Dagens fråga: Vilken va din första MTB.

lindengbg skrev:
-------------------------------------------------------
> Giant Stonebreaker, rosa/gul. Slutet på 80-talet
> när man hade vuxit ur sin BMX...

Haha en sån har jag kvar. Rosa ram med fruktansvärt fula geometriska figurer i lacken. Tung stålram och underliga dropouts som inte riktigt vill att hjulet skall sitta rakt efter jobbiga uppförsbackar. Första cykeln jag haft som kom i sånt skick att enda sättet att få bort vevpartiet var med vinkelkap.

Köpte den 1990 och så jäkla nöjd att den kom tillbaka till mig innan den höll på att tyna bort,kör den titt som tätt :o)

Mikael

Bilagor

• bv.JPG
    bv.JPG
    82.2 KB · Besök: 43
Fiber skrev:
> Jag hade en Gary Fisher Tassajara. Inporterad av
> en skeppare från korea lr nåt. 3500 begagnad i
> nyskick. Året lä varit -96. Cyklade på den
> tills jag köpte en s-works m4 '99. Nu är det
> Epic som gäller.

Startade också med en sån. Helstel, helsvart och köpt på Cykel och Skidstället i Uppsala. V-bromsar och dämpning var inte påtänkt. Men det fanns många fina eloxerade prylar att hänga på ;-).

En miyata pathrunner 94, rolig och lätt med full stx. Blev stulen 95 och blev ersatt med en gt Tequesta som snabbt byttes in mot första drömhojen en Cannondale m700 - 97. Som så många andra blev jag lurad av min lbs att gå på storleken större vilket gjorde den klumpig och tråkig. Denna blev stulen och ersatt med drömcykel nr 2 en Rocky Mountain som jag inte minns modellnamnet på men den hade världens snyggaste lack och var väldigt trevlig att köra tekniskt på. Detta var också första hojen med dämpad gaffel. Efter den så har det rullat måååånga hojar i min ägo. Lite av en hobby att testa om det finns något roligare eller snabbare där ute.

Hasse#7 skrev:
> lindengbg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Giant Stonebreaker, rosa/gul. Slutet på
> 80-talet
> > när man hade vuxit ur sin BMX...
>
> Haha en sån har jag kvar. Rosa ram med
> fruktansvärt fula geometriska figurer i lacken.
> Tung stålram och underliga dropouts som inte
> riktigt vill att hjulet skall sitta rakt efter
> jobbiga uppförsbackar. Första cykeln jag haft
> som kom i sånt skick att enda sättet att få
> bort vevpartiet var med vinkelkap.

Mmm den var tung, helst för en 10- åring..

Andra hojen var en grön Nakamura från Intersport som alltid fick leva med en framväxel som var dåligt justerad :-)

En Bianchi Nyala som jag fick som 11 åring, då var den lite för stor, körde på den i ca 15 år tills i princip allt hade säckat ihop på den och jag skaffade cx

jag mins min pappa kom hem med en mtb någon gång i mitten på 80 talet, det var en Nishiki buchwacker.

Bilagor

• bushwacker_mtb_big.jpg
    bushwacker_mtb_big.jpg
    25.8 KB · Besök: 40
Började på en begagnad Merida albon tech 500, hösten 1991 skulle jag tro. Körde mina första tävlingar på den. Uppgraderade till en Scott American som var en betydligt bättre cykel. Kommer inte ihåg när jag köpte den, men det borde varit 1993. Tyvärr blev den stulen senare.

Det var en GT Karakoram! Köpt ny 1991 i en tokigt ful rosa/orange lack med svarta fägfläckar/ränder. Ryser av minnet!! Den var elakt ful! Lyckligtvis var det någon barmhärtig idiot som snodde eländet av mig så att jag fick köpa mig en blåmetallic Cannondale M700 :-)

Hittade bild på skapelsen: (Den är ännu fulare i verkligheten)
GT-Karakoram-1990-USA.jpg

/Johan

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp