Dagens fråga: Vilken va din första MTB.

Cyklepro collorado -90 men den användes mest att åka till skolan på, den första som blev ordentligt terräng körd var en miyata trail/path runner -94 som blev stulen hos min lbs -96 när den var inlämnad för vevlager byte. Detta var mycket tråkigt eftersom jag tyckte så bra om cykeln, det bra var att jag fick en sprillans Crescent lodur som plåster på såren:-)

Haro Extreme -89 som jag köpte ny. Kostade 5 700:- Alldeles för stor ram i Tange Cromoly. Tror att det var en 19-ram. Jag är 176 cm..Sadelstolpen var i aluminium och carbon(!). Tyvärr fick jag för mig att ytterligare korta sadelstolpen vilket resulterade i att den började spricka sönder efter ett tag. Vi körde ganska hårt på Hellas på söndagarna...

Utrustningen var Shimano DEORE 21 växlar, vilket var standard då (XT var värst och LX hade inte kommit till världen ännu). Cantilever förstås. Och klips påmonterade på Suntourpedaler. Uppgraderade hojen efter ett tag med bl.a. illgult Eastonstyre. Dessutom köpte jag extremt lätta slangar (kommer ej ihåg märke) i en slags plast som var genomskinlig. Funkade utmärkt en vecka. På tävling vid Högdalstoppen fick jag punka en minut före start då ett plakat hade blivit nerrivet med märlorna uppåt. Det gick inte att laga den slangen vilket gjorde att 200 kronor var slängda i sjön. Och tävlingsdagen var förstörd.

Förresten: Vet ni vad eliten körde på? Om jag inte minns fel körde Bosse Dertell på en Scott Racing med XTutrustning och i Tange Prestigerör och Anders Östberg på Nishiki Alien. Kommer ni ihåg den cykeln? Den hade förhöjt sadelstag för att inte kedjan skulle slå i det. Detta medförde även att man kunde serva kedjan utan att behöva bryta den. ALLA ville ha sådana cyklar. Dom var HETA! Året efter - 1990 - körde alla på Nishiki Alien med påskruvad sadelstag/kedjestag. Dom hade en svag konstruktion vilket gjorde att dom brast en efter en.

Jag hade en Cyclepro Alien AL den som var gjord helt i aluminium. Ganska fula svetsar tvärt emot vad MBA skrev i test.
Silverfärgad med orange dekaler tror jag det var på min cykel.

Bosse Dertell körde 93 eller så på en ParkPre titanhoj. Stötte på honom på Nynäsleden, precis vid Muskan, vid något tillfälle. Veckan efter stötte vi ihop igen på Hekla (r.i.p) och jag språkade lite med honom. Minns att han förespråkade helstelt och tumreglage. :-)

Ja för länge sedan var det helstelt som gällde för konservativa raceputtar.
Ungefär som raceputtarna idag ogillar skivbroms och helfjädrat.

Markus F skrev:

> Snart kommer nån att börja
> berätta om hur det var att cykla innan gummidäcken;-)

Image64.jpg

De är ett otyg, o borde naturligtvis bannlysas, eftersom de inte är politiskt korrekta.

Per

Lite DH-stuk på cykeln i bild, med mindre hjul bak och riser-styre ...fast felvänt.

Står det happymtb på huvudbonaden? En typisk happyist med översta knappen knäppt ;-) Vi är rätt många som gärna skryter om cykeln på bild.

Obed skrev:

> En typisk happyist med översta knappen knäppt ;-)

Absolut, här följer en gruppbild från en tidig episk Happy-tur.

Per

Image74.jpg

Det måste ha blivit fina toner när de herrarna skulle kontrollera ekerspänningen på den tiden. Riktig harp-varning.

Synd att man inte ser murmeldjuret på hattarnas märke.

Det är inte bara ekrarna som kan spela. Mannen i mitten har ett horn centralt placerad vid kroppen. Antar att Steelisreal har något liknande med sig på sina cykelturer.

Tuut tuut ...här kommer vi!

Första "MTB:n" var en DBS nånting, vit med lila och blå inslag, kring 1990-1991, blev stulen från cykelkällaren (dubbla låsta dörrar) samma år jag flyttade hemifrån (1992) , den var helt slut men såg förmodligen bäst ut av cyklarna i rummet.. Rätt åt tjuvarna!

Eller kanske var det tur för nu var jag tvungen att köpa mig en ny cykel! Valde mellan en CykelPro (glömt modellen) och en Univega som jag aldrig hade hört talas om, båda kostade kring 5000:-, vilket var hiskeligt mycket pengar för en cykel, tyckte jag då i alla fall.

Var helt inne på att köpa CykelPro:n men efter provcykling så blev det Univegan, lite dyrare men klart bättre komponenter och känsla, det kommer jag ihåg. Trodde inte att det var så stor skillnad mellan cykel och cykel! Höll på att hamna på näsan första gången jag bromsade med V-broms, var van med taskigt inställda Cantileverbromsar!

alpina504s.jpg

Efter att jag stukat växelörat, som är en del av ramen så får den gå som pendlarcykel. Klart skön stålram i alla fall!

Säger bara en sak:

BioPace (hjälpte mig komma över många hinder i tillvaron).

Nä, nu blev det för mycket, jag gråter! Snyft!

biopace_3.JPG

Har man cyklat med Biopace så är man tillräckligt gammal i gården för att komma ihåg "Q-faktorn" :)

Utan att fuska, vilka kommer ihåg vad Q-faktorn var mått på?

/Mattias

Min numera saligt avsomnade Gary Fisher RS-1 måste ha haft världshistoriens längsta vevaxel, hela 132 mm. Men den var heldämpad och den hade skivbroms!

Nu får ni berätta mer, vad var Q-faktorn? Trots att jag "var med" så minns jag faktiskt inte.

Förresten, var Gary fisher RS-1 den där med aluminiumram och påbultad ståltriangel bak? För den drömde nämligen jag om. Det var så snyggt med påbultningen...

TommyE: Typiskt, nu blev jag osäker. Hade för mig att det var ett mått som visade hur brett det var mellan pedalerna. Fast med lång vevlageraxel så blir det ju brett mellan pedalerna. Ehhh... Hur var det nu :)

/Mattias

<http://www.firstflightbikes.com/Fisher_RS1.htm>

RS1. Udda bygge, än mer udda i tappningen ovan. Skivbromsar och klart speciell dämpad gaffel. Redan då.

<http://www.wisil.recumbents.com/wisil/qfactor/qfactor.htm>

Någon har knåpat ihop en sida om vår kära Q-faktor :)

Min RS-1:a hade en Mag 20 gaffel. Jag har däremot haft en sådan där Lawill Leader-gaffel på en annan cykel men det är en annan historia.

För att vara en -92 års modell funkade RS-1:an riktigt bra. Krävde dock mycket mek och pul för att funka bra. Jag säger bara Campagnoloväxlar...

Kommer ni ihåg när bromsarna började bli bättre och de kom på att man inte behövde alla fingrar på bromshandtaget länge och 2-fingershandtaget var uppfunnet.

Offroad Proflex styrstam med urutangummifjädring med olika färg på gummina beroende på hur mjukt man ville ha!

Campagnolos mtb växlar, mumma vad silvriga och fina de var, om än lite groteskt klumpiga.
Måste se sånna igen innan jag dör.

Jag hade 2-fingersgrepp redan -89! Kan dock medge att det var många som hade långa handtag. Med griptape var man extra häftig. Kom förresten på att jag hade U-broms bak och canti fram. Men jag tyckte inte att det var så stor skillnad mot dagens v-broms.

Skulle faktiskt tycka att det var på plats med oberoende mätning av bromssträckor mm i relation till bromskraft cantilever versus v-broms (inte skivbroms, den skulle vinna med hästlängder, gissar jag). Canti var inte så dumt, tycker jag.

En av butikerna här hos mig har en proflex styrstam till salu. Det har dom haft dom senaste 5 åren :) Antar att det inte kommit in någon där som vet vad det är *ler*
Tror inte ens butiksinnehavaren vet vad det är.

En av dom mest svårmekade "ideerna" var när dom började sätta bromsarna nere vid vevpartiet, på kedjestaget. Det var ett meck att meka med dom... Tur att dom försvann :)

/Mattias

En stooor 23" Giant Coldrock med för tiden modern rödrosa lack. Exage 400LX-växlar. Från -91. Hade iof en Crescent Citybike några år innan med pakethållare på styret (!!) som fick nöta stigar utanför Norrköping. Gianten gick dagligen året runt utan någon större omvårdnad tills jag körde av höger kedjestag för 2 år sedan...

Post &Auml;ndrad (04-04-07 09:15)

Kompisen har monterat en compa mtb-växel på sin pendelhoj tro't eller ej. Den är som sagts tidigare väldigt tjusig, men skillnaden mellan väg och mtb i utformning av växel lämnar tydligen lite att önska när man väl kommer ut i skogen med den... hehe

Jag hade en gång en Shimano Orion var säl typ 97? Då var jag liten.
minns inte om den var 15 eller 17".. Provade några olika storlekar i butiken och det kändes bäst.

Sen när jga kom till fotbollsträningen på kvällen med den cykeln..
En kompis skrattade och sa "Fan tomas! har du köpt en för liten cykel?" och pekade på hur mycket sadelstolpen stack upp.. Han hade en 19" ram och knappt nån cm av sadelstolpen som syntes. :)
Redan då visste jag vilka mått som var viktiga! ;)

Kan inte påstå att jag körde mycket iskogen, ha för mig att jag rejsade lite grusvägar och lite större stigar, om jag bara visste hur mycket jag missade! :P

Den blev iaf stulen efter 2-3 år.

GT talera, typ början nittio-talet, acera-x utrustad som snabbt växte till lx/xt utrustning. Lila-eloxerat var grejen.

Hehe

Helstel Neongul Marin Nail trail i stål införskaffades sent 80 eller tidigt 90tal minns inte riktigt

Stals tyvärr inom inom ett halvår å sen blev det en grå Nail trail fast i Alijumjum

Jag började på en vit specialized rockhopper -90 (tror jag) med 400 gs uyustning om jag inte minns fel. Jag körde från Växjö till Borås för att köpa den på rea. Jag hade den i många år, på slutet som pendelcykel, blev dock stulen när jag rustade upp den.

Min första var en Miyata, Silverfärgad Oversize Aluram köpt -92. Skaffade en Scott framdämpare till denna -93, otrolig kick med en dämpargaffel(det var inte många mm fjädringsväg så det gjorde nästan varken från eller till) men det var ju tufft!

Giant Coldrock här också! köpte den -93 då jag gick i 7:an. Köpte den beggad för 2700:-, det var en "ATB" modell med skärmar och pakethållare. Satt på 400lx system på då, men bytte det snabbt mot deore lx. Minns att det var problem med att framgaffeln glappade... back in the days

Jag KÖR på min första mtb, 7-8 år gammal eller nåt.. ;)

...men det blir snart ändring på det.. =D

trek 4100...hade en gaffel med auto lockout så fort temperaturen sjönk under 5 grader plus.
acera bakväxel, c 050 resten...billigt vevparti (48/38/24 tror jag) från suntour. det enda som var någolunda bra var ramen.

Absolut första var en stulen helstel svartsprayad mtb med tumreglage. Cyklade bud med den efter ett tag, och slog sönder den mot stenar i en hemsk vurpa i hagaparken.

Sedan var det en massa olika cyklar. Miyata (limmad, inte svetsad) Helstel Moongoose, Centurion. Det var dom första. Modeller och årtal kommer jag int eihåg men det var länge sedan :)

Nishiki Bombardier -93. Snyggt lila. Fortfarande i min ägo, håller på att SS:as. Det finns inget som den första kärleken...

Min första var en väldigt älskade Crescent Bjarke ifrån 1997. Köpte den 98. Med STX-RC bak och resten STX men då också med LX V-bromsar.

Saknar den nu, synd att den blev stulen.

Tillbaka
Topp