Dagens meck-tråden

Dagens meck-tråden
Tröttnade rejält på senaste tidens snake bites, så jag hällde i Stans gucka i bakdäcket. Gick snorlätt på mina XTR-fälgar samt Racing Ralph. Tätt på stört, ingen kompressor körde jag med. Hade iofs en ventil med löstagbar innerdel som gjorde det lite mer lättpumpat. Gjorde detta i morse, tätt fortfarande. Ska ut och provrulla i veckan. Framdäcket ska få sig en omgång så fort jag fått tag i en ny UST-ventil.

Dagens meck-tråden
bruce skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Känner mig lite osäker.. kommer det funka att ha
> magneten på bromsskivan eller kommer den lossna
> och flyga in i bromsoket med stor
> fara/överraskning för mig?
...

Periferihastigheten är förhållandevis låg så nära navets centrum. Men en sak jag hade varit orolig över är hur den påverkas av värmen från bromsen. Om det skiljer i värmeutvidgningskoeficient så är kan den arbeta sig loss med tiden.

Du skulle kunna säkra upp den med ståltråd genom skivans centrum.

Dagens meck-tråden
bruce skrev:
> Försöker hitta en lösning på sensor/ekermagnet
> på leftygaffel. Har inte skaffat den
> specialhållare som faktiskt finns, trixar lite..
> Nedanstående lösning fungerar men är det
> tryggt?
>
> -dragit fast sensorn med buntband på gaffelbenet
> nere vid bromsskivan
> -Mavicmagnet har fästs i bromsskivan, säkrats
> med superlim mellan magnet och skiva samt skruven
> säkrats med gänglås
>
>
>
> Känner mig lite osäker.. kommer det funka att ha
> magneten på bromsskivan eller kommer den lossna
> och flyga in i bromsoket med stor
> fara/överraskning för mig?
> Vet att jag sett ngn liknande lösning i ngt annat
> forum, där hade man limmat fast en liten magnet
> där jag skruvat min.
>
> Gjorde ett försök att linda ngr varv magnettejp
> på samma ställe men det lirade inte med sensorn.
> Testade även att dra fast en liten magnetstav 5 x
> 16 mm med små buntband med det tog i oket eller
> gaffeln hur jag än satte den.
>
> OTB eller inte?

Ingen fara om magneten lossnar. In i oket låter långsökt, är det ens fysiskt möjligt?
Kanske värmen som genereras är ett större problem, den kanske smälter? Gänglåsningen gör iaf ingen nytta i hettan. Jag skulle superlimmat en typ stavmagnet på skivan alá crossmopedstyle.

//Danne

Dagens meck-tråden
Fick äntligen på ett par nya vevar på DHn.

Ett par Holzfeller av icke ihålig modell som passade perfekt på det redan monterade gigapipelagret.

Dagens meck-tråden
bruce,
PMa csh här på happy, han har satt fast en pytteliten magnet som superlimmades fast på bromsskivan, funkar tydligen alldeles utmärkt.

Dagens meck-tråden
strippade min hoj fullständigt för om montering på annan ram imorgon (förhoppningsvis). vevlagret satt som faaan så en kamrat fick hjälpa till med rörtången...

Dagens meck-tråden
Tack för era tips, känns inte helt bra med denna lösning, noterade att om ett föremål av denna strl lossnar kunde det klämmas mellan ok/skiva/gaffel vilket ledde till tvärstopp på hjulet..

Pmar csh.

Återstår att se om jag får bort magneten nu..

Dagens meck-tråden
Steg två av tre i mitt hjulbygge: uppspänning och grovjustering

Ser väldigt bra ut så här långt. Har bara räknat varv på nipplarna och sedan grovjusterat genom att lyssna på tonen i ekrarna. Så gott som rakt. Bra shit.

Senast redigerad av en moderator:
Dagens meck-tråden
Har knackat ihop en kompis' MZ Wedge där ytterbenen glidit av bromsbryggan en bit då NÅGON (inte jag) kört den utan bromspinnar. Det gick ganska lätt dock, så det blir nog ra. Trillade av en spång sen på kvällen, nu måste jag trixa med bakväxeln :(

Dagens meck-tråden
När jag körde sån där tuff motorcykel så limmade jag dit en clasohlson magnet (ca 6mm i diameter) på bromsskivan med cyanoakrylat. Den satt fast trots 270+ ...

bruce skrev:
> Tack för era tips, känns inte helt bra med denna
> lösning, noterade att om ett föremål av denna
> strl lossnar kunde det klämmas mellan
> ok/skiva/gaffel vilket ledde till tvärstopp på
> hjulet..
>
> Pmar csh.
>
> Återstår att se om jag får bort magneten nu..

Dagens meck-tråden
pl0nk! skrev:
> När jag körde sån där tuff motorcykel så
> limmade jag dit en clasohlson magnet (ca 6mm i
> diameter) på bromsskivan med cyanoakrylat. Den
> satt fast trots 270+ ...
>

Härligt, ser att mitt lim "Loctite Super attack" består av just Cyanoakrylat :) Bestämt mig för att låta mavicmagneten sitta ett tag trots allt.

Dagens meck-tråden
Pålnings-meck
DSC00780.JPG ht=725

DSC00781.JPG ht=725

Dagens meck-tråden
Inga bilder, men det blev att sätta fast ett vevparti på polarens hojj i onsdags, uppe på ca. 850 möh på åreskutan i 15 m/s vind och dimma. Askul :D

Dagens meck-tråden
Nya däck (spectra 32*622) och jagwire klossar monterades tillsammans med nya shimano wires och noodles på pendlarhojen (Trek 7200 fx) igår.

Dagens meck-tråden
Blev just klar med byte av kassett och kedja på racern (campa 9) så imorrn blir det nog en betydligt
tystare tur. Ganska slitet det gamla och kassetten var miche som fungerade sådär. Gött-nu är det gjort.

Dagens meck-tråden
(Igår: )
Jag fick ett stort paket från Cyclecomponents med delar till min räser fast det enda jag kunde montera var bakbromsen. Idag ska det köpas verktyg, riktställ och ekrar, samt gaffeln ska lämnas in och fräsas lite om det inte råkar finnas ett styrlager som passar den som den är. Sen jäklar!

Dagens meck-tråden
Eftersom vi ska ha barn när som hellst så jag passade att fixa lite på 4-hjulingen... Jag har ju hört att man får punka så lätta med slanghjul så jag passade på att fylla 40ml Joe´s super sealant i alla däcken på vagnen :-) T

Bilagor

• Brio-Happy-Joe´s20080907.jpg
    Brio-Happy-Joe´s20080907.jpg
    92.7 KB · Besök: 16
Senast redigerad av en moderator:
Dagens meck-tråden
Har pressat ur lagren ur fyra hollowtech 2 lagerskålar för byte när jag får mina nya lager som jag nyss beställde och monterat bakdämparen på min Epic som blivit servad.

Dagens meck-tråden
Fick åka och köpa slang efter mötet med skruven, och hittade lock-ons för 99.- , det är helt ok.greppet är hur bra som helst!
PO's var det, för intresserade sundsvallsbor-.

Bilagor

• finmek man blir glad av.jpg
    finmek man blir glad av.jpg
    58.7 KB · Besök: 23
Dagens meck-tråden
ArvidSvensson skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mytomspunnen skrev:
> >
>
> > -----
> > > JLarsson skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Vad gör jag nu?
> > >
> > > Går det inte att använda en vanlig
> > > vevarmsavdragare?
> >
> >
> > Nej, det finns inget mothåll i centrum
>
> Skaffa en M18-bult, såga av skallen, såga ett
> spår så att du kan skruva in/ur den med en flat
> skruvmejsel och skruva in den som mothåll till en
> vevarmsavdragare.

Hehe, har inte hittat nån M18 hittills, men när jag tog ur bottenpluggen ur båten så var den misstänkt lik i dimensionen - och det visade sig funka perfekt. Nu är lätta vevpartiet borta och mitt gamla Atlas sitter där i väntan på Witchriden.

Dagens meck-tråden
Mjoddå, det blev att sätta kläder på den här nyinförskaffade GT I-Drive 5 som kom hem igår.
Hoppas på att snart få skaffat en framgaffel som matchar bakdämparens 140mm snart.

Bilagor

• DSC_0093_2.jpg
    DSC_0093_2.jpg
    118.5 KB · Besök: 20
  • DSC_0109_2.jpg
    DSC_0109_2.jpg
    110.5 KB · Besök: 17
Dagens meck-tråden
Precis skruvat och hamrat ihop kollegans pendlarhoj, inköpt för 990:- på coop. 3km daglig jobbpendling under ett halvår var vad den klarade av. Känns som läge att skrota den men nu efter lite blandat meckvåld så kanske den håller ett halvår till.

Kommer ihåg när han precis köpt den. Klagade på att frambromsen funkade dåligt. När jag skulle justera den märkte jag att det var ett skapligt lagerspel i framnavet. Hjulet glappade 2,5 cm mätt uppe vid fälgen.

//j

Dagens meck-tråden
Bytte också mellandrevet men köpte nog ett med för få tänder, det är bara några få tänder större än lilldrevet...

Eftersom jag gick upp till 34 bak när jag bytte kassett kommer det här bli en kass kombo.

Bakbromsen däremot blev en höjdare, nästa lön köper jag en frambroms också. Grymt skön broms.

edit: man måste inte anstränga sig att skriva dåligt.

Bilagor

• 2014-05-10 11.23.40.jpg
    2014-05-10 11.23.40.jpg
    102 KB · Besök: 26
  • 2014-05-10 11.23.30.jpg
    2014-05-10 11.23.30.jpg
    70.2 KB · Besök: 24
  • 2014-05-10 11.23.22.jpg
    2014-05-10 11.23.22.jpg
    105.2 KB · Besök: 57
Senast ändrad:
Tillbaka