Dagens fråga: Cykelstöld?

Markus F

Aktiv medlem
Dom flesta av oss har ju råkat ut för cykeltjuvar, så ämnet är knappast nytt.
Senast var det väl Daner, och hans cykel är ju väldigt unik.
Vi andra trampar ju också omkring på lättidentifierade cyklar, och ett flertal har figurerat på bild. Och skulle den bli stulen så skickas det ju ut varningar, och Blocket hårdbevakas. Men hur gör man IRL? Är det din egen hoj så antar jag att du prejar den och återtar den. Men hur gör man med andras cyklar?

Så frågan blir: Vad gör du om du ser en cykel du känner igen med uppenbart fel person sittandes på den?

Händer det verkligen?
Jag menar, jag har fått för mig att cyklarna stjäls i en stad och sedan körs någon annanstans för att säljas. Eller att de stjäls, tokslaktas, målas om och säljs i delar...eller? Förresten, om någon ser en svart/orange schwinn PDG 90 med XTR bak å XT fram, gamla tum-skiftare så är det min...Stals i GBG i december...

Post Ändrad (04-05-04 09:35)

Eh.... "Är det din egen hoj så antar jag att du prejar den och återtar den. " Instinktivt är väl det man gör. mEn då begår du ett brott: egenmäktigförfarande. Personen på cykeln kan ju köpt cykeln i god tro! Å är alltså oskyldig. Å helt plötsligt kommer nån å prejjar honom å snor cykeln (anser denne alltså).

Nu är iofs det där med "i god tro" borta i lagen, köper du en stulen cykel, så har du, och kan bli av med den.

Begreppet "God tro" existerar inte längre så chansen att du får tillbaka den om du agerar lagligt, dvs går via polisen, är klart större numera.

Jag tycker det är rätt mystiskt att alla dessa superunika hojar bara försvinner som i svarta hål.

Jag vet att det är egenmäktigt förfarande. Men frågan gällde inte det, eller ifall cyklar slaktas på annan ort.
Jag vill helt enkelt ha reda på vad ni skulle göra om ni såg rätt cykel med fel person ovanpå.

Följa efter personen och se var de ställer cykeln, och om det var min egen cykel, sno tillbaka den tror jag....fast man inte får göra det skulle jag nog göra det.....Annars, fotografera den, anteckna var personen bor/ställer cykeln och tipsa här och/eller polisen....Vad KAN man göra egentligen??

Man följer efter och sätter på ett lås till på hojjen vid första bästa tillfälle (rödljus tex).

Sen ringer man snuten.

Cykelstöld är ett mindre allvarligt brott än tex misshandel så man skall inte låta saker och ting eskalera. Att preja av cyklisten av vägen är dumt. Att ställa sig framför när personen på cykeln har stannat och vägra flytta på sig är bättre.

Folk som har slagit ner biltjuvar har iallmänhet fått hårdare straff än biltjuven.

/rikard

Hmm knivig fråga; Jag tror jag skulle skjuta cyklisten, sälja cykeln på blocket och betala anmälningsavgifterna till långloppen med pengarna...

Ärligt talat är jag för feg för att göra något, det skulle dessutom vara ytterst pinsamt om man tar fel. Jag skulle försöka nå den jag tror är den rätta ägaren och tipsa om vad jag tror är dennes cykel.

Såg någon cyklandes på min Kona för många år sedan när jag väntade på spårvagnen.
Har även sett en bekants Mongoose, ringde men ägaren svarade inte.

I göteborg verkar cyklarna finnas kvar i byn.

Lite sidospår, men måste berätta.

Satt vid ett hus med några vänner och grillade, hade cykeln fastlås i ett räcke runt hörnet.
När vi satt o snackade hörde jag läten, sprang runt hörnet och såg en skräckslagen kille sluta dra i min cykel. Snabbt tog han tag i närmsta cykel som inte satt fast, kastade upp den på axeln och sprang iväg. En kompis som undrade vad det hade tagit åt mig hade följt efter, skrek "Det är ju min cykel", och sprang efter. Jag låste upp min cykel o hoppade upp.
Kom ikapp kompisen som hade blivit av med sin cykel o cyklade dit han sade att killen försvunnit, men han var helt borta.
Känns som om tjuvarna börjar bli ganska aroganta.

Jag är ingen jurist, men som jag har förståt det hela gäller nödvärn i de fall stölden är på bar gärning. Från Brottsbalken:

24 kap. Om allmäna grunder för ansvarsfrihet

1§ Nödvärn
En handling som någon begår i nödvärn utgör ett brott endast om med hänsyn till angreppets beskaffenhet, den angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot:

1. ett påbörgat eller överhängande brotsligt angrepp på person eller egendom,

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
-

Alltså: man får använda ett sådant mått av våld så att man uppnår sitt mål, att återta cykeln, så länge det ej kan uppfattas som "uppenbart oförvarligt".

5§ Hjälper annan
Om någon enligt §1 har rätt att begå en annars straffbelagd handling, har var och en som hjälper honom samma rätt.
-

Alltså: i fallet med att man ser någon kompis cykel stjälas gäller samma rättigheter.

Då det gäller brott som ej ertappas på bar gärning finns det någon regel om "Återtagande på färsk gärning" villket skulle inebära att man får ta tillbaka sin cykel om brottet kan anses som färskt. Jag hittar inte den paragrafen men det måste väll finnas någon jurist här som har koll på sådant?

En polare till mig blev av med sin cykel men hittade den sedan fastlåst på ett annat ställe i staden. (Umeå) Den var då låst med ett annat lås och hans gamla (hobbylås) var ju uppbrutet. Han tog då en polares fina trygga bygellås och låste fast cykeln med i samma lyktstolpe och tillkallade länsman. Såvitt jag minns klippte de då av den vajer som användes av förövaren för att låsa fast cykeln och polaren fick tillbaka hojjen.

Konstaplarna vart mycket förvånade när polaren inte ringde för att anmäla sin cykel stulen utan att han hade hittat sin stulna cykel.

Nåväl det blev ett lyckligt slut även om de aldrig såg vem det var som hade snott eller ställt dit hojjen. Killen anade väl ugglor i mossen och avvek till fots. =)

;~}

Jag jobbar extra som väktare. Helt rätt med på bar gärning, men du måste se brottet begås och du får inte tappa bort killen nått längre tag efteråt om du jagar för att gripa. Kontinuerligt efterföljande heter det om jag minns rätt.

Uppfattningen att om han springer runt ett hörn och står o pekar finger när du rundar, i tron om att han inte kan gripas, är fel. Dock får man som sagt inte tappa bort honom. Om du måste leta efter honom är det kört, kan man väl säga är en "bra" (rätt) tumregel (om det inte är ställt utom allt rimligt tvivel, typ instängd på en bakgård med en enda utgång/liknande, gömd i en tunna eller nåt.)

Som sagts ovan så är det inte en bra idé att hoppa på honom heller. Anmälan om misshandel ligger nära till hands. Reglerna är tack och lov ganska väl definierade för vad som gäller vad gäller grip. Bar gärning är nyckelorden. Ja, mha nödvärnsparagrafen får man med våld ta tillbaka stöldgods som man sett blivit stulet på bar gärning, men våldet måste så klart vara i proportion till brottet.

För övrigt är väl cykeltjuvar i allmänhet inte så trevliga killar utan annan brottslighet eller narkotikamissbruk ligger ofta bakom. Lås ordentligt om du är ute, alternativt ha cykeln inne. Köp ett bra lås, typ abus granit (det där för 700) och lås genom bakhjul o ram i nåt föremål. Inte ens trafikskyltsstolpar är helt säkert, antingen skruvas skylten av och cykeln lyftes av eller så anväder de en stor rörkap/bågfil till stolpen eller domkraft till ett sunkigt lås... Själv kör jag med ett abus granit + ett kryptonite i motsvarande klass när jag är tvungen att låsa cykeln utomhus.

Hoppas jag bringade lite klarhet o att tipsen hjälper...

PS, beklagar sorgen PetterA

En polares träningskamrat fick sin bil stulen utanför sporthallen i Borlänge.

Några dagar senare stod bilen återigen på parkeringen varpå hon varksodde polisen och gick hem efter reservnyckel.

Att en cykel dyker upp på ungefär samma plats igen är inte troligt, att en bil gör det är helt otroligt :)

Det är nog mer att poliserna såg mellan fingrarna... Nödvärnet ger dig inte rätt att preja ner bilarna i diket och riskera deras liv, och eventuella oskyldiga medpassagerare...

Tillbaka
Topp