Dagens I-landsproblem, size matters again

Kulspetz

Ny medlem
Jag vet, det är inget "problem", två fantastiska cyklar, men beslut måste tas och jag är tacksam för din syn på saken. Cyklat endel på båda (en i taget) i sommar men mest på 29an.

Cykla CV på:

alt 1, 26 HT 7,5 Kg
alt 2, 29 FS 10,2 Kg

?????

Kulspetz

Ny medlem
2an för att? Hur tänker du? Komfort? Skulle sagt i trådstarten att målet är att köra så fort som möjligt....

mytomspunnen

Aktiv medlem
Cv är väl ett av de loppen där hjulstorleken har minst betydelse?

Edit: Vilket alltså borde tala för den lättare cykeln.

Senast ändrad:

Stewe

Aktiv medlem
Kulspetz skrev:
-------------------------------------------------------
> 2an för att? Hur tänker du? Komfort?

Japp.

Skulle sagt
> i trådstarten att målet är att köra så fort
> som möjligt....

Då blir det 1:an istället.

Senast ändrad:

prahna

Aktiv medlem
Var du inne på Cykelcity vid 13? Såg du kikade på scalpeln isf, jäkla fin cykel men overkill för CV.
Jag köpte ny mtb i våras och tänkte go big, köpte en jekyll. Jäkla fin hoj men med tanke på vad jag kör hade en ht räckt. Ska du köra CV satsa på en HT. du kommer aldrig nyttja en FS där.

Kulspetz

Ny medlem
Nej inget besök på cykelcity idag. Båda hojarna står här hemma och varje gång jag tittar på dem fattar jag ett nytt beslut om vilken jag skall välja till årets lopp. Hittar för och nackdelar åt alla håll:-) Vad är snabbast? är själv 1.80, 75 Kg

Hjulstorlek eller 2,5 Kg i vikt, vad påverkar mest vid givna övriga parametrar?

H.

Aktiv medlem
Du får väl ut och testa båda på en likvärdig bana och se vilken som går snabbast?

Kulspetz

Ny medlem
Empirisk forskning såklart också ett spår..Jag har varit ute och testat samma slinga med båda hojarna. Supersvårt att avgöra vindens påverkan. Är ca 0.5 km/h snabbare på 26an, rundan något bättre underlag än vasan (ingen grov makadam).
Att det skall vara så svårt.... men, det betyder väl att det inte spelar nån roll:-)

jwberg

Ny medlem
Mitt inlägg i debatten;

Om du kan låsa baken på alt 2 ordentligt så röstar jag för den. Har själv gått från 26"ht till 29"fs i år (liknande vikter på båda) och märkt att redan på smådålig grusväg (som det finns mycket av på vasan) flyter jag förbi andra cyklister. För jag kan sitta och trampa hela tiden.

Och snabba nedförslöpor (som det också finns några på vasan) blir/känns mycket säkrare med fs, därmed snabbare.

(jag är klen i ryggen så långloppen på 26an var alltid en kamp att överleva för mig, inte nu längre!)

Lycka till!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer