Däckmardröm - däck och fälg som hatar varandra

glitch

Aktiv medlem
Hej bullen,
med sopbilen ute på gatorna tänkte jag att det var dags att montera ett par Pro One tubeless däck på racerns högprofilskolisar.
De gamla däcken med slang som satt på gick väl hyfsat lätt att få av och de nya monterades på.
Fälgarna är tejpade från fabrik.
Däcken som skulle på är 25mm och fälgarna 17mm ID och från fabrik monteras dem med 23mm fram och 25mm bak.

Allt såg fint ut, pumpade och pumpade, hände inte ett skit, inget plopp, ingen antydan ens till att vilja röra sig.
Åkte till macken, på med kompressorn.....samma visa. Tog ett av hjulen och fyllde lite gucka, kompressor poff....nepp inget...
Ruttnade och åkte hem igen och tänkte montera slang så länge och ploppa upp däcket med slang i men det var omöjligt tight.
Tog ett av de gamla däcken som inte är tubeless och försökte montera med slang, även det omöjligt tight, slutade så klart med att slangen klämdes med en 3 cm lång reva i slangen.
Då det är 60 höjd på fälgen hade jag bara en slang kvar med lång ventil och orkade inte leta fram förlängare så jag provade igen "tubeless" nu med absurda mängde såpavatten.
Tillbaka till macken och se där efter 30 försök började däcket krypa upp på några ställen men inte blev det tätt för det.
Ena däcket var helt hopplöst, på ett par ställen vägrade det röra sig så all luft kom ut den vägen, på det andra hjulet ploppade det faktiskt men läcker ordentligt ur ekerhålet bredvid ventilen så däcken glider ner igen efter några sekunder.

Så nu står jag här med ett par hjul som jag varken får en slang i då den bara kläms sönder eller lyckas få täta tubeless.....

Jag tror dagens försök blir att tejpa om skräpet...eller lägga hjulen bakom bilen och backa över några gånger och sen tutta på :)

Så egentligen blir det tre frågeställningar:
- Era bästa tips för att få till det tubeless?
- Era bästa tips för att få in en slang utan att klämma sönder skiten...
- Era bästa tips på nya däck som går att montera tubeless smärtfritt. Har ett par Schwalbe G One Speed som också var ett helvete (på andra fälgar dock) att få tubeless och även på MTB sidan tycker jag konkurrenternas däck har varit överlägset smidigare att montera så Schwalbe är på min shit list just nu.

xzbatt

Aktiv medlem
Tja!

Jag antar att det är mina gamla hjul?
Om så är fallet så är dom enligt google "kända" för att ha tighta toleranser som leder till att dom är svåra att kränga på av däck.

Jag tyckte däremot att dom fått oförtjänt mycket kritik gällande det då i min erfarenhet det gick helt ok om man tog det lugnt och metodiskt.

Enda tipset är till att inte klämma slangen och det har du säkert koll på.
Se till att ha endel luft i slangen så den pressas utåt/uppåt inuti däcket och var noga med att trycka ner däcket i "vallgraven i fälgen, jag tror inte jag använde verktyg när jag krängde av/på däck senast på hjulen.
Pumpa upp till 1-2bar och gå ett varv runt hjulet med tummarna där du trycker in däcket och kolla så inte slangen hamnat i kläm.

Gällande slanglöst så får du alltså inte däcket att poppa trots att du får upp trycket?
Alltså luften pyser bara ut?

Ett tips isåfall är att ta ur käglan ur ventilen så du får ett större luftflöde genom ventilen så däcket chockas på plats.

Leksakspojken

Aktiv medlem
Först brukar jag kontrollera att tejpen är frisk. Sen smetar jag på tvål längs däckkanten och efter monteringen försöker jag liksom massera däcket på plats mot fälgkanten så gott det går.
GP5000 resp G One speed -däck på dt swiss alu fälg har funkat att poppa på plats genom att pumpa lite aggressivt. Pirelli P Zero race på Zipp kolfiberfälg krävde dock att jag tuttade lite med kompressorn för att det skulle poppa.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mina Pro one 30mm är inte heller roliga, det tråkiga är att om de går tunt med luft så ploppar de av med.

skier

Aktiv medlem
WTBs crossdäck på högprofilfälg är det värsta jag varit med om i tubeless-väg, för mig funkade nedanstående (efter väldigt många svordomar och några trasiga plast-däckjärn)

- ett extra varv tubelesstejp så däcket inte glider ner i mitten igen när det väl hoppat upp
- ordentligt med såpvatten
- Ta ur ventilkäglan och tryck i luft med kompressor, fyll tätningsvätska efteråt

Men vissa kombinationer är som @Aron skriver mer eller mindre omöjliga. Jag är bara glad att jag slutat med tubdäck på racerfälg, där kunde vissa kombinationer ge mardrömmar...

glitch

Aktiv medlem
Tack för sympatier!

@xzabbatt - jepp dina gamla. Nu testade jag bara med en slang, men det var så "smalt" eller vad man ska säga så även med lite luft i slangen så tryckte liksom den sidan som redan var på fälgen slangen utåt vilket gör att slangen liksom lägger sig över kanten på fälgen och när man då ska bända det sista över så är det ett faktum att slangjäveln nyps. Blir gråtfärdig om jag tänker på att behöva byta en slang i fält. Därav att jag verkligen verkligen ville få de att tubeless.

@Raggamuffin - precis min erfarenhet av Schwalbe, sjunker trycket för mycket ploppar dem av och kryper mot mitten. Både på mtb men även de G-One Speed jag har. Andra fabrikat kan ligga kvar på fälgen trots noll tryck.

@skier - Känner igen det där också. Försökte montera ett par WTB Riddler på en 35 kolfälg. Det var ett helvete....ersattes med Vittoria Terreno Dry som gick som en dans att montera.

Kollade tejpen på ena hjulet nu (det som inte ville poppa alls) ser hur bra som helst ut.
Brukar inte ett trick vara ett lägga ett lager tejp till för att bygga fälgbanan lite högre och på så sätt hjälpa däckets kanttråd att komma närmare fälgens kanter?

Man har ju varit så bortskämt med MTB tubeless som ju är avsevärt mer "moget" än landsvägstubeless så det är lätt frustrerande att stå gråtandes i en pöl av latexgucka igen =P

@Aron - jag hör vad du säger, och skulle gärna konsumera mig ur detta, men innan jag öser pengar på annat gummi vill man ju vara någorlunda säker på att det faktiskt skulle lösa problemet. Jag har inte "hört" om nåt lvg tubeless än som skulle vara en dröm att montera - som sagt kategorin är rätt omogen fortfarande och i det här fallet är det dessutom däck och fälg som inte är av senaste årsmodellen dvs. det var ännu mer "hit and miss" i road tubelesserans begynnelse.

En fundering kring talk på slangen - talken syftar ju till att slangen inte ska fastna vid monteringen, samtidigt om man har såpa eller annat blött på däcket vid monteringen faller ju talkens funktion eftersom talken fuktas. Så om jag mot förmodan skulle ge upp helt och försöka med slang igen (och nypa sönder ett par till), är det bästa då "torra" däck och talkad slang?

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
20210330_081956.jpg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Mitt enda extraråd är att om du har en fälg som det precis med våld o vaselin går att på på däcket på, montera ett däck, låta sitta en eller två dar, sedan byta däck på fälgen, eller om det är ett hjulpar ha på båda samtidigt, och så demontera och montera några ggr på den fälgen under en eller två veckor. Däck brukar ju töja sig lite både med tid på fälg och i o m montering/demontering.

glitch

Aktiv medlem
Fattar jag det rätt som att ett extra lager tape = kan hjälpa för att få däcket på tubeless, men gör det svårare allmännt att få däcket över fälgen dvs. om jag ska köra med slang kanske melodin snarare är att riva bort den tjocka blåa tubelesstejpen som sitter idag och ta något tunnare för enklare montering med slang?

Lingon

Aktiv medlem
Har också råkat ut för graveldäck som var omöjliga att montera med däckjärn i plast. :( Clincherversionen (ej TR) av samma däck hade lustigt nog extremt lös passning, superenkelt att lägga på utan verktyg.
Gissar att cykelindustrin inte har tillräckligt höga toleranser för att få det att funka 100% med lvg/gravel tubeless.
Att det funkar bra med MTB-tubeless beror väl på att det inte krävs lika höga toleranser/tight passning pga lägre tryck.
Prova att pumpa ett mtb-däck till 4-5 bar och se vad som händer. :)

skier

Aktiv medlem
Fattar jag det rätt som att ett extra lager tape = kan hjälpa för att få däcket på tubeless, men gör det svårare allmännt att få däcket över fälgen dvs. om jag ska köra med slang kanske melodin snarare är att riva bort den tjocka blåa tubelesstejpen som sitter idag och ta något tunnare för enklare montering med slang?
så har jag uppfattat det, jag tycker det kan hjälpa med ett extra varv tejp för att få däcket att inte halka ner i mitte igen. Blir förstås lite mindre plats till slangen då.

En tubless booster har gjort mitt tubeless liv betydligt lättare. Slår bensinstationers kompressorer med hästlängder.

Exempel i länk. Jag har Scwhalbes variant. Den har funkat bra för mig.

Kanske i kombination med tidigare råd om såpa etc.

glitch

Aktiv medlem
One down, one to go.
Två varv eltejp, en bit gammal slang tillskuren runt foten av ventilen, ett par besvärjelser och ett tiotal puff med mackens kompressor så sitter nu ett däck i alla fall. Lagom aktivitet under babyns förmiddagsslagg😀
Får ta mig an nummer två ikväll om det finns med samma rutin så får vi hoppas det biter igen.
20210330_113223.jpg

skier

Aktiv medlem
Bra jobbat! Nånstans i det här läget brukar jag fundera på vad jag skulle gjort om jag punkterade långt hemifrån med så tighta däck :)

"Servicebilen, servicebilen kom..."

glitch

Aktiv medlem
Bra jobbat! Nånstans i det här läget brukar jag fundera på vad jag skulle gjort om jag punkterade långt hemifrån med så tighta däck :)

"Servicebilen, servicebilen kom..."
Underbart är kort, kollade efter lunchen och då hade trycket sjunkit markant....kanske behöver mer gucka bara....låt oss hoppas.
Försökte få loss däcket på bakhjulet där det läcker vid ventilen och ekern bredvid, ironiskt nog gick det nu inte ens att få av däckhelvetet. Nu satt det satan mot fälgen istället men eftersom det skräckläcker går det så klart inte att få tätt.....

Stumpy

Aktiv medlem
Jag har inte "hört" om nåt lvg tubeless än som skulle vara en dröm att montera
Som en dröm vet jag inte, men ändå lättaste TL-monteringen jag varit med om.
GP 5000 TL 25 mm på Light Bicycle-fälgar. Det jobbiga är att få däcket över fälgkanten, sedan är det bara att pumpa som vanligt så kryper däcket på plats. Ingen såpa, inga besvärjelser. Håller sedan tätt utan gucka i åtminstone en vecka, men har ändå trattat i 30 ml för eventuell punkalagning.

Manurhin2

Aktiv medlem
Schwalbe på Dt Swiss , Light Bicycle, Carbonfan och Carbonbicykles är inga problem om man använder Schwalbes monteringsvätska. Den försvinner inom några minuter så att däcket inte kalvar vid lågt tryck eller glider av kanten som den gör med såpa/diskmedel.

earnstrom

Aktiv medlem
Min tejp, som såg ut som trådstartarens, höll som sagt hyfsat en sommar, men krävde daglig pumpning. Sen släppte trycket plötsligt en dag, visade sig att tejpen gett upp vid ungefär alla ekerhål. Då köpte jag rätt tejp, och däcken poppade utan tvålvatten, spännband, kompressor eller ens mtb-pump. Novatec Jetfly med gp5000 tl. Sen har de hållt hela andra säsongen och vintern. Funderar dock på att göra om nu eftersom jag tror vätskan lagt sig i en klump och stelnat i bakhjulen (som inte snurrat sen september). Svårt att tänka mig att det kunde vara lättare.

glitch

Aktiv medlem
Undra var det läcker....
Juckade runt lite med ventilen och släppte och drog åt ringen. Det är en sån där där det är en O-ring innanför som trycks ned mot fälgen. Givetvis är ju alla fälgar allt annat än plana på ovansidan så O ringen blir alltid konstigt deformerad och min erfarenhet av den typen av ventiler är att det ofta är struligt att få ventilen tät där.
Tror jag fick till det till slut, får se om några timmar. Vore ju bra för moralen att få ett däck tätt.

Innermåttet är ju 17, har både gorilla tape och Tesa / Stans men dessa är så klart alldeles för breda. Gorillatape går ju att riva även om då rivna sidan blir fransig men det brukar funka hyfsat ändå.
Kan man klippa och sen riva Stans tapen? På alufälgar kan man ju enkelt skära till det med kniv då det spelar mindre roll om man rispar fälgen lite men på kol vill jag ogärna prova :)
20210330_133724.jpg

glitch

Aktiv medlem
Ventilen behöver bara vara tät på insidan.
Absolut, men av någon anledning tycker jag mig se ett mönster i att ventiler med o ring är svårare att få täta. Mina orange seal ventiler med liknande konstruktion var också struliga och ett par andra gamla jag haft med o ring var också marig medan de som bara har en vanlig låsring strulat mindre. Högst anekdotisk bevisning så klart :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Absolut, men av någon anledning tycker jag mig se ett mönster i att ventiler med o ring är svårare att få täta. Mina orange seal ventiler med liknande konstruktion var också struliga och ett par andra gamla jag haft med o ring var också marig medan de som bara har en vanlig låsring strulat mindre. Högst anekdotisk bevisning så klart :)
Tycker oxo det är en kass lösning.
Stor gummikona och vanlig mutter funkar alltid.

Mathias

Aktiv medlem
Mina tips om tubeless är :
1) Skaffa en Airshot. ROI:en på den är skyhög och känslan när däcket bara poppar direkt är underbar.
2) EasyTire, kärt barn har många namn-verktyget funkar faktiskt och är inte bara en gimmick. Hejdå däckjärn.
3) Doppa gummidelen av tubelessventilen i gucka innan du skruvar fast den i fälgen. Hårt.
4) Poppa däcket först, sedan in med vätskan genom ventilen (utan kägla i då förstås).
5) Med vätska i - snurra hjulet, skaka hjulet och cykla helst på det. Om inte cykling hinns med så tryck hjulet/däcket hårt i golvet och rulla det på golvet med tryck.
Mina GP5000 åkte på i helgen och läckte inte en droppe och håller tätt!

Salabaladala

Aktiv medlem
Skruvar du ur prestaventilen ur hållaren? Brukar jag få göra här hemma när jag poppar med kompressor. Tar ur ventilen först och blåser upp så att däcket poppar fast på fälgen, sen på med ventilen och så är det bara att fylla upp till lagom tryck. Brukar hälla i vätskan efter poppningen.

glitch

Aktiv medlem
Skruvar alltid ur ventilkäglan.
Brukar doppa i vätska först.
Beställde faktiskt en sån där Easy tire tång idag för jag blev så uppgiven.
Air shot har stått på inköpslistan länge men tycker de får så olika betyg i kundomdömena så ingen har känts klockren så jag har inte fått tummen ur (än).

Der Kaiser

Aktiv medlem
Min airshot är ovärderlig.
Däremot är det en risk med att dra åt ventilen *hårt*. För ett par somrar sen när jag fått punka på mtb'n och skulle demontera för att få i slang så var det hopplöst att få loss ventilen. Blev promenad till närmsta civilisation den dan.

glitch

Aktiv medlem
Tejpen var verkligen riktigt kass som påpekat tidigare i tråden. Spenderade sonens simträning med att gnugga limrester. Svårslaget nöje.
20210330_191125.jpg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Min tejp, som såg ut som trådstartarens, höll som sagt hyfsat en sommar, men krävde daglig pumpning. Sen släppte trycket plötsligt en dag, visade sig att tejpen gett upp vid ungefär alla ekerhål. Då köpte jag rätt tejp, och däcken poppade utan tvålvatten, spännband, kompressor eller ens mtb-pump. Novatec Jetfly med gp5000 tl. Sen har de hållt hela andra säsongen och vintern. Funderar dock på att göra om nu eftersom jag tror vätskan lagt sig i en klump och stelnat i bakhjulen (som inte snurrat sen september). Svårt att tänka mig att det kunde vara lättare.
Mina Jetflys är UST och inte TL. Där har jag ett helvete att få ett 35 mm G-One att krypa upp. De knivskarpa UST-kanterna hugger tag i däcksidan innan det hinner upp till kanten så däcket wobblar. Senast smörjde jag däcksidan med fett utan effekt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mina G-one går inte att poppa på mina DT fälgar. Det hjälper inte heller med monteringsfett till bildäck, 7 bar har jag testat i buren sen vågade jag inte mer 😊.

glitch

Aktiv medlem
Statusuppdatering - framhjulet är tätt sen några dagar. Bak småpyser. Går att få tätt en stund utan synliga bubblor men över natten har trycket sjunkit och pumpar man sen i 5-6 bar börjar det ofta småpysa. Skakar man runt blir det tätt igen och sen småläcker det igen.
Har hittat minibubblor vid ekerhålen.

Min teori är att tejpen (tejpade med gorilla nu) inte fixar det höga trycket som blir helt enkelt med lvg däck och kanske har tejpen kavlat upp på kanten nånstans när däcket åkte på då det är så tight med ständiga nya småluckor som blir som guckan tätar hjälpligt men när man pumpar upp det läcker det igenom igen.

Blir nog att skaffa ny tejp och tejpa om.
Fälgens ID är 17, många tejper verkar ligga på 20-21 i smalversion. Hittade nån på 19mm. 19 bör väl vara rätt opti eller vågar jag så brett som 20-21?

Kollar just nu på Muc Off eller Schwalbes high pressure eller DT. Nån som har erfarenhet av de olika?

n3wton

Aktiv medlem
Jag bygger nya hjul och har grämt mig över att de däck jag tänkt köra med inte funkar tubeless. När man läser sådana här trådar är man ganska nöjd med att köra med slang så nu känns det bättre!😊

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Blir nog att skaffa ny tejp och tejpa om.
Fälgens ID är 17, många tejper verkar ligga på 20-21 i smalversion. Hittade nån på 19mm. 19 bör väl vara rätt opti eller vågar jag så brett som 20-21?
Hoppas du får till det
Tesa 4289 finns i 19mm bredd här

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag bygger nya hjul och har grämt mig över att de däck jag tänkt köra med inte funkar tubeless. När man läser sådana här trådar är man ganska nöjd med att köra med slang så nu känna det bättre!😊

Fast ploppa på problemen är inte bättre med slang. Ibland kan det vara bättre för den trycker mot däcket men oftast samma skit.

n3wton

Aktiv medlem
Fast ploppa på problemen är inte bättre med slang. Ibland kan det vara bättre för den trycker mot däcket men oftast samma skit.
Visst kan det vara en aning krångligt någon gång ibland, men jag har aldrig stött på den typen av bekymmer som många verkar uppleva.

Man blir ju sugen på att testa de där svårlösta däck-fälg-kombinationerna och se om ens vanliga tillvägagångssätt verkligen inte fungerar..

skier

Aktiv medlem
Man kan trycka ner en pappersbit och rita i kanterna på så går det att mäta sen hur bred tejpen ska vara. Jag tycker det funkar bäst om tejpen går hela vägen ut till kanten. Alt. att man drar flera varv tejp med en smalare.

glitch

Aktiv medlem
Man kan trycka ner en pappersbit och rita i kanterna på så går det att mäta sen hur bred tejpen ska vara. Jag tycker det funkar bäst om tejpen går hela vägen ut till kanten. Alt. att man drar flera varv tejp med en smalare.

Precis, tror man verkligen vill ha den kant i kant så det inte blir några gap som i min erfarenhet ökar risken för att däckkanterna hugger tejpen så den kvalar upp.

Mathias

Aktiv medlem
Jag testade Gorilla för att jag var snål men fick det inte heller helt tätt på racer. DT Swiss tycker jag fungerar fantastiskt bra. Om man har 19mm innerdiameter så är 21mm bara en futtig mm på varje sida, alltså knappt mätbart. Det enda man inte vill är att tejpen kryper upp i läppen/kanten på fälgen där kanten på däcket ska krypa in.

glitch

Aktiv medlem
Nu är det officiellt krig. Kom hem från landet igår och all luft hade så klart läckt ut bak. Fram är hur tätt som helst i alla fall så bara ett hjul som strular, alltid något.

Nu är ny fin tejp, monteringsvätska och airshot beställd så nu ska det bli åka av banne mig 😀

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visst kan det vara en aning krångligt någon gång ibland, men jag har aldrig stött på den typen av bekymmer som många verkar uppleva.

Man blir ju sugen på att testa de där svårlösta däck-fälg-kombinationerna och se om ens vanliga tillvägagångssätt verkligen inte fungerar..

Säg till nästa gång du är i Skåne så ska du få testa. 😊

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer