Dagens fynd (bara diskussion, inga tips) – Läs första inlägget först!

Har precis köpt en mtb-ram och försöker sätta mig in i komponenter. Hur ställer sig de där mot Magura MT5? https://www.bike-discount.de/en/magura-mt5-hc-1-finger-disc-brake-set-1000/2000mm
Mineralolja är ett plus, men 2mm skivor har jag inte för tillfället.
Tänkte slänga på en Deore-växel, kanske en XT shifter, och lite extra på en Sunrace CSMZ903 kassett för att få ner vikten (men på HG-body). Så det är relativt budget som är tanken.

Senast ändrad:
Har precis köpt en mtb-ram och försöker sätta mig in i komponenter. Hur ställer sig de där mot Magura MT5? https://www.bike-discount.de/en/magura-mt5-hc-1-finger-disc-brake-set-1000/2000mm
Tänkte slänga på en Deore-växel, kanske en XT shifter, och lite extra på en Sunrace CSMZ903 kassett för att få ner vikten (men på HG-body). Så det är relativt budget som är tanken.
Det är nästan en religion detta. Men jag hade lätt gett Magura en chans eller köpt tråkiga men stabila fyrkolvs-MT500 från Shimano hellre än att köpa Srams bromsar som jag vet* är högst mediokra.

*att jag tycker är, kanske ska tilläggas. Men känner nog ingen som tycker de är bra. I vårt gäng kör vi fortfarande Saint.

Magura är det bra tryck i, jag har MT5 på utförshojen. Dom är garanterat kraftigare än G2 som jag beställde.

Någon som har erfarenhet av denna typ av tvätt?
Lite sugen på att ha något enklare att spola av salt med lite mer mobilt.
Jag har en sådan sedan 8-9år. Alltid med i bilen på mtb-resor. Kan kopplas till en petflaska eller vattenslang eller lägga i ett vattendrag.

1000003056.webp

Hur hittar du dessa priser? Jag antar att det är Bike-Discount, son du inte skriver. Jag ser 219,99 resp 235,99 euro. Dessutom är priserna med tysk och inte svensk moms.

Jag har just köpt dessa här, som reserv. Nästan orimligt billig för 84,99 euro.

Någon som testat XXLs elektriska pump från BITS?

Bra pris och så slipper man beställa från ALI och kan enkelt reklamera om det skulle vara ngt.

Hur hittar du dessa priser? Jag antar att det är Bike-Discount, son du inte skriver. Jag ser 219,99 resp 235,99 euro. Dessutom är priserna med tysk och inte svensk moms.

Fick dom priserna när jag klickade på en länk från annat forum där dom rekomenderade priset på dessa bromsar

Jag har just köpt dessa här, som reserv. Nästan orimligt billig för 84,99 euro.

Jäklar det var billigt, dessutom riktigt bra bromsar.

Sålde min FS i slutet av sommaren, och har scoutat div internetsidor/KoS/blocket/marketplace sedan dess efter en ny lätt XC/DC att hoj runt på. Som en blixt från ovan, kom Black friday på tal och jag funderar vilka sidor som brukar släppa schyssta deal Iom. "högtiden" - nån som sitter på historik vart som brukar vara värt att kika?

Mvh

Sålde min FS i slutet av sommaren, och har scoutat div internetsidor/KoS/blocket/marketpace sedan dess efter en ny lätt XC/DC att hoj runt på. Som en blixt från ovan, kom Black friday på tal och jag funderar vilka sidor som brukar släppa schyssta deal Iom. "högtiden" - nån som sitter på historik vart som brukar vara värt att kika?

Mvh
Jag tror tyvärr att de felsta cyklar redan är slutsålda för i år. Beror nog lite på vilken storlek du ska ha dock.

Bike24 har bra priser på cyklar enligt mig men lite osäker på om det bli bättre under BF.

Någon som har tips på långa cykeltights (helst utan chamois)? Helst med någon typ av vindtätning enbart fram (knä och upp).

Jag har idag ett par 20 år gamla Briko (tror jag, trycket är borta sedan länge) som är skitbra, fast de krymper något litet varje år, och de sista tio åren har de egentligen varit för små.

Det tar tid för mig att sätta mig in i marknaden eftersom jag är sällanköpare, och nu när det är reor känns det bråttom. Någon som vet vad jag ska ha? Och ja, det ska vara ett fynd också! :-)

Är det så sällan mellan köpen så tycker jag du ska läsa in dig på vad som finns och köpa. Snabba köp blir ofta.. sådär :)

Själv letar jag ett shimano upgrade kit 1x12, men gärna vevparti också. Föredrar prisnivåer likt hibike:)

Jag köpte Crafts vinterbibs på rekommendation här inne i början av året men tycker bara de är sådär i kvalitet och passform, efter det köpte jag ett par beg Shimano som är betydligt bättre, mina gamla Shimano bibs för kylig sommar och varm höst som använts i många år är fortfarande fina, enda som behövts lagas är sömmen i grenen som gått upp, överlägsen kvalitet. Shimano tillhör väl de dyraste men hittade min storlek på rea så funderar på att köpa ett par nya vinterbibs.

Senast ändrad:
Produkt: Continental Grand Prix 5000
Länk: https://amzn.eu/d/gPGbV9W
Kategori: däck
Pris: 370kr

Bra pris på bra däck!
Finns i svart 622x25 och 622x28 beige för 399kr

Var ser du vilken färg det är? Är ute efter det svarta modellen i 32mm. Verkar inte framgå vilken färg man köper.

Beige väger ganska mycket mer än helsvart.

Jag letar efter en cykel till min fru.
Hon gillade denna; https://www.bike24.com/p2960269.html?sku=3239327
Jag vill minnas att den var till nedsatt pris igår, men inte längre. Hon behöver något i storlek xs/s.
Någon som sett något intressant?

Jag letar efter en cykel till min fru.
Hon gillade denna; https://www.bike24.com/p2960269.html?sku=3239327
Jag vill minnas att den var till nedsatt pris igår, men inte längre. Hon behöver något i storlek xs/s.
Någon som sett något intressant?
Focus har en del fina modeller, typ Paralane 8.7.

Ska vara öppen med att jag jobbar på ett ställe som säljer sådana, så talar i egen sak här. Men det är fina cyklar.

Focus har en del fina modeller, typ Paralane 8.7.

Ska vara öppen med att jag jobbar på ett ställe som säljer sådana, så talar i egen sak här. Men det är fina cyklar.
Jag ska vara öppen med att jag inte har fattat vilka cyklar hon tycker är snygga och inte!
Det är inte helt lätt att vara en stöttande man alltid.

Senast ändrad:
Skruvade på min Kona igår https://archive.konaworld.com/archive/2019/sutra_ltd.cfm
Ser att jag har flera sprickor i fälgen vid nipplarna. Så behöver nog göra ett byte.

Dessa dyker upp i tipstråden utan diskussion: https://www.bike24.com/p2642686.html

Fel body (Shimano. Jag har xd). Men ny body finns hos Novatec: https://novatecwheels.eu/category/p...[]=b2&freehub-body-type[]=sram-xd&sort=newest

Så till frågorna.

1. Teknik. Skulle ni bytt body till SRAM och fortsatt? Eller gått över till Shimano på kassetten? Jag tappar 10-kuggen men kan ju kompensera upp med framdrevet isåfall.

2. Stil. Jag har dynamo i framhjulet. Det fungerarer väl ett tag till. Men fult med "udda" hjul. Hade ni svalt skammen med udda hjul? Eller byggt om framhjulet till dynamo? Eller valt någon annan lösning?

Jag hade bytt fälg. Och undvika WTB.

Sen om man skulle byta hjul så skulle jag gärna undvika 10t på en cykel som inte är en MTB, det är ineffektiv och inte särskilt runt.

Tillbaka
Topp