Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)

Hemavan

Medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Hej,
Har precis införskaffat kolfiberfälgar till min mtb. (Spark 945) med slaglängd 120 fram och bak. Originalhjulen var 29 i aluminium och hade en inre bredd på 23 mm och med originaldäck maxxis forecaster 2.35. Har nu alltså bytt hjul till kolfiberhjul med inre bredd på 29mm och har dessutom bytt däck till Schwalbe Rocket Ron 2.25. Fick tipset av cykelhandlaren att gå ned i bredd på däcken från 2.35 till 2.25. Jag upplever nu cykeln som betydligt rappare och så klart mer lättrullad. Däremot upplever jag mkt. sämre komfort. Åkningen upplevs stötigare och känslan är nästan som att cykla på en hard tail. Har läst runt lite och det verkar som att mina hjul är dimensionerade för en däckbredd på 2.4-2.5 för att få bäst komfort. Är det er åsikt också? Jag vill nog inte ha alltför stora däck då jag mest åker stökig XC, men vill ändå att däcken ska vara tillräckligt bred för en god komfort. Vad säger ni? Vad skulle ni välja för däckbredd utifrån de hjul jag har och den åkning jag vill köra. Obs! jag kommer inte att byta hjul, så jag vill inte ha sådana kommentarer. Vill heller inte ha kommentarer om att byta till aluminiumhjul. Väger ca 80kg och brukar köra på ett däcktryck på 1.8 fram och bak. Har ställt in dämpartryck. Tack!
 
Senast ändrad:

xzbatt

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Hej,

Vad kör du för tryck i däcken?
Åker du slanglöst så och inte är alltför tung så skulle jag säga att du kan köra 1,4-1,7 bak och 1,2-1,5 fram.
 

Hemavan

Medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
xzbatt sa:
Hej,

Vad kör du för tryck i däcken?
Åker du slanglöst så och inte är alltför tung så skulle jag säga att du kan köra 1,4-1,7 bak och 1,2-1,5 fram.
Kör med tubolito-slang. Tryck 1.8 fram och bak.
 

xzbatt

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
En anledning kan såklart vara att hjulen är styvare vilket försämrar komforten, annars skulle jag ändå prova något lägre tryck men hur lågt man kan köra med turbolito slangar vet jag inte?
 

mkallstrom

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Det beror helt på var och hur du cyklar, jag väger under 70 kg och behöver runt 1,8 bar i bak för att slippa genomslag om jag kör på lite.
 

Hemavan

Medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
xzbatt sa:
En anledning kan såklart vara att hjulen är styvare vilket försämrar komforten, annars skulle jag ändå prova något lägre tryck men hur lågt man kan köra med turbolito slangar vet jag inte?
Tubolito-slangarna är tåligare, men samma som vanliga slangar när det gäller snakebite.
 

Hemavan

Medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Spacekitty sa:
Det är kanske dags att prova det slanglösa livet.
Kanske senare om några år. Håller tummarna för att tråden inte spårar ur nu med långa diskussioner om slanglöst eller inte. Jag vill nämligen inte köra slanglöst - än på något år.
 

skier

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
2.4" är nog ungefär rätt bredd för den fälgen, dina 2,35 forecaster borde fungera ok. 2.25 tycker jag är för smalt.
Jag kör (på mitt ena hjulpar) xc med 27mm innerbredd med 2.25" däck, jag upplever att däcket blir lite för fyrkantigt i formen med bredare fälg men det är ju lite tycke och smak också och varierar mellan olika däcksmönster.

Jag kör med 1.6 bar fram och bak, med insert bak för att skona fälgen, väger 79kg.

0.9 bar som Spacekitty föreslår kommer inte fungera, antingen slår du sönder fälgen eller så kavlar du av däcket, oavsett slanglöst eller inte.
 

Berk

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Hemavan sa:
lundatok sa:
En kolfiberfälg är styvare och du gick ner i däckstorlek som ger mindre kudde.
Exakt. Så vilken däckbredd är optimal...2.4? 2.5?
Tror inte att man kan känna skillnaden i komfort mellan alu och kolfiberfälg på en mtb.
Racing ralph 2.25 är bara 1 mm smalare än Forekaster 2.35 och är lite högre: http://www.reifenbreiten-datenbank.de/reifen-Schwalbe-Rocket Ron-29x2.25.html
Bara däcktrycket och däckkonstruktion har mycket effekt på komfort. Så sänka trycket. Bredare däck kan man köra med mindre tryck. Bredare däck ger också mer grepp, framförallt med lägre tryck och mindre rullmotstånd på ojämn underlag. Men obs att verkliga bredde skiljer sig mycket mellan tillverkare, se länken ovan.
 

Jimel

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Spacekitty sa:
landen sa:
Spacekitty sa:
Du kan minska trycket till hälften.
Vore ju synd på fina hjul :/ på 80kg hade jag inte vågat sänka allt för mycket under 1.8
Du får så klart köra runt på hårda studsbollar om du vill. Men har du ens provat att något lägre än 1,8?
Att köra hälften är ju bara elakt att rekommendera om man inte bara cyklar grus, slår ju sönder prylarna superlätt.
 

landen

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Spacekitty sa:
landen sa:
Spacekitty sa:
Du kan minska trycket till hälften.
Vore ju synd på fina hjul :/ på 80kg hade jag inte vågat sänka allt för mycket under 1.8
Du får så klart köra runt på hårda studsbollar om du vill. Men har du ens provat att något lägre än 1,8?
Har provat det mesta, på allt ifrån 2.0" till 2.6" däck, väger 75 kg. Dock aldrig under 1, och du rekommenderar 0.9... hans fälgar kommer gå sönder.
 

kais01

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
trådskaparens rocket ron 2,25 med tryck kring 1,5-1,7 bar rullar som smör genom stöket, oavsett fälgbredd 25i till 40i. jag har kört dessa mycket. även 2,1. samma mjukrullande känsla.

men de rullar skönare med latexslang eller tubeless jämfört med svart vanlig butylslang, speciellt standardtjocklek. skillnaden är klart märkbar.

misstänker tubolitoslangarna i det här fallet?

latexslang görs bara till 26, men passar utmärkt även till 29.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Tryck är svårt att jämföra eftersom olika mätare visar väldigt olika. Har trott att jag kört runt 2 bar men en exakt tryckmätare visade 0.5 kg mindre.
 

Hemavan

Medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
kais01 sa:
trådskaparens rocket ron 2,25 med tryck kring 1,5-1,7 bar rullar som smör genom stöket, oavsett fälgbredd 25i till 40i. jag har kört dessa mycket. även 2,1. samma mjukrullande känsla.

men de rullar skönare med latexslang eller tubeless jämfört med svart vanlig butylslang, speciellt standardtjocklek. skillnaden är klart märkbar.

misstänker tubolitoslangarna i det här fallet?

latexslang görs bara till 26, men passar utmärkt även till 29.
Har du kolfiberhjul?
 

Hemavan

Medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
skier sa:
2.4" är nog ungefär rätt bredd för den fälgen, dina 2,35 forecaster borde fungera ok. 2.25 tycker jag är för smalt.
Jag kör (på mitt ena hjulpar) xc med 27mm innerbredd med 2.25" däck, jag upplever att däcket blir lite för fyrkantigt i formen med bredare fälg men det är ju lite tycke och smak också och varierar mellan olika däcksmönster.

Jag kör med 1.6 bar fram och bak, med insert bak för att skona fälgen, väger 79kg.

0.9 bar som Spacekitty föreslår kommer inte fungera, antingen slår du sönder fälgen eller så kavlar du av däcket, oavsett slanglöst eller inte.
Tack! Vad är insert?
 

ejma

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Bredare fälg ger större luftkudde och för att få lika komfort som med smalare fälg måste trycket sänkas. Slanglöst ger bättre följsamhet och dämpning och kan köras med högre tryck än slangade däck och ändå ge lika komfort.
En cyklist som står i pedalerna över stock och sten kan köra med lägre tryck än en som sitter på sadeln.

Att det går att bonka fälg med slanglöst utan större risk för punktering är inget argument för att bonka fälg hela tiden. Fälgarna tar stryk och lågt tryck ger större rullmotstånd på relativt plan mark. Anpassa trycket efter underlag och åkteknik. Finns tendenser till att fälgen bonkar eller burpar, höj trycket. Studsar cykeln över stock och sten när du klättrar, sänk trycket.
Skall du rejsa långlopp med långa fartsträckor kanske lägre rullmotstånd skall prioriteras framför komfort?
 

kais01

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Hemavan sa:
kais01 sa:
trådskaparens rocket ron 2,25 med tryck kring 1,5-1,7 bar rullar som smör genom stöket, oavsett fälgbredd 25i till 40i. jag har kört dessa mycket. även 2,1. samma mjukrullande känsla.

men de rullar skönare med latexslang eller tubeless jämfört med svart vanlig butylslang, speciellt standardtjocklek. skillnaden är klart märkbar.

misstänker tubolitoslangarna i det här fallet?

latexslang görs bara till 26, men passar utmärkt även till 29.
Har du kolfiberhjul?
nej har inte kolfiberhjul, men har tre olika sorters hjulpar till två identiska xc fs cyklar strax över 10kg. den ena kom med stenhårda (och ganska tunga) dt swiss-hjul och 2,1 roro/thunder burt. ersatte med latexslang och trots den smala dimensionen går de då med den där sköna smörkänslan. den är förstås inte lika bra som med bredare fälg och bredare däck med åtföljande lägre tryck, men inte desto mindre finns den. har varit förvånad hus skönt cykeln trots allt går med denna kombo.

min första upplevelse av 29a var slanglöst och 2,25 rocket ron fram och bak på crestfälgar. vilken jungfrusil. som ett skönt lössnöåk med snowboard. du borde kunna uppnå samma med din kombo, men skulle pröva att ditcha tubolitoslangarna.

latex är nästan lika lätta och har garanterad smörkänsla svårt att skilja från slanglöst.
 

RockyM

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Spacekitty har rätt ni andra tror..

Jag har traverse SL 30mm innermått, har kört Conti Raceking 2,2 på 0.9 bar fram & 1bar bak.

Nu har jag S-works renegade 2.3 fram med 1.0 bar fram & 2.1 i bak med 1.1bar (vilket är hårt).

Nu väger jag visserligen bara 85kg.

Ni som tycker att han ska ha minst 1.8bar kan ni förklara att man har minst 6bar på en landsvägscykel men endast typ 2,2bar på en vanlig bil. Bilen är ju mycket tyngre varför slår det inte igenom vid varje farthinder? ;)
 

landen

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Jag säger inte att han ska ha 1.8, bara att han inte ska sänka allt för mycket, speciellt inte bak. Möjligen att 0.9 funkar för 80kg, men vad cyklar ni då? Vet inte vad TS räknar som stökig XC, jag tror jag inte hade gjort annat än byggt hjul om jag kört med 0.9.

Jag cyklar dock kanske vad många hade beskrivit som Enduro har jag förstått, i GBG heter det stökig XC ;)
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
landen sa:
Jag säger inte att han ska ha 1.8, bara att han inte ska sänka allt för mycket, speciellt inte bak. Möjligen att 0.9 funkar för 80kg, men vad cyklar ni då? Vet inte vad TS räknar som stökig XC, jag tror jag inte hade gjort annat än byggt hjul om jag kört med 0.9.

Jag cyklar dock kanske vad många hade beskrivit som Enduro har jag förstått, i GBG heter det stökig XC ;)
Jag cyklar på Vallåsen med 1 bar, tänker sänka lite till nästa gång. Vi kan kalla det stökig XC.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Om du kommer ner för Vallåsen med 1 bar i däcken är det bara att släppa bromsen till du punkar. Det bör gå ganska fort.
 

Hemavan

Medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
RockyM sa:
Spacekitty har rätt ni andra tror..

Jag har traverse SL 30mm innermått, har kört Conti Raceking 2,2 på 0.9 bar fram & 1bar bak.

Nu har jag S-works renegade 2.3 fram med 1.0 bar fram & 2.1 i bak med 1.1bar (vilket är hårt).

Nu väger jag visserligen bara 85kg.

Ni som tycker att han ska ha minst 1.8bar kan ni förklara att man har minst 6bar på en landsvägscykel men endast typ 2,2bar på en vanlig bil. Bilen är ju mycket tyngre varför slår det inte igenom vid varje farthinder? ;)
Kör du kolfiberhjul?
 

Makten

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
#1: Kolfiberhjul ÄR klart obekvämare än alu-dito i samma viktklass.

#2: Bredare fälg ger styvare däck, vilket även vid lite lägre tryck kan upplevas som obekvämare.

#3: Olika däck kan bete sig extremt olika trots samma vikt. TS har bytt däck.

Sen kan jag inte låta bli att undra varför folk cyklar omkring med samma tryck fram och bak. Man har ju betydligt mer vikt bak och dessutom får bakhjulet rejält mycket mer stryk.
 

RockyM

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Sparken som ts frågar om har ett annat användningsområde än typ en Ransom.
 

Hemavan

Medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
kais01 sa:
Hemavan sa:
kais01 sa:
trådskaparens rocket ron 2,25 med tryck kring 1,5-1,7 bar rullar som smör genom stöket, oavsett fälgbredd 25i till 40i. jag har kört dessa mycket. även 2,1. samma mjukrullande känsla.

men de rullar skönare med latexslang eller tubeless jämfört med svart vanlig butylslang, speciellt standardtjocklek. skillnaden är klart märkbar.

misstänker tubolitoslangarna i det här fallet?

latexslang görs bara till 26, men passar utmärkt även till 29.
Har du kolfiberhjul?
nej har inte kolfiberhjul, men har tre olika sorters hjulpar till två identiska xc fs cyklar strax över 10kg. den ena kom med stenhårda (och ganska tunga) dt swiss-hjul och 2,1 roro/thunder burt. ersatte med latexslang och trots den smala dimensionen går de då med den där sköna smörkänslan. den är förstås inte lika bra som med bredare fälg och bredare däck med åtföljande lägre tryck, men inte desto mindre finns den. har varit förvånad hus skönt cykeln trots allt går med denna kombo.

min första upplevelse av 29a var slanglöst och 2,25 rocket ron fram och bak på crestfälgar. vilken jungfrusil. som ett skönt lössnöåk med snowboard. du borde kunna uppnå samma med din kombo, men skulle pröva att ditcha tubolitoslangarna.

latex är nästan lika lätta och har garanterad smörkänsla svårt att skilja från slanglöst.
Coolt! Att det blir en sådan skillnad!
 

Hemavan

Medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Makten sa:
#1: Kolfiberhjul ÄR klart obekvämare än alu-dito i samma viktklass.

#2: Bredare fälg ger styvare däck, vilket även vid lite lägre tryck kan upplevas som obekvämare.

#3: Olika däck kan bete sig extremt olika trots samma vikt. TS har bytt däck.

Sen kan jag inte låta bli att undra varför folk cyklar omkring med samma tryck fram och bak. Man har ju betydligt mer vikt bak och dessutom får bakhjulet rejält mycket mer stryk.
Låter som rimliga synpunkter! Hur fördelar du trycket bak och fram? Jag upplever att styret börjat skaka som tusan och sadeln upplevs som betydligt stötigare efter hjul- och däckkbytet.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Hemavan sa:
Låter som rimliga synpunkter! Hur fördelar du trycket bak och fram? Jag upplever att styret börjat skaka som tusan och sadeln upplevs som betydligt stötigare efter däckbytet.
Just för tillfället kör jag ungefär 1,5 bar fram och 1,8 bak på 2,3"-däck. Fälgen är 24 mm innerbredd och jag kan inte gå särskilt mycket lägre innan det börjar orma sig (bak). Fram kommer jag förmodligen prova 1,4 då jag bytt till ett däck med lite köttigare casing än när utvärderingen gjordes.

För övrigt kör jag också Tubolito och tycker inte att det påverkar ett skvatt jämfört med slanglöst. Betydligt tåligare mot genomslag än butyl dessutom, och lätt att laga (dock INTE med Tubolitos egna laglappar som släpper efter några dagar).
 

Jimel

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Jag är inte särskilt snabb men lyckades ändå skrota en fälg senast jag var i Flottsbro, ca 1,5 bar och insert. Allt kan gå fel och det var väldigt tråkigt att åka hem efter bara några timmar i parken, nej jag kör inte spark.
 

landen

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
Makten sa:
Hemavan sa:
Låter som rimliga synpunkter! Hur fördelar du trycket bak och fram? Jag upplever att styret börjat skaka som tusan och sadeln upplevs som betydligt stötigare efter däckbytet.
Just för tillfället kör jag ungefär 1,5 bar fram och 1,8 bak på 2,3"-däck. Fälgen är 24 mm innerbredd och jag kan inte gå särskilt mycket lägre innan det börjar orma sig (bak). Fram kommer jag förmodligen prova 1,4 då jag bytt till ett däck med lite köttigare casing än när utvärderingen gjordes.

För övrigt kör jag också Tubolito och tycker inte att det påverkar ett skvatt jämfört med slanglöst. Betydligt tåligare mot genomslag än butyl dessutom, och lätt att laga (dock INTE med Tubolitos egna laglappar som släpper efter några dagar).
Ganska exakt vad jag brukar uppleva med. Någon genomslag få man ju räkna med, men om jag börjar närma mig 1,5 bak så är det genomslag vid varenda utförsköra. Så kul är det inte att bygga nya hjul.
 

lundatok

Aktiv medlem
Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)
För att svara på frågan så hade jag 30 mm kolfiberfälg och 2.35 Ikon för långlopp, tyckte det var riktigt bra. Skulle nog inte vilja ha smalare däck, då blir de för fyrkantiga.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer