Dagens fråga: Vilken va din första MTB.

Jag hade en Gary Fisher Tassajara. Inporterad av en skeppare från korea lr nåt. 3500 begagnad i nyskick. Året lä varit -96. Cyklade på den tills jag köpte en s-works m4 '99. Nu är det Epic som gäller.

En Fuji Sundance, anno -93 (kanske) med Deore DX, och fina z-max däck =)
Den utrustades med ett tjurhornsstyre efter ett tag också. En grym cykel vill jag minnas...

Cannondale M400 1992.
Puh, nu är det sagt, jag behöver inte bära längre på det. OK, jag skäms ;-)

Helstel, ganska fin ram men helt sunkiga Suntour komponenter. OK att glida runt på, men helt värdelös när det gick uppför.

Min fru fick sin M400 samtidig och har den kvar idag, men allt förutom ram och gaffel är bytt till LX/XT, lätta hjul och komponenter. En riktig snygg och lätt hoj (om man bortser från barnstolen).

Men för min del blir det aldrig en C'dale igen, alldeles för mycket pengar för det vad man får. Kände mig grundlurad när jag fattade att jag ladde en massa pengar på en hoj som inte gick att köra "på riktig" i skogen. Litade sedan dess aldrig igen på en cykelhandlare och lärde mig själv vad jag behövde veta och hur man fixar allt på hojen själv.

Senast redigerad av en moderator:
En trek 930 med STX komponenter. Faktiskt en ganska bra stålram, trippelreducerad och allt + skön geometri. Jag bytte successivt ut det mesta på hojen. Den var helstel när jag köpte den och hade inga spd, men jag utrustade den med VP-104 pedaler och en manitou spyder r gaffel
(2500 kr!!) som hade hela 70 mm fjädringsväg med elastomer +fjäder. Den hade också temperaturstyrd autolockout. Dessutom hade den "det revolutionerande Answer Air systemet", vilket innebar att returen dämpades med en liten luftkolv. Jag köpte en sachs-bakväxel också. Fungerade bra och var väldigt lätt.
:)

Sen köpte jag v-bromsar till den och ja....det var faktiskt en riktigt trevlig cykel. Tyvärr blev den stulen i lund av någon samvetslös barbar. Det var riktigt tråkigt, jag hade haft mycket roligt med den cykeln. Jag tror att det som var original när den försvann var styret och vevpartiet. Jag kan sakna den ibland faktiskt, mest ramen.

MVH /Henrik

En läcker Centurion Pathfinder som jag köpte på Sportson i Göteborg för pengarna jag fick när jag sålde min Zundapp KS 50 var min första ride. Detta var 1985 eller möjligen året senare. Den var utrustad med Suntourkomponenter och funkade inte sådär jättebra i skogen. Det fanns inte så många mtb:er i Göteborg på den tiden.

Min första Mtb var en Jaco, nån som kommer ihåg det märket ?, från cykelstallet i Stockholm. Den köptes 1984. 1986 böt jag till nästa Jaco. Den finns fortfarande kvar i min ägo. Den är utrustad
med SunTour Roller-Cam bromsar. Ramen är egentligen för stor för mig men som "grusvägs-tourer" har den varit perfekt. Har nu stått i många år men skall renoveras, uppgraderas för nya äventyr.

Bilagor

• Jaco-86.jpg
    Jaco-86.jpg
    6.8 KB · Besök: 53
Vilka fina cyklar ni hade som förstahojar.. Jag hade en Logan Aerobatic med LX-växlar (med det var jag värst i Lammhult, ett litet tag i vart fall...) från 1990.

Edit: ojdå, råkade messa inloggad som Hanna.. Johannes här.

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Per: du har svarat två gånger, även om det kan vara förlåtligt då det ju är två år mellan gångerna. Fantastisk fin tråd.

Min första var en Merida Matts LX, inköp tidigt -99. STX RC rakt igenom, utom bakväxel som var LX. Heltstel (det var här ngn gng som framdämparna började dyka upp på allvar). Stulen 00. Ramen är den snyggaste jag sett, knallgul. Jag är spekulant om någon har en sån att sälja, saknar det hojjen än idag.

//Erik

Kan inte komma ihåg vad det var för fabrikat på min första MTB men här är en bild på den.

frstamtb.jpg

Var en riktig skitcykel som bara strulade hela tiden.
Vänstra vevarmen lossnade hela tiden och växlarna ville aldrig fungera ordentligt.
Gav bort den till en kusin (som ville ha den när jag tänkte slänga) och köpte en Cyclepro pinnacle som jag fortfarande har kvar.

Precis som oxr hade jag en röd crescent action 15 1988. Bakaxeln gick av när jag hoppade ner i skytteholms plaskdamm och storklingan dog på vägen upp.

Jag köpte en Look nånting i tripplebutted cromolly med DX på slutet av 80 talet.
Helt underbar hoj som tyvärr blev snodd.
/J

I slutet på åttiotalet var uppenbarligen Crescents Action 15 en storsäljare. Jag hade också en, som jag tror jag gav 3.500 kr för. Väldigt få hade förståelse för det köpet när man kunde få en begagnad Puch Dakota i hyfsat skick för ungefär lika mycket.

1991 köptes en svart CyclePro Stony Point med chockrosa framgaffel (tror tom att den hade vita vajerhöljen). Matchande (rosa) flaskhållare och läckra handtag i sammafärj var jag mäkta stolt över att ha förhandlat mig till vid köpet...
Lärde mig vid första servicen av naven att de små j..a kulorna som försvann i garaget gick att ersätta med ElGamos rostfria rundkulor för luftpistolen. Det var tider det.
// Oskar

RD Coyote pro 4. tange prestige rör och Deore DX rätt igenom, anno 90 om jag mins rätt. Den hängde med tills ´95 då lacken vitnat runt alla svetsar... Grym på sin tid. Allt var helt OK utam hjul som jag skrotade i parti och minut. Därefter en GF Procaliber med OCLV-ram (bästa ram ur körsynpunkt jag haft) men den sprack efter fyra år. 99 blev det en klein Adroit och den hänger med än, trots tävlande och 100 kg förare i snart 8 år...

min första.... vilka minnen. den var vit, ramen var scott och resten vet jag inte. allt donerat av er från happy, via boe till mig. året var -05. hon går som en klocka to this day!!

Ah, den första MTB jag köpte var en oerhört vacker, röd-vit Giant. Kan det ha varit 1985? Den blev tyvärr stulen efter ett halvår.

Minnet är bra men kort, min första MTB hette <???> Trailblazer, märke vet jag inte. Shimano 300 bakväxel hade den iaf, detta kan ha varit i början av 90-talet.

Min första MTB var en DBS Kilimanjaro. Den fösta som jag hade att cykla med i skogen var en Scott Expert racing

//Jocke

Min första MTB är en Gitane Summit från 1998, stålram, stel gaffel, LX/XT/SRAM-mix. Kommer snart att bytas ut mot en Gary Fisher Ziggurat.

/Beppe

En svart CyclePro Stony Point -91. Köpte den när vi flyttade ut på landet. Där var det grusvägar så man kunde inte köra med "stadsracern". På den vägen är det...

/steen

Min första mtb var en LE run discovery "Italiensk" DX rakt igenom och U broms bak och XT shark fin år ca 1993.Blev stulen efter ca 2 år.

min peak port arlington som inhandlades på sportex för 4100 kr...håller fortfarande efter den...min statoil cukel...kan inte sälja den ehlt enkelt...den har hållt för allt:D

Bilagor

• Kamera 015.jpg
    Kamera 015.jpg
    100.8 KB · Besök: 100
Tjena!

Min första riktiga MTB var en Scott Expert Racing -96 med fin stålram.. blev tyvärr överkörd av en rostig toyota framför av grinig gubbe i keps..
dock har jag haft en DBS som var nån sorts ATB innan den.. röd och svart med neonrosa linda för bandyklubbor runt barendsen (!!!!!!!) och nenongula vajerhöljen..

Scott Boulder -03 med Black Elite gaffel
Köpte den i mars via annons på Happymtb men har inte hunnit cykla så mycket på grund av förkylning. Lärde mig mycket inför affären genom att hänga med på Happy. Ni är många som har hjälpt mig.

Min första mtb var en Crescent Ultima med Tange Prestige rör och Tange framgaffel med gummielastomer som dämpning. Det satt gammla XTR på och fäljarna var Mavic 117. Tror det var en 95:a.
En av de skönaste ramar jag kört på, blev tyvärr stulen för ett par år sedan. Hade kunnat tänkt mig att tävla på den ramen fortfarande.

En Miyata, svart med stålram funkade skitbra som blev stulen
En Miyata Trail Runner (tror ja dom hette) aluram? Blev stulen
En Miyata Trail Runner till (gillade Miyata, hade totalt gått på deras reklamblad) blev stulen

Va hände igentligen med det anrika företaget som redan på min tid (90-tal) var 100år gammalt
(Så stod det på cyklarna i alla fall)

Tjena,

Tyckte att det här var en kul tråd, så jag bumpar upp den igen, även om den är 4 (!) år gammal...
Såg att det var någon som hade haft en CyclePro Alien Al. Kul, den var inte så vanlig.

Min första hoj (1992) var en Look 95 17" med XT rakt igenom, Onza Bar ends, har för mig att det var en Mag 21 på den också, men är inte säker. Den var grymt skön, men blev stulen efter några månader bara. Då skaffade jag mig en Cyclepro Alien Al den var också 17" eller ev 18". XTR rakt igenom, dämpad både fram och bak, grymt lätt var den minns jag, kommer dock inte ihåg vad den vägde...

Hade mycket kul med den innan den också blev stulen, fast den hade jag nog ett år iallafall.

/O

Tja.

Första MTB:n jag ägde var en vit/svart spräcklig Fuji anno -88 som jag ägde i två veckor. As fin med 300gs o deore dx vxl. Så den första jag hann köra seriöst på var en Miyata Ridge Runner Blå/Vit med Panaracer smoke fram OCH bak!! Kan ha varit Araya fälgar på kanske å...

Stenhårt!!!

Miyata Valley Runner, turkos. Fan vad stolt jag ver över den. Fick välja själv mellan racer eller Mtb. Mtb var det ingen på gatan som hade så det fick det bli.

Min första "tävlings mtb". En Fuji Sundance med Shimano DX utrustning och Rock Shox elastomer gaffel. Den gick med framgång några tävlingar i Göteborgscupen i början av 90talet.

IMG_1994_web.JPG

Min första va en röd diamonds back a: 92 ich och jag hade den kvar som minne tills för ett år sedan då jag glömde märka upp den innan en cykel föråds rensning.... Tragiskt!

Gary Fisher Montare racing red 1992. Upphöjda kedjestag, helstel.
Deore DX med toppmonterade reglage, byttes dock till rapid fire nåt år senare...// Larsa

Tillbaka
Topp