Dagens fråga: Vilken va din första MTB.

Åke

Aktiv medlem
Min första MTB va en Nishiki Barbarian 89-90, Hel svart med röd dekor. När jag cyklade hem med den från butiken mins jag att jag trodde kedjan hade hoppat när jag växlade ner till minsta klingan. Efter att ha kört runt i skogen och på BMX banan med en tre växlade cykel kändes denna som en dröm. Skärmarna åkte av ganska fort trots att far min påpekad att det va väldigt dumt. Det enda jag kom ihåg att jag inte gillade va de stora skumhandtagen, väldigt varma på vintern men de tog bort en stor del av känslan.

-Åke

En Scott Racing 89:a. Grå och orange stålram som var både svetstad och hade muffar på sina ställen och med texten "For off road use only" på sadelstaget. XT komponenter, Tioga farmer John däck. Invändig kabeldragning i toppröret och sånna där skumhandtag. Köptes begagnad 90.

Peter E

En crescent powerbike från 94-95 med altus a10 växlar. Denna knäcktes ramen på efter 5 års användande och jag fick en ny bättre och mindre ram på garantin som tills för ett år sedan byttes ut mot en easton ultralite ram med full xtr och crossmax hjul. Vad mycket roligare allt blev. Lätt cykel där växlingarna fungerar som dom skall och bromsar som låser hjulen utan att man behöver ta i så man skiter på sig.

//Peter

En Univega Alpina ?? nånting ca 89-90 med deore lx växlar. Tyävrr var min LBs ny på MTB så jag fick en ALLDELES för stor ram så det förtog det roliga litegrann. Men man visste ju inte bättre själv. Det roliga var när polarna sa: "haru köpt en MONTA" på bred östgötska....sen blev det en GT RTS2 som blev stulen sen blev man mtb-lös ett bra tag innan det blev min nuvarande cyclepro ultralite.

Jag startade min "karriär" med en blå GT Tequesta årsmodell -91 (tror jag). Denna köptes ny för ca. 4000:- om jag inte minns helt fel. LX-nivå med svampiga cantileverbromsar...
Förra året träffade jag på en kompis kompis som faktiskt körde på sådan hoj fortfarande. Måste säga att den faktiskt är en ganska snygg hoj och jag hade mycket roligt med min. Sedan bytte jag cykel ett par år senare och upptäckte ytterligare en ny dimension med en lättare hoj och framdämpare. Sedan har det rullat på...

Cyclepro Stony Point från 1991 var min första MTB. Neonrosa, pärlemorvit, och Knallgul. Hade Shimano 200GS och var en 22"!! Sen dess har cyklarna bara blivit mindre och mindre för min del... Från början hade cykeln stöd, skärmar, pakethållare mm, men allt eftersom åkte sakerna av.

Bridgestone MT5 -89/90 var min första cykel den blev ju stulen efter ett år och köpte då en Univega Alpina med Deore växlar, det var den cykeln som verkligen fick mig att förstå det här med MTB var min grej.

/Ola

Begagnad svart/lila helstel Fuji. Minns inte modellnamn och komponenter, men den hade såna där svampiga handtag. Och den var naturligtvis för stor.

En Crescent som jag inte minns namnet på, ´89-90 nångång....cyklade sönder allt på den (det var ju pakethållare å grejjer). Sedan blev det en chockgrön Scott efter det.....inte en chans att komma ihåg namnet på alla cyklar...

Min första MTB vad en Crescent Bjarke som jag köpte 1994, hade väl ingen ekonomi att tala om då efter att man just hade muckat, men köpte den i alla fall :-P

Så jag är väl mest nybörjare av alla hittils i denna tråd :-D

/Petter

En gammal stål Merida (minns inte modelnamnet) med stel gaffel, från början av 90 talet. Tung som fan, wobbligt styrlager (inget a head här inte). Svampiga canti bromsar, kostade mig några tusingar.

Gary Fisher Hoo Koo E Koo, inköpt -92 (eller möjligen -91). Helstel med höjda kedjestag och böjt sadelrör. Lacken var riktigt snygg, mörkblåmetallic som i vissa ljusförhållanden skiftade mot lila. Aaaah, those were the days!

1987 Fisher (numera Gary Fisher) Hoo Koo e Koo var första MTB, men jag hade en 1976 Redline Squareback BMX med handbroms fram och bak som funkade mycket bra på stigturer på sen 70-talet. Denna kom efter min 1970 Schwinn Fastback Stingray 5-speed, så man kan säga att jag var tidigt med att byta från växlar till SS. ;)

En Cannondale SM800 från 1991.
Blev helt såld när jag såg Cannondales grova ramrör. En sån måste jag ha. Kostade 8500 kr då.
Har fortfarande kvar denna helstela skönhet och använder den till min vinterträning. Ram och gaffel är fortfarande som nya trots 13 hårda cykelår. En hel del orginalkomponenter sitter fortfarande på och fungerar klockrent än idag.

/Anders

Min första var en helsvart Gary Fisher Hoo Koo E Koo. Faktum är att jag hittade den, lämnade den till polisen och sedan fick behålla den.

Bör ha varit 90-91 nån gång, någon som kan årsbestämma cykeln? Svart ram med röda dekaler om jag minns rätt. Den följdes av en Kona Explosif -92:a med XT/XTR-prylar som är arkiverad på vinden just nu.

Röd Crescent Action 15 -88, köpt -89. 89:an var lite vassare med sexdelat bak. Positronväxlar och smidda Tiogavevar. Slängde ramen för någon månad sedan, men behöll vevarna.

En Miyata Trail Runner, trendriktigt färgsatt (för början av 90-talet) i lila med rosa och oranga inslag.
Kommer inte ihåg exakt vilken årsmodell men det borde varit kring -90, kanske nåt år senare. Vad jag däremot fortfarande minns är hur kvickstyrd den var, styrvinkeln måste legat närmare 73 än 70 grader. Nervös, eller om man är positiv - responsiv, är bara förnamnet...

Hehe, nu fick jag en skön tripp tillbaka bland minnena :-)

Miyata var ett fint märke tidigt 90-tal. Om man tittade i deras broschyr kunde man läsa trippelreducerade splinade rör vilket minsan inte något annat märke hade. Det var underförstått att de andra märkena var betydligt sämre :-) om man läste mellan raderna.

Väldigt bra brukscyklar också, som man ofta ser i bra skick.

Marin Bear Valley köpt på Cykel City Gbg. Troligtvis 89. Blev stulen efter 3veckor! Köpte sedan en GT Karakoram -Lx utrustad, lila metallick med matchande styrstam, det var tider det. :) Kul hade man i alla fall och ibland kommer längtan till Göteborg nu när våren gör sig påmind.

Mats numer dalmas.

Univega Alpina 500S, stålhäst från 1996. Använder den(nåja, endast ramen är kvar, resten är bytt) som vintercykel fortfarande. Med lite tur kommer den att uppgraderas med skivbromsar tills nästa vinter, om jag bara får dit bakre skivbromsfästet så småningom...

/Leo

Miyata Sport-, eller var det Hill Runner. Tror det var 91 el 92. Röd, skitstor (tyckte det såg fel ut med hög sadelstolpe.) och rigid. Cyklade en del i skogen, med skärmar, stöd och pakethållare. Kostade 3995 + 1000 för extrautrstningen. Det sved! Blev stulen i Stockholm summer of 94.

Nästa blev en röd Gary Fischer Hoo Koo E koo, 97 med RS Indy xc framdämp. Då fattade jag galoppen och var fast!

Den har jag än, som rigid pendlarhoj, och kan ses mellan skramla mellan vantör och Frihamnen (Sthlm)

Endast ram återstår av originalupsättningen. Jag gillar den skarpt!

en helröd miyata valley runner -89 med pakethållare skärmar och allt.

funkar fortfarande med lite glapp i vevlagret.

"fisher"

Det var en blytung CyclePro Stony Point, året var 1990. Vi flyttade ut från stan till vischan. Det funkade inte med stadsracern på grusväg! På den vägen (och vid sidan om vägen..) är det!

/steen

Hoo Koo E Koo, ahhh... skulle kunna tänka mig en sån bara för namnets skull.
Hörde nån som sa att det betyder "Anden på stigen" eller nåt liknande.

2001 köpte jag en röd helstel CyclePro Stonypoint med stålram för att ha som kombinerad bruks och skogscykel. Efter det är jag fast i skogscyklandet och mina cyklar har blivit dyrare och dyrare.

RD Coyote från polisens auktion, många meter offroad, supertung men vilka minnen, helstel och allt. Efter det blev det en ParkPre Team stålhoj med framdämp som hängde med några år... ojojoj, nu är det aluhoj som gäller, allt annat blir stulet om man inte bultar fast det eller sover med grejjerna i sovrummet snyft.

En Merida Matts Viper helstel, som köptes begagnad okt -03 utan några kunskaper på området (stor miss att inte läsa på först) insåg senare att ramen var för liten och att det blir ganska obekvämt utan dämpare. Bytte ut den nu i månadsskiftet mot en Crescent ITC 700, som sköter sig bra för mina behov, den är ingen värsting och genererar väl inga beundrande blickar men den räcker för mig.

Bosse, som synes väldigt ny i mtb världen.

Minns det som igår, morsan och farsan rullade in med en pegout crazy horse på 13-årsdagen. Trodde inte mina ögon då jag visste att denna drömhoj gick lös på den ofattbara summan 3500kr. Detta var 1986 och man var kung i kvarteret.

Jag, namn och årtal är inte kompatibla (fråga bara min gamla historialärarinna), men jag lär väl stå oemotsagd :)

'95 såldes moppen (Yamaha DT) och en Marvil Sierra Nevada införskaffades. Vinröd, någon form av Shimano och Grip Shift. Fick problem med handlederna som kombination av datorarbete och den helstela gaffeln. Började kika på ny gaffel men köpte '99 en gul Raleigh M800 istället. Fortfarande helt grön på området blev jag lurad till en för liten ram av min LBS så sadeln går inte att justera upp så långt som jag vill. Iofs. lätt fixat med längre sadelstolpe men då lär ryggen protestera än mer...

...så '02 införskaffades den nuvarande Creascent Draupnern. Marvilen sålde jag till svärfar och Raleighn fungerar som vintercykel. Funderar på att byta upp den till skivor. Det är trots allt en trevlig cykel fast lite för liten (kul i terränglådan).

Edit: Ska kanske tillägga att alla mina cyklar har åkt i skog på stig ända sedan man lärde sig cykla och fick åka och bada med polarna... Är man uppväxt i skogen så :)

Post Ändrad (04-04-07 10:09)

Min första "riktiga" MTB var en Scott Tampico som jag precis ersatt med en Specialized Epic som just nu står i Örebro i väntan på leverans.
Jag är otålig som ett barn :-)

Antik bild på mig och Konan. Skyller hjälmavsaknad på ungdomligt oförstånd :-)

JONAS02.JPG

Och en bild på Tobe med Cannondale, antagligen var han också ung och oförståndig :-)

TOBE01.JPG

Det kan noteras att vi var urbana friåkare redan då :)

En Scott Cheyenne, hade clips, styre som Espanias största tjur, och STX komponenter. Stel framgaffel. Måste ha varit 1995. Var mkt nöjd med den, och använder den fortfarande i stan, efter att ha bytt ut alla snabbkopplingar mot skruvar så det inte bara är att gå iväg med hjul eller sadel.

Per

-90 års Miyata Valleyrunner , -94 års Scott Comp Racing (står i garaget som framtida renoveringsobjekt), -97 års Crescent Freke, -00 Scott Comp Racing (nuvarande pendlar/vinterhoj) samt en -03 Avanti Competitor som fortfarande är under uppbyggnad. :)

Mikael

Första hojjen var en TREK VRX 200 -99 som snabbt blev uppgraderad med
en manitou x-vert dc, mavic321 på xt disc nav och xt skivbromsar. Såldes när jag fick prova en Cresent Rimfaxe, den var ju mycke rappare än min...
Nästa cykel blev ett hopplock med cyclepro comp M1 (ht) ram.
2003 köpte jag en Cannondale Gemini 900.

C-dalen och Cp'n är kvar i min ägo. Visst har det figurerat andra cyklar förut,
men inga MTB... Någon som har haft en SUNBEAM CHOPPER??

Ahh, gamla Gary Fisher.. Finns det något bättre? (Jo, förmodligen men ändå). En svart Gary Fisher Hoo Koo E Koo måste härstamma från 1991. Sista året de bara hette Fisher var 1990, och 1992 var de blå, med elevated chainstays och 16,5 tums kedjestag för optimala klättringsegenskaper.

Första cykel: Cycle Pro Ambush -93. Med ett "bull horn" styre som ser groteskt ut sett från dagens trend. Har den kvar och förutom lite glapp i framnavet har LX gruppen hållt förvånansvärt bra. Den är kvar och får gå till och från affären.

Apropå höjda kedjestag...
Jag ville så gärna ha Alien AL, som också fanns i -93 katalogen. Orange, blå, full XTR... och Kjell Nilsson hade ju också en sådan... men det argumentet gick inte hem hos föräldrarna... :)
En polare hakade på "alien"trenden och skaffade en Scott Super Evolution.

Men den cykel som gjort mest intryck på mig är en -93 Rocky Mountain Altitude. En i cykelklubben hade en sådan och den var så otroligt stilren att den skulle vara kanonsnygg än idag. I viss mån är dess estetik referens för mig än idag...

Tillbaka
Topp