Däckval för Gran Canaria?

Oggler

Aktiv medlem
Den observante läsaren har kanske redan läst i en annan tråd att jag med stor sannolikhet är påväg till gran canaria med min MTB (och flickvän). Men vilka däck ska jag ha? Klarar man sig med tex Noby Nick 2.4? Törs man lägga på ett Racing Ralph ibak? Cykeln i fråga är en HT. Enligt vad jag har läst i andra trådar så verkar det inte helt självklart att man hittar bra stigar att hoja på. Kanske blir man fast på grusvägar och tom mindre asfaltsvägar. Bör detta påverka däckvalet tro? Att låta Race King supersonicdäcken sitta kvar verkar oklokt? eller?

Det finns lite olika sidor av Gran Canaria. Det finns öken, stig och djungel och allt där emellan.

Var skall ni på ön så skall vi nog kunna reda ut vad du skall ha.

/Jerka

Jag upplevde att det var en hel del punkor där för de som hade tunna däck.

Nobby Nick är nice, men kör du inte så mycket grusväg/stig så är det ju inte fel att ta med RR. Ta med ett extra set med däck oavsett så får du avgöra på plats.

Inlands från Puerto Rico så åker man upp genom en tallskog och sen vidare mot toppen och ett par andra fina turer. Men det finns supermycket fina små vägar i bergen.

Senast redigerad av en moderator:
Jag körde med Racing Ralph Double Defense 2.25 på GC en hel vecka och fick ett riktigt elakt jack i däcket i grusbacken ner mot dammen då vi provkörde Kvänums klassiska Dammrunda. Tack vare DD-förstärkningen så begränsades skadan så Stans gegga lyckades laga hålet. Tror knappast att geggan hade klarat det om jag kört EVO-däck. Jag skulle rekommendera punkaförstärkta däck + reservdäck.

Man klarar sig bra med ett par lättrullade o medeltunga däck som t.ex RR 2,25 eller 2.4, TT Larsen mm. Tar man i o inte lättar cykeln över de värsta hålorna på grusvägarna, så kan man punka vilka däck som helst.
Reservdäck verkar lite överdrivet, jag har kört minst 16 veckor på GC med Kvänum och jag har inte sett många trashade däck. Skär ut en rund bit ur en pet-flaska o ta med som nödförstärkning.

Själv har jag haft med mig ett par slicks för rena asfaltsturer, det är grymt kul att dra nerför serpentinvägarna på en MTB. Jag i allafall tycker att det är mycket stabilare än med en lvg-hoj.

usb1196.jpg ht=468

Jag är väldigt avis på dig!

/S

Tack för tips! Ni som cyklat på gran canaria. Hur är det med möjlighet att få tag på cyckeldelar på ön? Finns det cykelaffärer? Går det att få tag på tex däck om man skulle ha otur och sabba ett däck totalt? Det kan ju behövas andra delar också.

/O

Kör INTE med Schwalbes Evo-däck iaf. Det är att be om problem.
Mitt NN 2.35 Evo höll till torpet från flottsund och halva vägen tillbaka...

Med snakeskin så fungerar det super.

Jag tror det är snakeskin jag har. 2,4-orna finns väl bara i snakeskin-varianten, eller? För övrigt så låter det ju frestande att ta med några snabbare däck för ev asfaltsturer. Men utför så är man väl bara glad om det inte rullar på så fort. Uppför så kanske rullmotståndet överskuggas av det faktum att det är brant uppför. Hur som haver så kommer jag nog bara ta med ett par däck.

Det finns ju rätt blandat med stigar på GC.
Kolla 1:30 in i den här rullen så skulle iaf jag vilja ha nåt mer än Supersonic-väggar.

Stalle

Tillbaka
Topp