga 90-nånting PSI) på svensk normalasfalt med de ingångsvärdena - snarare tvärtom sänka lite om det är komfort, kontroll och fart över sämre underlag som är i fokus. Med hög(re) förväntad fart och bättre underlag kan man höja liiite.

Däcktryck tub
Däcktryck är ju individuellt, men jag hade inte gått över 6 bar (höga 80, låga 90-nånting PSI) på svensk normalasfalt med de ingångsvärdena - snarare tvärtom sänka lite om det är komfort, kontroll och fart över sämre underlag som är i fokus. Med hög(re) förväntad fart och bättre underlag kan man höja liiite.
Tar med mig det.
Tack för svar.

Däcktryck tub
för cx är väl en huvudvits med tubdäck att man kan köra med ett förhållandevis lägre tryck, så att däcken hyggligt greppar och inte bromsande sjunker ned i det ofta mjuka lösa underlaget?

detta trots att den påbjudna för ändamålet alltför smala däckdimensionen.

jan (host) heine berättade om när han kom till en mindre seriös cx-tävling där dessa regler inte fanns. han ville på kul testa bredare däck, men kände sig bara dum, eftersom alla medtävlare med standard cx-dimension körde på så uppenbart undermåliga grejor.

han gjorde inte om misstaget.

Däcktryck tub
för cx är väl en huvudvits med tubdäck att man kan köra med ett förhållandevis lägre tryck, så att däcken hyggligt greppar och inte bromsande sjunker ned i det ofta mjuka lösa underlaget?

jan (host) heine berättade om när han kom till en mindre seriös cx-tävling där dessa regler inte fanns. han ville på kul testa bredare däck, men kände sig bara dum, eftersom alla medtävlare med standard cx-dimension körde på så uppenbart undermåliga grejor.

Begränsande regler är inte ett tecken på att man kan "förbättra" sporten genom att ändra/bryta mot reglerna. F1 bilar hade varit snabbare med fria motor och däckstegler, men det hade bortsätt ifrån att det vore livsfarligt totalt dödat sporten. Finessen med att tävla är att man försöker bli bäst innom det regelverk som utgör sporten. Detta är grunden till alla former av tävlande.

Däcktryck tub

Det är nog det här du tänker på;

Det är ingen skräll att en fräsch hundralaxhoj byggd för fart med breda, följsamma findäck går snabbare på en anerikabana som består av dammtorr, skumpig gräsmatta.

Hur en riktig crossbåge traditionsenligt ser ut första tävlingen på säsongen? Ni vet när man kastar in en cykel i förrådet efter säsongens sista race, till brädden fylld av smutsvatten och kakad av salt, sand och lera på alla rörliga delar med tesen ”ska bara duscha och ta en kaffe, sen tar jag hand om den” vilket man gör först ett halvår senare eftersom man ska tävla igen nästföljande morgon och får dränka hela härket i 5-56 så att saker kan lossna samt be till gudarna evig fromhet bara limningen håller?

Senast ändrad:
Däcktryck tub

Stämmer med min begränsade erfarenhet, men det är också det som är hela grejen med cx. Har kört cx tävling med mtb, och det går 'för bra', roligare med en cx.

Däcktryck tub
Begränsande regler är inte ett tecken på att man kan "förbättra" sporten genom att ändra/bryta mot reglerna. F1 bilar hade varit snabbare med fria motor och däckstegler, men det hade bortsätt ifrån att det vore livsfarligt totalt dödat sporten. Finessen med att tävla är att man försöker bli bäst innom det regelverk som utgör sporten. Detta är grunden till alla former av tävlande.
såklart. och det kan vara ändå rätt kul med det som är otidsenligt.

men det är inte direkt inkluderande. tror faktiskt cx skulle må bra av en modernisering. vem vill egentligen skumpa omkring på en sån där hoj när det finns så mycket bättre grejor för ändamålet därute ?

påminner om förbjudna växlar på tdf fram till 1938. till slut blev det patetiskt.

just f1 har varit dynamiskt när det gäller utveckling av sina iofs hårt begränsande regler.

Däcktryck tub
men det är inte direkt inkluderande. tror faktiskt cx skulle må bra av en modernisering. vem vill egentligen skumpa omkring på en sån där hoj när det finns så mycket bättre grejor för ändamålet därute ?
Vet inte om det är det du menar med inkluderande, men jag menar att cx är den mest lättillgängliga grenen inom cykling. I motionsklass får man köra mtb, och då går det verkligen bra med gamla grejor eftersom det blir rätt 'otekniskt' på mtb. Det är förhållandevis låg skaderisk på grund av låg fart och mjukt underlag.

Däcktryck tub
ja du har nog rätt i att den tekniskt ekonomiska tröskeln kan vara förhållandevis låg.

tänkte mer på att verksamheten anses lite allmänt knäpp iom att man använder cyklar som närmast inte tillnärmelsevis är optimerade för ändamålet. lite eljest alltså?

Däcktryck tub
CX är cykelvärldens folkrace, i alla dess positiva bemärkelser; det finns, bortsett från fina däck, nästan inga relevanta materialfördelar att skaffa sig (bortsett från att saker faktiskt fungerar, vilket i sig är en utmaning efter att ha cyklat kringlor i en beachvolleyplan under trekvart…) vilket är befriande - man kan köpa sig en tävlingsduglig båge för fyrsiffrigt antal kronor och faktiskt vara med i leken eftersom det i praktiken är förmåga och färdigheter som styr utfallet. Jämför det med en linjecykel eller ännu hellre MTB, där teknikutvecklingen och -beroendet är hisnande.

Tillbaka
Topp