dagens "dumma" fråga. Trillar inte hjulen av?

Fnord

Medlem
Funderar på en trackram som jag verkligen gillar.
Till fixed/ss. Har inte bestämt mig än. Kanske blir flip-flop.

Men om gaffeländarna bara är öppna rakt bakåt, är det inte en övervägande risk att hjulet trillar av?
Klart att man skruvar fast hjulet eller använder snabbfästen som spänner men ändå.

Jag kommer ju trots allt att använda den ute på vägarna och ta den över kanter, ner i gupp etc som borde se till att dra hjulet bakåt.

Skulle såklart gå att borra ett hål baktill i nederkant, gänga upp och dra i en "stoppskruv" men jag undviker helst att ge mig på ramen.

Bildexempel:
Shiny+Track+Drops.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Om du drar åt snabbkopplingen eller långsamkopplingarna för löst så kommer hjulet lossna.
JLarsson, varför skall man inte ha snabbkopplingar på en Fixie? Är det av samma anledning att man inte skall ha endbars på ett riser? Det kan omöjligt ha med skidding att göra för då kan man inte ha snabbkopping på något hjul som är bromsat

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har hittills inte råkat på en qr som orkar
> hålla hjulet rakt i dropoutsen.

Campas "gamla" modell i metall klarar det om man spänner dem ordentligt. Såna kör jag med på diverse fixed/ss utan problem. Fast jag skiddar ju inte.

MickeS skrev:
> Campas "gamla" modell i metall klarar det om man
> spänner dem ordentligt. Såna kör jag med på
> diverse fixed/ss utan problem. Fast jag skiddar ju
> inte.

Jag gör och det funkar, nätt och jämt!

Men som sagt, kan du så vill du verkligen undvika QR på fixie. Vanliga av plast/metall är bara att glömma direkt. Räcker med att du trycker till lite i en uppförsbacke så lossnar hjulet.

Risken att bakhjulet trillar av (med rätt kedjespänning) är liten. Oftast förskjuts hjulet bara så att däcket tar i ramen och då stannar du vanligen för att se vad som har hänt.

Det är skäl att tänka på att gängan och ställmuttern på en snabbkoppling är utsatt för betydligt högre påfrestning än en motsvarande gänga på 12 mm axel fäst med två hjulmuttrar.
Snabbkopplingarna fungerar trots allt otroligt bra och jag har ibland använt sådana också på bancykelramar när jag inte haft tid att bygga om hjul till fast axel.

Jag har kvaddat kanske en 10 st snabbkopplingar under 30 år så de håller rätt bra, särskilt Campas stålvarianter. Ca 70 % av fallen har berott på slarv - mixat två olika gängtyper eller haft för kort snabbkopplingsaxel (kontermuttern har bara varit fast med 3 - 4 varv gänga). 7 av 10 har varit av annat märke än Campagnolo eller Shimano. Billiga No-Name kopplingar ska man undvika.
Åtta av tio snabbkopplingshaverin har skett vid mekande med cykeln. På väg har bara en framhjulskoppling pajat på grund av materialutmattning (axeln gick av vid gäng-delens början) och gängan på kontermuttern till en C-Record bakhjulskoppling pajade en gång efter 500 m cykling.

Problemet att bakhjulet åker ur trackendsen måste jag nog säga är
ett vääääldigt litet problem , det stora problemet är snarare att
hjulet åker fram om man har dragit åt muttrarna för dåligt och
då får man antingen dra åt lite till eller om man ändå är rädd
för att man dragit för löst köpa sig ett par kedjespännare.

482502434_c5b63248e8.jpg

Zodah, en fråga: hur fungerar låsmuttern? Har en "problemhoj" där bakhjulet gärna flyttar på sej (framåt), skulle verkligen behöva nåt som gör att det sitter fast. Har försökt med diverse räfflade brickor för att liksom "få fäste" i ramen , men det rör sej lite ändå, med slackande kedja som följd.

Kostar dom 9 EUR styck? Finns det ingen som säljer dessa eller liknande i Stockholm?

Harryupp skrev:
> Risken att bakhjulet trillar av (med rätt
> kedjespänning) är liten. Oftast förskjuts
> hjulet bara så att däcket tar i ramen och då
> stannar du vanligen för att se vad som har
> hänt.
>

Det där med att hjulet tar i ramen låter inte heller som något jag vill råka ut för.
Funderar på att köpa en sjukt fin custombyggd ram och skulle antagligen gråta flera nätter om ett däck slipade bort lacken.

Får se hur det blir, ska prata lite med säljaren och se vad det kan kosta att få hit den från USA o så. Och vad han kan släppa den till för pris.

Är det stört att betala 15 000 för en trackram i stål bara för att den är snygg, handbyggd och skriker kärlek?

Kommer antagligen inte våga ta ner den från väggen sen om jag väl införskaffar den.

Fnord skrev:

> Är det stört att betala 15 000 för en trackram
> i stål bara för att den är snygg, handbyggd och
> skriker kärlek?

Nä, men det kommer att göra jätteont att operera ut den igen efter att din fru märker att ert gemensamma bankkort för mat-och blöjinköp inte funkar längre.

Crazy Chester skrev:
> Fnord skrev:
>
> > Är det stört att betala 15 000 för en
> trackram
> > i stål bara för att den är snygg, handbyggd
> och
> > skriker kärlek?
>
> Nä, men det kommer att göra jätteont att
> operera ut den igen efter att din fru märker att
> ert gemensamma bankkort för mat-och blöjinköp
> inte funkar längre.

Har (tyvär?) inte det problemet. Det enda som påverkas negativt blir min leksaksbudget och kanske, fest/middag ute-budget

Jag funderar dock på om det är vettigt eller ej =)

15 000? Pengar är helt relativt. Liksom fruar. Min har aningen svårt med de rakade benen men inga problem med cyklar för 300 000+ kr.

Vad är man utan sina intressen? Svar = en tom människa. Och hur kul är det att vara gift med en sån?

ignatius skrev:
> Zodah, en fråga: hur fungerar låsmuttern? Har en
> "problemhoj" där bakhjulet gärna flyttar på sej
> (framåt), skulle verkligen behöva nåt som gör
> att det sitter fast. Har försökt med diverse
> räfflade brickor för att liksom "få fäste" i
> ramen , men det rör sej lite ändå, med
> slackande kedja som följd.
>
> Kostar dom 9 EUR styck? Finns det ingen som
> säljer dessa eller liknande i Stockholm?

grabbarna grus på surbrunnsgatan (vid hardrock cafe typ) har den gamla modellen som satt på kronans raketer eller hade iaf i höstas då ja va in o köpte ett set

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp