Dagens incident

steos

Ny medlem
Dagens incident
Tråden dagens pendling finns som bekant men jag har inte kunnat finna dagens incident. Det är således på plats att vi rapporterar de små missöden vi råkar ut för i vår dagliga träning/pendling/cykling till mjölkpallen.

Kanske kan vi lära av varandra och undvika liknande misstag och därigenom också göra vår favoritsport lite säkrare.

låt mig inleda:

Cyklandes hem ifrån arbetet igår kommer jag ifatt en dam som går mitt i cykelbanan på Vasagatan. Hon släpa dessutom på en trolley. Med ena handen på bromsen (alltid redo) och ett fint litet pling på ringklockan har jag en stilla förhoppning om att hon ska vända sig om och uppmärksamma att jag håller till höger för att smidigt passera.... men Icke, istället gör hon ett Känguruskutt till just höger. Jag bromsar in för allt vad tygen håller men lyckas ändå få viss närkontakt, hon luktade nyduschat och fräscht. Dock tveksam till om hon uppfattade min odör på liknande sätt. Under de tre, fyra sekunder vi hade närkontakt upprepade hon likt i trans "förlåt mig, förlåt mig, förlåt mig....."
Jag förlåter henne!

lärdom
1. Ringklocka är bra, för det mesta
2. Bromsar är bättre
3. Om man nädvändigtvis vill köra in i gångtrafikanter så göres detta med måttlig fart (jag var praktiskt taget stillastående) samt välj ditt offer med omsorg, hel,ren och fräsch är här att föredra.

Senast redigerad av en moderator:
Dagens incident
steos skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Cyklandes hem ifrån arbetet igår....

Tråden kanske ska byta namn till "gårdagens incident" då?...:-)

Dagens incident
steos skrev:
> ena handen på bromsen (alltid redo) och ett fint
> litet pling på ringklockan har jag en stilla
> förhoppning om att hon ska vända sig om och
> uppmärksamma att jag håller till höger för att
> smidigt passera.... men Icke, istället gör hon
> ett Känguruskutt till just vänster.

I enlighet med rådande Happystandard noterar jag onödiga detaljer:
Eftersom du skrev att du kom ikapp henne förutsätter jag att ni färdades i samma riktning. Hur kan då hennes hopp åt vänster och ditt hållande åt höger ge en kollision? Det här får inte jag ihop.

Jag tycker det är påfallande ofta som det är bättre att låta bli ringklockan och istället passera, så blir den gående inte skrämd och hoppar till förrän man redan passerat. Tråkigt men sant.

Dagens incident
>
> I enlighet med rådande Happystandard noterar jag
> onödiga detaljer:
> Eftersom du skrev att du kom ikapp henne
> förutsätter jag att ni färdades i samma
> riktning. Hur kan då hennes hopp åt vänster och
> ditt hållande åt höger ge en kollision? Det
> här får inte jag ihop.
>
Inte jag heller... du förstår att jag fortfarande är skärrad!

Dagens incident
slice me nice skrev:
Jag tycker det är påfallande ofta som det är
> bättre att låta bli ringklockan och istället
> passera, så blir den gående inte skrämd och
> hoppar till förrän man redan passerat. Tråkigt
> men sant.

+1

Dagens incident
slice me nice skrev:
> steos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ena handen på bromsen (alltid redo) och ett
> fint
> > litet pling på ringklockan har jag en stilla
> > förhoppning om att hon ska vända sig om och
> > uppmärksamma att jag håller till höger för
> att
> > smidigt passera.... men Icke, istället gör
> hon
> > ett Känguruskutt till just vänster.
>
> I enlighet med rådande Happystandard noterar jag
> onödiga detaljer:
> Eftersom du skrev att du kom ikapp henne
> förutsätter jag att ni färdades i samma
> riktning. Hur kan då hennes hopp åt vänster och
> ditt hållande åt höger ge en kollision? Det
> här får inte jag ihop.
>
> Jag tycker det är påfallande ofta som det är
> bättre att låta bli ringklockan och istället
> passera, så blir den gående inte skrämd och
> hoppar till förrän man redan passerat. Tråkigt
> men sant.

Jag förstår inte!

I orginalinlägget står:
-------------- 8< --------------
passera.... men Icke, istället gör hon ett Känguruskutt till just höger
-------------- 8< --------------

Vart fick ni vänster ifrån?

Dagens incident
pjo skrev:
>
> Jag förstår inte!
>
> I orginalinlägget står:
> -------------- 8< --------------
> passera.... men Icke, istället gör hon ett
> Känguruskutt till just höger
> -------------- 8< --------------
>
> Vart fick ni vänster ifrån?

steos har ju redigerat inlägget efter att jag påtalade felet förstås

Dagens incident
Dagens incident.

Jag har cykelvagnen med båda barnen kopplad till cykeln, och frun åker framför mig nerför en rätt brant backe på cykelbana som har gångbana.

Framför oss går en ung tjej på cykelbanan, och frun plingar 2 ggr i god tid. Ingen reaktion från framförvarande.
Hon plingar när hon åker förbi henne, men fortfarande ingen reaktion.

jag som har vagn med 2 barn, kommer i hyfsad fart plingar oxå 2 ggr men får fortfarande ingen reaktion.. Så jag håller mig på avstånd när jag rullar förbi henne, nu i gångfart efter hård inbromsning.
Ser direkt att hon går med hörlurar i öronen och blir mäkta förbannad och vrålar högt till henne. Men tro fasiken att hon inte ens hör detta utan bara blänger på mig när jag tittar surt på henne.

Summan av detta är att jag blir förbannad på gångare som har hörlurar och går på cykelbanor och inte ens hör när man är 1 meter från henne och vrålar.
Barnen fick uppleva hur bra säkerhetsbältena är att ha kopplade när man får göra en hård inbromsning.

Senast redigerad av en moderator:
Dagens incident
Ett vrålande pendlingssvetto skulle jag nog säga är mer farligt än en person som lyssnar på musik och njuter av det fina vädret. Är döva personer lika farliga i trafiken? De hör ju inte heller vare sig ditt plingande eller vrålande.

Dagens incident
fredrikw skrev:
> Är döva
> personer lika farliga i trafiken? De hör ju inte
> heller vare sig ditt plingande eller vrålande.

Döva vet bättre än att gå i cykelbanan. Förhoppningsvis.

Dagens incident
Oskar skrev:
> Är det inte dags att ta helg nu, viktigpettrar?

Helg kan du vara själv!
;-)

Visst kan man bli irriterad på personer med hörlurar, men att vråla på varandra i trafiken är kanske inte riktigt lösningen.

Dagens incident
fredrikw skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte dags att ta helg nu,
> viktigpettrar?
>
> Helg kan du vara själv!
> ;-)
>
> Visst kan man bli irriterad på personer med
> hörlurar, men att vråla på varandra i trafiken
> är kanske inte riktigt lösningen.

+1 för förbrödringens skull så här på fredagseftermiddagen. :-)

Dagens incident
Oskar skrev:
> +1 för förbrödringens skull så här på
> fredagseftermiddagen. :-)

=)

du har rätt, man ska spara på aggressionerna till vardagarna, själv cykelpendlar inte jag så jag är som en tickande bomb när helgen kommer.

Dagens incident
Dagens incident:
På väg till skolan gissar vi hur många hundar vi ska stöta på på gång/cykelbanorna bakom Västertorp. Jag gissar 5 och junior gissar 2. Inte många är ute så det blir två vi ser. Men just när banan är slut ser vi 2 stycken till. Vi blir då tyvärr nästan väldigt osams om dessa ska räknas eller ej. Jag blir ju tvungen att ge mig då jag är äldst men tycker det är orättvist. Det hela löste sig då vi till slut gav varann ett poäng var.

Dagens incident
söndagens incident på familjeturen var när den stillastående buss 70 i ett nästan öde frösunda bestämmer sig att börja köra ut från hållplatsen precis när äldsta grabben (10) och jag passerar framhjulen. jag lägger mig framför och börjar försöka få sonen att våga köra in framför bussen så att den kan passera oss men idiotchauffören tycker det är bättre att fortsätta dra sig utåt, med ett cyklande barn utanför och i mötande vägbana...

jag hojtar och signalerar att jag tycker han beter sig ointelligent och till slut låter han grabben komma in framför och passerar oss. sonen i fråga är rejält skärrad och det brinner till i mig så jag drar ikapp vid nästa hållplats och stannar vid hans öppna sidoruta. mycket nöjd att jag lägger band på min ilska och inte är oförskämd (det var nära...) utan bara förklarar mycket tydligt att "med barn i trafiken kanske man måste visa hänsyn när man kör buss!" fick ett "ja men... ja men... ja." tillbaka och jag tror att han i alla fall förstod att han kört mindre bra när han både missat att titta innan han svängde ut och dessutom agerat hyffsat osmart när han väl upptäckte oss.

/mk

Dagens incident
Dagens intendent:

Urban Schwalbe(!), intendent för Stockholms-Gillet sedan februari 2007:
intendenten2.jpg

/Johan

Dagens incident
Vi är 4 som åker på Ågestavägen när två bilar kör om, efter 100 m kör den första in på busshållplatsen, släpper förbi bilen bakom sig och när vi har ca 20m kvar så åker föraren ut tvärsöver filen och ser först då att de kommer typ 15 bilar från andra hållet och stannar tvärsöver hela filen, föraren verkar dock glömt helt att hon just körde om oss. Vi klarade oss med att snabbt bromsa och köra på varsin sida om bilen...
Satt en tant/dam/kärring vid ratten... vi skakade på huvet och åkte vidare till Rosenhill och fikade.

Tillbaka
Topp