Dagens aktivitet

Dagens aktivitet
Bytte bromsok, de här nya kan man dra ut beläggen åt båda håll, smutt.

Bilagor

• P1020134.jpg
    P1020134.jpg
    93 KB · Besök: 101
Dagens aktivitet
gårdagens aktivitet var att cykla till jobbet med nyrenoverade pendlarknarren. Hade först bytt kassett och kedja som en 1000-mila service för några dagar sedan. Men nu bytte jag även broms+växelwire med höljen. Och vilken grym skillnad det gjorde, hade nog väntat alldeles för länge med att byta bromswire sist. Man vänjer sig gradvis när bromsen bara blir sämre och sämre men så tänker man att det är nog dags att se över det när man knappt orkar bromsa längre för det går så trögt :) hade dessutom rengjort nya kedjan för det hade fastnat massa sand och skit i maskinfettet som den kom i. Det var gudomligt att cykla till jobbet igår, kändes som en helt ny cykel!

Dagens aktivitet
Lödde lite LED. Och lite annat fulmek i tomteverkstan.
001.JPG

002.JPG

Bra med rörtång när man saknar skruvstäd. Tyvärr ingen Bahco...
003.JPG

004.JPG

Sådär ja, sladd med brytare monterad (som ska vattentätas med lite cykelslang och eltejp) och skarvad med lite lödkladd på originalsladden med kontakten till batteriet. Ska sitta med tumgrepp på styret sen.
005.JPG

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
Monterat två 97-kronorsdubbdäck från Cykelkrafts restlager. Perfekt passform, inget kast, frisk gummidoft, och samtliga dubbar korrekt monterade. Får se om det blir inkörning imorgon eller nästa vecka.

001.JPG

002.JPG

Dagens aktivitet
Rev ett pajat hjul för att spara reservekrar och nav till andra hjul. Moddade fästet till bakskärmen - hoppas att det håller nu även om det packar snö som förra tisdagen.

Dagens aktivitet
Har gått nästan 2 mil idag. Känns gott i benen nu.

Orsak: Var till vårdcentralen och läkaren gav mig tillfälligt cykelförbud (med hög/max puls) pga envis hosta och misstänkt inflammation i hals/luftrör sen över en månad. Har lämnat mykoplasma-blodprov och får svar i början av nästa vecka. Så det får väl gå liksom...

Dagens aktivitet
En dryg timme landsväg i morse med 600 dubbar på omväxlande ren asfalt, snömodd, grus och ren isgata. Tungrullat och stärkande, men samtidigt skön mindfulness-avkoppling efter allt tjafs på Happy inatt. :-)
Resten av dagen blir att laga en stor korvgryta med en massa habanéro, paprika och vitlök (starkare än Reinfeldts) och sen fortsätta städa i cykelverkstan tror jag.

Dagens aktivitet
JTF sa:
En dryg timme landsväg i morse med 600 dubbar på omväxlande ren asfalt, snömodd, grus och ren isgata. Tungrullat och stärkande, men samtidigt skön mindfulness-avkoppling efter allt tjafs på Happy inatt. :-)
Resten av dagen blir att laga en stor korvgryta med en massa habanéro, paprika och vitlök (starkare än Reinfeldts) och sen fortsätta städa i cykelverkstan tror jag.

Vad för körv? Pasta till?

Dagens aktivitet
Råkade lätta pluscykeln med hela 689 gram idag med endast byte av däck & slangar.

Före:
Däck Kenda Havok 30 tpi 27.5x3.0" = 1182 resp. 1167 gram.
Slangar Kenda för 2.8 - 3.2" = 393 resp. 385 gram.

Efter:
Däck Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0" = 974 resp. 1050 gram.
Slangar Schwalbe 21F (27.5x2.1 - 3.0") = 204 resp. 210 gram.

Tillägg: Schwalbe anger vikt/st 1010 g för däcken och 200 g för slangarna så det får väl anses inom hyfsat godkänd felmarginal.

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
En timmes härlig och fluffig stigcykling ikväll. Det bet en aning i kinderna på slutet under transportsträckan hem när det kröp ner mot -12 och samtidigt blåste motvind...

002.JPG

012.JPG

021.JPG

028.JPG

Dagens aktivitet
Ikväll var det lite "varmare" med - 7 så det blev två varv istället för bara ett som i förrgår på Vindsvalan, och en liten extra krok på någon kilometer i ca 15 cm otrampad lössnö på en mindre stig. Tungtrampat men genomförbart. :-)

Galet nöjd med greppet på nya Nobby Nic Addix Speedgrip 3.0" och gummit upplevs relativt mjukt även i vinterkyla. Provade några kraftiga inbromsningsprov från ca 20 - 0 km/h på en byväg med hårdpackad snö, nästan liksom som hårdpolerad av alla bilar, men det var f-n svårt att ens låsa hjulen! Till och med bakdäcket lättade en gång...

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
Åt kladdkaka med vispgrädde två (2) gånger idag, så det fick bli tre varv istället för de vanliga två på Vindsvalans kuperade rundslinga ikväll. Lagom upptrampat och tungtrampat, behövde inte kliva av nån gång. Men inga andra spår av cyklister eller skidåkare. Typiskt bohuslänningar som inte gillar vinter, och sitter inne i detta fina vinterväder på sina trainers och svettas... ;-)

Mvh // f.d. Jämtlänning

002.JPG

003.JPG

005.JPG

#vindsvalan
#tureborg
#tretumsgummi

Dagens aktivitet
Precis hemma igen efter två timmars nötande runt, runt på Vindsvalan igen. Kanske sista kvällen med fint snöföre på ett tag nu (?) eftersom det spås komma mildväder med blötsnö och regn (!) imorgon kväll och en period framåt den närmaste tiden... *suck* :-/

Spåren var fortfarande hyfsat bra förutom någon lat gök som kört omkring med fyrhjuling och förstört delar av halva varvet! Mycket lömskt att komma utanför det hårda upptrampade och uppcyklade spåret, eftersom färska spår av fyrhjulingen i lössnön inte gav någon vidare bärighet. Så det skar ut lite plötsligt med framhjulet på några ställen. Men ingen vurpa, peppar peppar! :-)

015.JPG

021.JPG

025.JPG

026.JPG

Dagens aktivitet
Sommarhjulen på, nya skärmar för att få plats med 33mm däck och ny framgaffel. I morgon hinner jag cykla hoppas jag!

Bilagor

• 20180324_155134.jpg
    20180324_155134.jpg
    656.5 KB · Besök: 95
Dagens aktivitet
JTF sa:
Det blev riktigt snyggt! Ska också försöka ta mig ut en runda imorgon.

Tack!

Funderat på att lacka om ramen, men det är ju ändå en pendlare och dessutom en enkel billig fulbritt så får vara lite repig och "erfaren".

Skall bli kul med sommardäck!

Dagens aktivitet
Tvättade pendlarcrossen.
Lade sista handpåläggningen på landsvägscykeln inför våren.
Upptäckte att kedja och klingor på pendlarcrossen var tvärslut och bytte till bättre begagnade.
Vår imorgon?

Dagens aktivitet
Stumpy sa:
Tvättade pendlarcrossen.
Lade sista handpåläggningen på landsvägscykeln inför våren.
Upptäckte att kedja och klingor på pendlarcrossen var tvärslut och bytte till bättre begagnade.
Vår imorgon?

Yepp! 2018 nu kör vi!

Bilagor

• Capture+_2018-03-24-23-19-11.png
    Capture+_2018-03-24-23-19-11.png
    69.8 KB · Besök: 143
Dagens aktivitet
6 km traillöpning med hunden på Dow Jones och Indianer&Vita idag. 20 cm sorbet gjorde det både förlåtande och tungt. Första passet efter dunderförkylningen. Klorket i halsen rensades ut nästan helt. Nu smäller vi av i soffan med lite SM-veckan på tv.

20180325_134048.jpg

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
Dottern åker nu skidor i Kungsberget och bjuder på denna coola bild.

Jag har varit hemma med lillebrorsan som har varit halvkraslig pga helvetes astmahosta i stort sätt hela vintern.

Vår dag började med en fransk frukost. Sen blev det kupongjakt och balanscykelköp (mer detaljer finns på "vänta på paket-tråden")
https://happyride.se/forum/read.php/1/1825692/3317986#msg-3317986

Efter det gick vi ut, promenerade och lekte en kort stund. Blev helt genomleriga.

Lillen blev supertrött och har sovit i två timmar. Jag passar på chilla nu. Vinterstudion i bakgrunden och espresso i handen.

20180325_143147.jpg

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
Klättrade på Noret.
Varmt o skönt, nästan för varmt för ylle-långisar...
4 försök på "Agent Luhr ser rött", på bästa föll jag av halvvägs genom kruxet på slutet, efter det svåraste movet och ganska onödigt slarv med kroppsstabliteten.
Fan.

Dagens aktivitet
Idag blev det ajöss till dubbdäcken för denna säsong, och på med mulliga lättrullade Crazy Bob 2.35" på vardagscykeln igen. :-)
Men naturligtvis drog jag av de späda små insex-pinnarna som jag skaffat för att minska risken för spontana hjultjuvar. Så nu blir det tillbaka till gamla QR-lås med buntbandssäkring ett tag igen... :-(

014.JPG

Tillbaka
Topp