Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Ja jag vet att däck har diskuterats förut men vad tror ni man ska välja på Lida Loop. Racing Ralph (som hållbarheten sågas för i en annan tråd) Hutchinsson Phyton eller.......
Lida Loop är väl inte precis jätte stökigt med sylvassa stenar så RR funkar nog prima. T.o.m. Twister SS skulle nog funka. ;o) Själv kommer jag ha NN fram och RR bak.
Mina RR höll i fjol, de hålle nog i år med. Vad väge NN och hur pass tungt rullar de? De borde väl vara ett bra val om det blir blött i helgen med tanke på banans karaktär?
Jag tycker det funkar bäst men NN fram och RR bak. NN rullar ganska mycket trögare än RR. Men är det blött så kan det vara bra att ha mer driv bak kanske. Är det riktigt skitit på söndag så kör jag kanske mina Michelin XCR AT. ;o)
Ang. Michelin AT så körde jag premiärturen med dom i förrgår. 2.2:or och oj vilket grepp, tungtrampat var ordet, rätt stor skillnad mot python där man flyter fram som en vessla i spåret ;).. python som iofs även flyter vid blött underlag. Antar att Michelin AT är att rekommendera vid mkt geggamojja osv men inte annars ;).
Beträffande däcksval så ser det INTE ut att bli blötare i skogen än vad det redan är. Dagens körning från SMHI med 52 scenarier pekar på att det blir torrt veckan igenom, vidare väntas temperaturer på omkring 25 grader på söndag i dagens prognos.
Efter ett antal långlopp som "glad amatör" och provat runt lite har jag kommit fram till en kompromiss för oss som inte tävlar med eliten, Continental Explorer Supersonic.
Lätt, tåligt, greppar och tillräckligt lättrullat. Har inte sett så många Supersonic-fans här på forumet så nån får sticka ut hakan.
Jag kommer att köra på "IRC MythosXC 2.10" eftersom det är de som satt på när jag köpte cykeln. De är väl rätt så grovmönstrade.
Undrar dock hur mycket tid / ork skulle man kunna spara i ett lopp som Lida Loop med ett däck som är lättare och har mer optimerat mönster för underlaget? Jag menar att det måste ju finnas så mycket mer som kapar tid på banan, typ kondition (som jag näst intill saknar), teknik, luftryck i däcket m.m. eller är jag helt ute o "cyklar"?
Tack för råden om däck. Om vädret blir som SMHI lovar kommer jag att köra på IRC:s semislicks. By the way, jag vet inte hur mycket man tjänar på rätt däck men jag det är väl psykologi också. Jag vill inte ha en tung cykel med traktordäck i alla fall!
att välja däck efter underlag/väder handlar inte bara om att spara tid, utan framför allt om att det blir roligare att cykla om man ha utrustning som är anpassad till det man ska göra.
Det verkar bli för varmt. Jag kommer att köra på Python bak och NN fram oberoende av väder. Sist jag körde blev det stop vid surhålet (loop2) och en liten lösgrusbacke som finns innan vattentornet (loop1). Den är helt omöjlig att klara.
Jag vet inte om jag ska ta mina nya Explorer eller mina gamla (slitna) Twister.
Eftersom det blir torrt så vill jag ju ha så snabba däck som möjligt, men jag vill samtidigt ha lite grepp och framförallt undvika punka. Vikten skiljer ju inte så mycket, men rullmotståndet skiljer nog, kanske borde jag ha Explorer bak och Twister fram ?
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte om jag ska ta mina nya Explorer eller
> mina gamla (slitna) Twister.
> Eftersom det blir torrt så vill jag ju ha så
> snabba däck som möjligt, men jag vill samtidigt
> ha lite grepp och framförallt undvika punka.
> Vikten skiljer ju inte så mycket, men
> rullmotståndet skiljer nog, kanske borde jag ha
> Explorer bak och Twister fram ?
Explorer fram och Twister bak är väl ändå att föredra.
Var ute på looparna idag och konstaterade att det är torrt och fint i skogen. Tänkte köra med RR både fram/bak och undrar nu, petar man i mer luft när det är bra underlag? Lämpligt tryck på RR?
Någonting skar ett 2 cm jack i mitt Racing Ralph 2.25 backdäck i går när jag skullle ur på en kort "kolla att allt är ok på cykeln" tur :-(
Så det blir Fast Fred 2.0 som jag hade liggande sedan tidigare i bak. Mindre grepp och komfort men man får ta vad man har. (RR sitter kvar som framdäck.)
det beror på hur du ser ut är hur du kör. Men generellt: Ja. Jag har RR, kör mer långsamt än fort och ser förjävlig ut och kör med 2,5.
Rog skrev:
-------------------------------------------------------
> Högre däcktryck vid torrt och fint underlag??
>
> Var ute på looparna idag och konstaterade att det
> är torrt och fint i skogen. Tänkte köra med RR
> både fram/bak och undrar nu, petar man i mer luft
> när det är bra underlag? Lämpligt tryck på RR?
Jag slicade också rätt nyligen mitt RR bakdäck. Beställt nya från toskland men är dax dato färdandes, hinner inte få dem. Får bli ett mega slitet IRC det funkar det med. RR kanske är för veka för träning, slicar jag ett till så åker de endast på vid rejs. Gillar dem, prioriterar man vikt framför tålighet så gör man.