Dagens fynd (bara diskussion, inga tips) – Läs första inlägget först!

Antar man kan gå till XXL och bunkra däck, kassetter och kedjor men det är ju inte så festligt.

Eller annat, de har ju tex vettiga MTB-skor, tex

och en hel del annat i sitt sortiment. Har man allt man behöver är det inte lika kul, det håller jag med om.

Står 2 olika saker på 2 olika ställen se bifogade bilder

IMG_2592.webp

Bilagor

• IMG_2590.webp
    IMG_2590.webp
    58.2 KB · Besök: 56
Ser nu att jag råkade beställa en L ( White GX LTD Sage 25 ) är 181 cm lång, vet ni hur dom är i storlekarna? Funkar L tror ni eller ska man byta till M?

https://www.xxl.se/white-gx-ltd-sage-25-gruscykel-unisex-gron/p/1228506_1_Style

Vilken storlek man ska ha styrs inte bara av längd, utan av proportioner, rörlighet mm. Med den reservationen så tror jag att L kommer att funka. Grovt skattat tror jag att reachen på en M är ca 1 cm kortare än på 2022:an som inte är särskilt lång.

Står lixom 2 olika storlekar på samma cykel, beroende på om man går in på storleksguide eller på produktbeskrivningen

Bilagor

• IMG_2591.webp
    IMG_2591.webp
    164.1 KB · Besök: 71
Storleken ser rimlig ut. Höjer du sadeln lite så blir det lite längre fram till styret, men jag tror att en M skulle bli i kortaste laget.

Jag köpte en FR970 tidigare i veckan med 30% bonusen. Skrev till kundtjänsten idag för att kolla om det gick att få 50% och det var inga problem! Bara ett tips om det är någon som har gjort samma.
Just nu (20250530 kl 22:25) finns inte Garmin Forerunner 970 kvar på XXLs hemsida alls!
Och kolla man i stället på den samtidigt lanserade Garmin Forerunner 570 är även alla modeller av den står det bla
"Forerunner 570, 47MM, multisportklocka, smartklocka är ej tillgänglig för tillfället. Vi undersöker just nu eventuella framtida leveranser av Forerunner 570, 47MM, multisportklocka, smartklocka. Nästa kontroll 2025-06-02. Under tiden rekommenderar vi dig vår lista med liknande produkter."

I praktiken blir det väl bara en omständigare variant på "50% rea på allt", en inte helt ovanlig strategi vid akut likviditetsbrist.
Ikea hade ngn liknande form av rabatt när vi köpte nytt kök för ~10-12 år sedan
"För vare 1.000 SEK du lägger på ditt kök får du ett ikeavärdebevis på xx SEK"
Eller ngt liknande
För oss blev det bla bättre sängar på landet

Just nu (20250530 kl 22:25) finns inte Garmin Forerunner 970 kvar på XXLs hemsida alls!
Och kolla man i stället på den samtidigt lanserade Garmin Forerunner 570 är även alla modeller av den står det bla
"Forerunner 570, 47MM, multisportklocka, smartklocka är ej tillgänglig för tillfället. Vi undersöker just nu eventuella framtida leveranser av Forerunner 570, 47MM, multisportklocka, smartklocka. Nästa kontroll 2025-06-02. Under tiden rekommenderar vi dig vår lista med liknande produkter."
Konstigt...
Kanske blev för många beställningar, eller vad tror vi?
Den fanns på hemsidan tidigare idag.

Man gör nog rätt i att hänga på låset när man väl får sina checkar från XXL, styrelse och VD har fått foten och ägaren ser väl inte helt ljust på kedjans framtid:

Det blev att avbryta ordern (Forerunner 970) från XXL för min del. Hade jag fått varan hade jag inte brytt mig så mycket om att gå miste om bonuschecken men att potentiellt stå utan varken klocka eller pengarna kändes inte så kul...
Fick pengarna tillbaka direkt, iaf.

Kanske blir att fynda på utförsäljning istället? De öppnade ju en butik här i Trollhättan för bara några veckor sedan.

Det blev att avbryta ordern (Forerunner 970) från XXL för min del. Hade jag fått varan hade jag inte brytt mig så mycket om att gå miste om bonuschecken men att potentiellt stå utan varken klocka eller pengarna kändes inte så kul...
Fick pengarna tillbaka direkt, iaf.

Jag är inte helt säker, men tror att om du betalar med kreditkort så kommer kortbolaget/din bank att återbetala pengarna om du inte får varan. @ooms kanske har koll.

Reklamblad för er som har närhet till motonet. Ungefär som ett finskt Biltema. Vet inte om det är någonting att ha, men kanske värt att spana in? 🙂

Bilagor

• PXL_20250701_075206236.webp
    PXL_20250701_075206236.webp
    338.5 KB · Besök: 169
Om någon är ute efter hjälm så vill jag tipsa om Lounge by Zalando

Konkurrenskraftiga priser på hjälmar från bl.a. POC, Bell, Smith och Scott.

Tror tyvärr att man måste vara ”medlem” för att se priser.

Returer är gratis, däremot tar dom ut 60kr avgift per beställning.

Köpte en Bell Super 3R för 1550kr som exempel.

Funderar på när super 3r slutade tillverkas? Min börjar vara dags att ersätta men känns tråkigt om hjälmen redan är några år vid nyköp, har väl egentligen siktat in mig på någon av de nyare super-modellerna

Funderar på när super 3r slutade tillverkas? Min börjar vara dags att ersätta men känns tråkigt om hjälmen redan är några år vid nyköp, har väl egentligen siktat in mig på någon av de nyare super-modellerna
Det är en gammal modell tror att den var tillverkad från slutet av 2021.. men som jag har förstått det börjar ”förbrukningen” när hjälmen plockas ur plastpåsen. Enligt tillverkare.

I mitt fall handlar det om passformen. Nyare super air hamnar jag för mycket mellan storlekarna. S trycker på ett visst ställe, M är alldeles för lös. På 3r sitter en M perfekt på mig.

Betalade 1800kr för M på amazon för super air.

Det är 4-kolv fram och 2-kolv bak vad jag förstår. Finns även motsvarande XT bromskit för 157 euro:
Slx-kitet är 4-kolv både fram och bak, saxat från beskrivningen:
"2 x Brake caliper SLX BR-M7120 (4-Piston)"

XT-kitet du länkar är den udda kombinationen 4-kolv fram och flat mount bak, ganska ovanligt att ha den kombinationen och rakt styre men det kan väl vara bra om man vill ha ordentligt med bromskraft i sin racehybrid

Om man drar stl 59 så finns fortfarande några ex kvar utav Rose PRO SL med fälgbroms i färg silver för 12k. Jag tycker den är mer prisvärd än tex nuvarande Blend Road modell.
Känns som att man får mycket mer för pengarna med denna dock.

Tillbaka
Topp