Däckfråga - hur långt är ett snöre?

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum

Hep

Aktiv medlem
Jag vet att jag omöjligt kan få ett exakt svar, men jag frågar ändå.

För att lämna skogen ett tag och försöka cykla en del till jobbet nu när det är sommar och behagligt har jag skaffat en komfortcyklocrossskivbromsgubbracer. På den sitter det nu Specialized Roubaix Pro 622/28 á 300 gram. Jag har testat lite och på asfalt är det kanon. Problemet är att det är en del grus på mina fyra mil till jobbet och jag är rätt ointresserad av att vare sig tappa greppet eller laga punktering. Alltså tänkte jag sätta på något som är både lite bredare och hyfsat punkatåligt.

Jag har ett par Continental Touring Plus 622/37 som jag funderar på att byta till. Men de väger nästan 900 gram styck! Så nu kommer frågan. Hur mycket jobbigare är det med ett däck som väger 900 istället för 300 gram? Mönstret och bredden fattar jag, men vikten? Tappar jag lusten helt och kan lika gärna ta HTn, är det knappt någon skillnad mot de lättare eller vad?

Eller är det någon som sitter inne på kunskapen om det perfekta däcket för 80% asfalt, 10% fint men löst grus och 10% grövre grus med inblandning av vass sprängsten?

Inte svar på din fråga men ändå - jag kör SCOTT-hybrid och cyklar på 37 mm nabbdäck men har ett par 22 mm Continental slicks som hållit oväntat bra förra säsongen som jag tänkt byta till. Men nu har jag hittat en roligare väg hem med mest grus, lite stig och så ca 4 km asfalt. Kommer att ligga kvar på mina Schwalbe, osäker på om det är Rapid Rob. Skillnaden i rull är stor så det lockar inte att köra asfaltrundor mer med den cykeln. Försöker tänka på att man blir stark i benen för MTB-cykling på helgen :) Känns som att jag behöver en tredje cykel...

Jag *råkade* köpa på mig nämnda däck (Cont Touring Plus) i både 37 & 47mm bredd (ett par till gubbcykeln, resp. HT:n).
47:orna är inte roliga att cykla på...De kommer nog aldrig att punkas, men det hade inte hjul av homogent bly heller gjort. 37:orna är säkert samma men i mindre grad (har inte testat än), tunga & segsvampiga är dom iaf. Look elsewhere...

Fast 900 gram är mycket. Jag hade inte velat ha så tunga däck. Jag misstänker starkt att dom rullar olidligt dåligt om man har lyckats bygga in så mycket material.

Exakt. Vikten i sig gör ju mest att de är tröga att få igång, men det lär även vara rätt mycket rullmotstånd i så kraftiga däck.

Conti Sport Contakt? Ganska dålig känsla i dem, men det går ju att köra lite bredare däck vilket ger högre komfort på gruset iom möjligheten till lägre lufttryck.

Conti GP4000 all season eller vad de nu heter, hyfsat punkaskydd, bra rull och finns i bra bredd för komfort.

Continental 4-season.

Jag har kört 23mm Continental gp4000s 200 mil i år blandat asfalt, osopat, grusväg mm utan att få en punka. Jag inbillar mig att det hjälper att jag använder latexslang. Då måste man iofs pumpa varje dag.

Fick nya däck till universalhojen idag. Har gjort en mönsterstudie här...

Hade från början ett par Marathon 38mm (till v), men det var lite smalt och lite dåligt grepp när man kom offroad.

Så köpte jag ett par Marathon GT 365 47mm (till H), de är rätt bra, riktigt bra grepp överallt åtminstone. Men de är inge vidare att nöta asfalt på, det låter lite om dem. Samt att de är en gnutta för breda för mina skärmar egentligen.

Så... nu fick jag hem ett par Conti Ride Tour 42mm (mitten). De verkar vara precis det mellanting jag söker. Har inte hunnit prova dem än dock. De var svinbilliga, 140kr/st på Bikester nu.

P1070143.jpg

Jag hoppade in här för att se om man kunde hitta en pendlardäcksrekommendation för cykelväg i stad höst och vinter, dvs primärt blött och tråkigt och oftast saltat/plogat. Vill inte ha ett renodlat vinterdäck men ett som gärna beter sig hygglig under höst och vinter. Har ett dubbat framdäck att slänga på vid behov men det är sällan det används då det ändå oftast ligger och tuggar barmark.

Satte på just Conti Ride Tour i våras på gamla cykeln (32mm) men tyckte att det var obehagligt i kurvor. Det kändes verkligen som man hade typ 5mm helt platt slitbana sen en kraftig vinkel ner till sidan när man svängde. Experimenterade med lite olika däcktryck men tyckte inte det blev bra så jag vågar inte köpa det igen. Kanske beter sig 42mm annorlunda.

Har just nu ett par Schwalbe CX 37-622 men de är lite för breda med skärmarna och har för grovt kantmönster vilket heller inte är skönt i kurvor på blöt asfalt

Har kollat på följande:

Maxxis Overdrive, som verkar vara ett väldigt lätt däck, men ändå punkasäkert och slitstarkt https://www.bikester.se/maxxis-overdrive-excel-trekking-daeck-28-wire-svart-275218.html
Schwalbe Delta Cruiser Plus, lutar mest åt detta just nu, https://www.bikester.se/schwalbe-de...tureguard-daeck-28-kanttrad-svart-478923.html
Conti Contact Safety https://www.bikester.se/continental-contact-daeck-safetysystem-breaker-28-kanttrad-svart-564398.html
Michelin Protek Cross som är lite väl i tyngsta laget, https://www.bikester.se/michelin-protek-cross-max-daeck-28-kanttrad-reflex-svart-397819.html

Senast ändrad:
Varför inte Conti Winter Contact eller vad de heter, friktionsdäcken, finns i ca 37 mm. Rund profil, sajpat ganska lågt mönster, jag tycker de rullar fint och de ger extra marginal när det närmar sig eller passerar nollan.

Tillbaka
Topp