Dagens elcykelkränkning

Dagens elcykelkränkning
Hade jobbigt att komma om en elcyklist och noterade att jag fick hålla en bit över 30 för att komma om. Antar att det var en trepoängare. I övrigt noterade jag inga elcyklar bland de jag passerade, men jag tittade heller inte efter det.

Dagens elcykelkränkning
trailmig sa:
larsan sa:
trailmig sa:
Igår på vägen hem. 1 poäng. :(

Om en person trampar som vanligt med en elcykel så kan de väl ändå köra över 25km/h det är väl bara att motorn slutar assistera?

Prova det med en Bosch mittmotor. Det är som att trampa på högsta växel i cirka 10cm blötsnö.

Så... Det är inte lönt att fortsätta trampa över 25km/h eller missförstår jag dig? Om man saknar vevpartimotorn då?

Lönt vetti katten, det är långt mkt jobbigare att hålla 27 på en sådan än en vanlig hoj. Med navmonterad motor är det inte riktigt samma broms-effekt. (Enl. min högst begränsade testerfarenhet, navmotor fram och navmotor bak).

Dagens elcykelkränkning
GoranS sa:
Bengt-re sa:
Andreas T sa:
Hur många poäng får man som elcyklist om man håller igen på farten en aning för att undvika att kränka en vanlig cyklist. Har gjort det av ren omtanke några gånger när jag kommit ifatt ombytta lvg-cyklister med min lagliga elcykel, och jag gjort bedömningen att de nog skulle känna sig kränkta. :-)
(Cyklar elcykel pga fotskada. Byter gärna trasig fot och elcykel mot hel fot)

Då får du kolla din hastighetsmätare då ingen ombytt lvg-cyklist någonsin snittar under 25.
Ska vi åka till Italien och köra upp och ner för Zoncolan så kan du få demonstrera det!? ;-)

Vid upp OCH ner torde väl snittet gå att få att överskrida 25 km/h?
Typ 7 km/h upp, 44 km/h ner?

Dagens elcykelkränkning
mamme1 sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
Andreas T sa:
Hur många poäng får man som elcyklist om man håller igen på farten en aning för att undvika att kränka en vanlig cyklist. Har gjort det av ren omtanke några gånger när jag kommit ifatt ombytta lvg-cyklister med min lagliga elcykel, och jag gjort bedömningen att de nog skulle känna sig kränkta. :-)

Då får du kolla din hastighetsmätare då ingen ombytt lvg-cyklist någonsin snittar under 25.
Ska vi åka till Italien och köra upp och ner för Zoncolan så kan du få demonstrera det!? ;-)

Det är nog dags att ta fram miniräknaren mamme1. Du måste ju minst ha 12.5 km/h uppför för att överhuvudtaget ha en möjlighet att nå 25 i snitt, och då sen nå oändligt högt hastighet nerför.

Dagens elcykelkränkning
mamme1 sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
Andreas T sa:

Hur långt är det?

Dagens elcykelkränkning
åberg sa:
mamme1 sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
Andreas T sa:

Hur långt är det?

https://www.strava.com/segments/657601

Dagens elcykelkränkning
26er sa:
Borde va 100 poäng för att köra om nerför då idioterna som kör elmoppar helt saknar färdigheter att hantera nåt som går nerför i över 20 knyck. Finns inge bättre sätt att förnedra dessa idioter på än att fullständigt krossa deras egon i en knixig utförslöpa. Tack för ordet.
På de lagliga standardekipagen verkar det vara fina och rara människor, glada över att få vara ute i solen på sin fina cykel.

Dagens elcykelkränkning
Kung Stalle sa:
ani sa:
7 pinnar under morgonens 3 mil motvind varav den sista i backen uppför Tornavägen.

Respekt!
En hel del tur att det var så många ute just då. På hemvägen i frisk medvind blev det bara en ynka pinne ;-)
Som tröst fick jag iaf inkassera 5 bästa tid overall Hjärup-Åkarp utan att slita ihjäl mig. Å kränka en rätt stark yngling på CX längs Segevång :-)

Dagens elcykelkränkning
N_sandstrom sa:
Eller åh, vad pinsamt, nu inser jag ju att D är en "kuggfråga". Folk med elcykel har ju inte hjälm..

Du har fel. Riktiga cyklister har inte hjälm, och elcyklister är inga riktiga cyklister. Alltså har de hjälm. Per definition.

Även i dem fall de inte har det.

Senast ändrad:
Dagens elcykelkränkning
2xA 1xC 1xJ
jvla elcyklist som kommer speedande i höjd med Myresjöhusen söder om Klostergården på väg in mot Lund.

Har ngn annan stött på fatbikern i Malmö? Hans ”cykel” är i klass med Batmans Tumbler.

Dagens elcykelkränkning
Fanken! Jag hade en ettpoängare som i en liten ask men så svänger gubben av precis när jag ska lägga in mitt ryck :(

Kan jag få en halv poäng tack?

/Johan

Dagens elcykelkränkning
0 poäng. Såg inte en enda elcykel men det var ju säkert fem minusgrader så då orkade de väl inte klä på sig. Sen var jag iofs jävligt komig idag så jag hade nog kunna kört om en elefant i permobil utan att märka det.

Stalle

Dagens elcykelkränkning
Andreas T sa:

Frågan är om din omtanke inte är lite bortkastad. Jag brukar i vart fall inte ta sådan hänsyn när jag är ute på min fullt lagliga elcykel.

Dagens elcykelkränkning
Ingen kränkning men så här ser det ut när man ligger på rulle bakom en elcykel som är hastighetsbegränsad. Prick 27km/ oavsett um det går uppför eller är platt.
Screenshot_20180412-190525.jpg

Dagens elcykelkränkning
Hilfe med poängberäkning! körde om fyra elcykliser under den magiska morgonpendlingen, utgår det någon form av bonus då jag legat sänkt i veckan i i svår mancold? Denna del av beräkningen tror jag forumet få fram poängen för.
Nu till den lurigare delen vart också vårt omkörd av trimmad Haibike och fullkittad pendlare, tog ryggen under er period och utmaningen och kan med Strava konstatera att pendlaren måste vara trimmad för genomsnittfarten under tiden jag jagade cyklisten var goda 37 km/h, insåg att det var ohälsosamt och släppte efter ett tag, torsk.
Trimmare två! Minifatbike, med bra tryck, tog aldrig upp jakten men den gick klart snabbare än den lagliga. Elcykel av typ minifatbike, 24 tums hjul och 4 tum feta och en högsurrfaktor på elcykeln. Kan ju inte vara bra och bli frånkörd av en minifatbike, så hur mycket minus blir det?

Dagens elcykelkränkning
Lyckade komma tillbaka och på den ombyggda e-mtbn och hålla den efter mig uppför col de Sickla bro. Slog av på kanalvägen utmed sjöstan då den mosade på upp till Danvikstull (bland cyklister, skolbarn, gångtrafikanter +ANNAT). +1

Dagens elcykelkränkning
@Fjärdebrunn: Vit e-MTB?
Kanske samma som mosade om mig vid Hellasgården igår på hemvägen. Jag höll 33 och det bara swishade till när hen passerade på GC-banan iförd FF-hjälm.

Dagens elcykelkränkning
Hur räknas det om man har en elcykel bakom sig som man hänger av? (Hen hade liksom möjlighet att köra om men Hen orka liksom inte.)

Dagens elcykelkränkning
Jag trodde jag fick -3 tidigare ikväll, satt och trampade på som tusan, skyllde på däcken och hade mentalt beställt nya lagom tills jag gav upp.

Men nu ser jag på strava att jag var uppe i 40, och han drog när jag tappade fart ner till 35. Trodde inte ens jag kunde vara så snabb.
Men men, det kändes långsamt, bäst med nytt bakdäck iallafall för säkerhets skull.

Dagens elcykelkränkning
Körde glad hem med bra fart så jag plockade ett par pinnar på vägen. God fart även in på morgonen så det blev ett par där med. En gube i kostym höll ifrån rätt bra faktiskt. Själv helt okränkt utöver en gube på rajser som inte lärt sig det där med rött ljus.

Dagens elcykelkränkning
+3 på första pendlingen sedan influensa, knappt någon utmaning utan dubbdäcken och alla andra vinterattiraljer. Fortfarande lite slemmig i halsen så för att hålla koll på tempot körde jag bara andning genom näsan, funkade inte det gick det för fort. Härliga 9 plusgrader och obefintlig vind gjorde pendlingen till propagandacykling.

Dagens elcykelkränkning
Trampade glatt på i en bit över 30 och skulle precis ta min första pinne för dagen då jag hörde ljud som inte kom från mitt välsmorda maskineri. Kastade en blick över axeln och fick syn på en lagom trind herre, i en blå och flaxande jacka som satt på en "vanlig" cykel och trampade på rätt bekymmerslöst. Jag tog min +1 och trampade på men hörde fortfarande ljud på min rulle. Efter ett tag blir jag kränkt, men tänker "så här får det inte gå till", så jag tog rygg på herren i blå jacka och hängde på honom i närmre 40 km/h under några kilometer in till Lund. När vi började närma oss stället där jag svänger av tänkte jag "det är nu eller aldrig", så ett par hundra meter innan min avfart la jag in en taktisk spurt och drog förbi trimmaren och svängde av på mitt håll. Tänkte först fråga om det inte saknades registreringsbevis för den där, men tackade istället för draghjälpen när jag körde förbi.

Summa sumarum: +4 (för man fick väl inte minus för att bli omkörd av trimmad hoj?)

Bifogar Strava som bevis: https://www.strava.com/activities/1517420453/segments/37858137723
Blev omkörd vid ca 9,6 km.

Dagens elcykelkränkning
I måndags blev jag omkörd i 42km/h av en elcyklist. Krävdes över 300W i mer än 10 minuter för att ens komma ikapp. Kompenserade genom att sprinta om en traktor på vägen hem igår. :(

Dagens elcykelkränkning
Mycketvillhamer sa:
Trampade glatt på i en bit över 30 och skulle precis ta min första pinne för dagen då jag hörde ljud som inte kom från mitt välsmorda maskineri. Kastade en blick över axeln och fick syn på en lagom trind herre, i en blå och flaxande jacka som satt på en "vanlig" cykel och trampade på rätt bekymmerslöst. Jag tog min +1 och trampade på men hörde fortfarande ljud på min rulle. Efter ett tag blir jag kränkt, men tänker "så här får det inte gå till", så jag tog rygg på herren i blå jacka och hängde på honom i närmre 40 km/h under några kilometer in till Lund. När vi började närma oss stället där jag svänger av tänkte jag "det är nu eller aldrig", så ett par hundra meter innan min avfart la jag in en taktisk spurt och drog förbi trimmaren och svängde av på mitt håll. Tänkte först fråga om det inte saknades registreringsbevis för den där, men tackade istället för draghjälpen när jag körde förbi.

Summa sumarum: +4 (för man fick väl inte minus för att bli omkörd av trimmad hoj?)

Bifogar Strava som bevis: https://www.strava.com/activities/1517420453/segments/37858137723
Blev omkörd vid ca 9,6 km.

Samma som jag blev omkörd av då. Packväskor på båda sidorna?

Dagens elcykelkränkning
Kränkte flera idag på den korta pendlingen in till jobbet. De har verkligen hittat ut från vinteridet, elcyklisterna.

Tillbaka
Topp