Dagens aktivitet

Dagens aktivitet
En trevlig cykeltur i ett väldigt vitt Hellas. Tog Skarpnäcksspåren till Hellasgården via småavstickare ut i skogen. Efter en fisksoppa blev det den vanliga rundan med Erstaviken, lite sörmlandsled och sedan ta spången vid Älta sjön till Flaten.

InnanspngentillFlatenifrnHellas.jpg ht=544

Även solen dök upp i Skarpnäcksskogen.

Imorgon blir det att ta med sig pannlampan för en eftermiddagstur i skymningen.

Dagens aktivitet
Joggat på stranden i morse samt skön promenad nu på kvällen med familjen. Tyvärr ingen 3G-täckning där vi är i södra Brasilien. Lite kyligt i vattnet - gäller att bita ihop:-)

Dagens aktivitet
Upptinade efter en pannlampetur i skogen. Brr -15? Men det var magiskt i skogarna runt Sandsjön. De upptrampade stigarna var roliga att köra på. Det blir att ta en tripp imorgon med..

Dagens aktivitet
Morgon trött. Och jag är ingen stor pojke med en 29ers så det blev att rasta cx´n senare på dagen istället för åka en rajd.
Även idag hatar jag den bruna sörjan som är på vägarna. Höll på att smaka asfalten i samma backe som igår.
Ersta-Hellas var väldigt trevligt med sina snabba vintervägar. Oj vad jag saknade min pannlampa när det blev mörkt. Det blev svårt att se alla spår i snön. Imorgom blir det att ta en ny tur med cx och kanske en våffla vid Brotorp.

Bilagor

• På vägen till Skarpnäck ifrån Söderbysjön.JPG
    På vägen till Skarpnäck ifrån Söderbysjön.JPG
    74.3 KB · Besök: 75
Dagens aktivitet
Powerwalk 1 timme med min sambo i Delsjöområdet. När vi kom hem hade ungarna gjort nyponsoppa åt oss :-) Och det var gott tillsammans med knäckebröd :-)

Dagens aktivitet
Lördag: Sparktur 8km med yngsta dottern, sol och -8. Magiskt.
Söndag: Skogsskidor 3,5 timmar, -5 lite blåst och snö. Blandat skoterspår, mina egna gamla spår och helt ospårat, bra före för en gångs skull. Mycket färska djurspår. Ännu en magiskt vacker skiddag. 6dl vatten gick det åt, ett bra fettförbränningspass.

Dagens aktivitet
Lördag: Utförsåkning med klonen.

Söndag: Skridskoskola med klonen, Skidlek med klonen,
Söndag kväll: Första löppasset efter Lidingöloppet.

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Söndag: Skogsskidor 3,5 timmar, -5 lite blåst
> och snö. Blandat skoterspår, mina egna gamla
> spår och helt ospårat, bra före för en gångs
> skull. Mycket färska djurspår. Ännu en magiskt
> vacker skiddag. 6dl vatten gick det åt, ett bra
> fettförbränningspass.

Poetiskt, vad använder du för skogsskidor, jag skulle vilja ha ett par nya
som är lätta och snabba men ändå funkar när det är ospårat. Finns det?

/Magnus

Dagens aktivitet
Lumber skrev:
> ...vad använder du för skogsskidor, jag skulle vilja ha ett par nya
> som är lätta och snabba men ändå funkar när det är ospårat. Finns det?

Ett par billiga, gamla (15år nu?) Alpina Back Country 210cm i plast. Halv stålkant, vallningsfria, raka som järnspett. 70mm breda? Till det oldschool-kabelbindningar.
De är allt annat än lätta, snabba och lättsvängda, men de fungerar bra så länge det inte är för lös snö - då plogar de under snön istället. Vilket ger bra benträning:) Uppskattar den korta längden då det är snårigt, brant och jävligt vilket det ofta är där jag åker. Har långa träskidor hos svärföräldrarna, vilka bär och glider bättre men är ett h-vete i tät skog.

Tanten köpte för nått år sen ett par vallningsfria Fisher X-crown, eller vad de heter, för skogsåkning, som hon är nöjd med. De är lättare än mina, har lite midja och hel stålkant.

Dagens aktivitet
Lumber skrev:
> Söndag: Skridskoskola med klonen

Var ni på CoopArena 1500? Tanten var där med våra battingar.

Dagens aktivitet
MickeS skrev:
> ... Alpina Back Country 210cm i plast. Halv stålkant,
> vallningsfria, raka som järnspett. 70mm breda?
> Till det oldschool-kabelbindningar.

Jag har ett par gamla telisar med stålkant ca 205x6 cm som funkar bra i halvdjup snö,
men dom är fruktansvärt tråkiga på skoterspår.
Skulle vilja ha skidor som går snabbt på skoterspåren och som ändå fungerar när man viker
av ut i skogen. Då skulle man lättare kunna utforska nya områden.
210cm långa, 65 mm breda, vikt under 1,5 kg, vallningsbara och med moderna bindningar, kanske en utopi?

> Var ni på CoopArena 1500? Tanten var där med våra battingar.

Nej vi var i Rutvik på uterinken.

/Magnus

Dagens aktivitet
Lumber skrev:
> Jag har ett par gamla telisar med stålkant ca
> 205x6 cm som funkar bra i halvdjup snö,
> men dom är fruktansvärt tråkiga på
> skoterspår.
> Skulle vilja ha skidor som går snabbt på
> skoterspåren och som ändå fungerar när man
> viker
> av ut i skogen. Då skulle man lättare kunna
> utforska nya områden.
> 210cm långa, 65 mm breda, vikt under 1,5 kg,
> vallningsbara och med moderna bindningar, kanske
> en utopi?

Om du kör med telisar kan jag förstå att de är tråkiga på fast underlag - de har väl i bästa fall bara enkelspann? Vad som helst med dubbelspann kommer att gå bättre...
210/65mm ger väldigt lite bäryta om det är löst - jag skulle välja bredare.

Dagens aktivitet
MickeS skrev:
> Om du kör med telisar kan jag förstå att de är
> tråkiga på fast underlag - de har väl i bästa
> fall bara enkelspann? Vad som helst med
> dubbelspann kommer att gå bättre...

Dom flesta vallningsfria skidor har enkelspann om man väger 95 kg :-)
Jag har ett par Fischer Vallningsfria utan stålkant, men tycker Telisarna glider bättre.
Däremot slits vallan fort med enkelspann och pjäxorna och bindningarna är tunga och klumpiga.

> 210/65mm ger väldigt lite bäryta om det är
> löst - jag skulle välja bredare.

Telisarna är 205/60 och det funkar hyfsat med den snömängd vi har nu.
Det är ingen renodlad lössnöskida jag vill ha, utan en snabbare kompromiss.
Det här kan vara något om dom har nog hårt spann.
http://www.salomon.com/se/#/nordic/skis/backcountry/xadv-69-classic

/Magnus

Dagens aktivitet
Kom precis tillbaka från en tremilare i -9 och oupplysta vägar. Mysigt värre. Mina två DX-lampor gjorde bra ifrån sig och det var inte sista gången jag gör så här.

Dagens aktivitet
Två timmar fettförbränningsträning på inomhuscykel. Kändes fint. Kör stenhårt på att köra distanstempopass på fastande mage nu och det funkar super.

Dagens aktivitet
Efter helgen så blev man såklart sjuk.. För mkt träning o supande i kombo :-O

Så idag jag ja Varit Väldigt duktig o åkt till närlivs o köpt semlor!

Dagens aktivitet
Flyttat på skrivbordet på kontoret. Inte jag men vaktmästaren gjorde det. Jag tittade på. Så nej jag gjorde inget. Men jag har spanat in ett par Easton EA90TT på CRC alldeles själv. Jag tror de skulle vara snygga på min cykel och inte göra så stort hål i plånboken.

Dagens aktivitet
Dags för träning idag, årets första vecka sprack pga bla magsjuka, dom senaste 14 dagarna har jag varit kraftigt förkyld men idag tänkte jag springa min korta 25 minutersrunda. Tänkte att det kanske skulle ta en halvtimme men rundan räckte i 45 minuter... 1 decimeter lös modd och mellan 10 och 25 centimeter nysnö gjorde löpningen till bland det tyngsta pass per fot jag genomfört :-/ T

Dagens aktivitet
MZ skrev:
> 13 timmar i plogbilen, men det märks inte direkt.

"Har det snöat?" hade min reaktion varit för 3 timmar sen;)
varit inne sen igår (sjuk) o nu skulle ja hämta en sak från bilen, dörren tog i snövallen:D Helst sjukt!

Dagens aktivitet
Har åkt utför i 8dagar i sträck o det känns fan i hela kroppen.. Go träning med mjuka lagg!!
Idag blir det att åka upp på skutan, ner till Ullådalen för att fortsätta lavinkursen - kamraträddning står på schemat. Nypistade backar o 5-7cm på inatt e inte fel.. =)

Dagens aktivitet
Körde en runda på grusvägarna i hellas med cx´n. Där det inte var plogat var klart spännande att köra i lössnön. Sen kom plog traktorn och gav mig sköna vinterväg. Frös om fötterna efter 1½h. Spinningskor(överdrag,ullstrumpor,foliefilt) kanske är grejen i vinterkylan. Kanske ta en tur imorgon igen.
Nu skall det ätas semla!

Tillbaka
Topp