Dagens outfit - en inspotråd!

ZandraU

Aktiv medlem
Tja! Efter att ha levt med en cykelnörd tillika mtb-entusiast i cirka 16 år så har också slutligen också jag drabbats av cykelfeber. Efter några år med en rygg som inte vill ägna sig åt löpning har jag insett att det ser för jädra härligt ut att svepa fram på landsvägen på en hoj, iförd fräsiga sportglasögon och en snajdig outfit. Snygga lår får man också! 😁

Fick tips om att gravel kunde vara en trevlig grej och lånade en dylik och brände av sisådär 10 mil på en vecka och ja, jag är kär. Gjorde så slag i saken i helgen och kuskade 17 mil söderut och hämtade hem en flong ny Bianchi Arcadex GTX 600 i ikonisk celeste blandad med mörk blåmetallic. Materiell lycka och allt det där. (Notera att det enda jag beskrev mer gällande hojen var dess färg...)

Nu kommer vi så till det roliga och samtidigt lite kruxiga. Jag tror att ni alla entusiaster på detta forum vet att MATCHNINGEN av KLÄDERNA med CYKELN är A och O och egentligen viktigare än cykelns alla egenskaper osv. Är man snygg har man kul, right?! (OBS - Grov ironi - om någon inte skulle hänga med nu 😆). Eftersom jag gjorde mig själv otjänsten att köpa en hoj i en färg som bara skapas av ett enda företag krånglade jag ju till det å det grövsta för mig själv när jag nu skulle välja ut matchande kläder till hojen! Men man älskar ju en utmaning så att säga! Att köpa Bianchis egna kläder känns so far rätt uteslutet med tanke på att barnen skulle bli rätt ledsna om hela semesterkassan lades på en ny flådig cykeloutfit till morsan. Således skulle jag gärna vilja se era bäst matchade outfits med era cyklar! (Oavsett prisklass på både cykel och kläder.)

(som trådskapare till en sådan här tråd så är det sjukt fattigt att inte kunna presentera en egen bild för att liksom få igång det hela men hey - jag är bara människa och det var ju snygga matchningar som efterfrågades, i skrivande stund kan jag bara presentera en bild med en skrikrosa SOC-tröja och bianchi-turkos hoj, det håller inte måttet! Men jag återkommer!)

Kanske satsa på svart/rött som Team Arkéa-Samsic?

1750150979165.webp

Rolig tråd! Har tänkt starta en tråd om diverse kit och sånt. Följer även podcasten Cycling Fashion Week och lite personer i industrin. Själv planerar jag att gå ned i vikt och känner därför inte att jag vill spendera allt för mycket på kläder nu som jag kanske inte kan ha senare i säsongen/nästa säsong.. så har inte investerat så mycket i egna kläder även om intresset finns!

Men som svar på trådinlägget så tycker jag snarare att det är utrustning på själva cykeln som ska matcha eller gå ihop med cykelns färg. Om cyklisten/kläderna på cyklisten matchar med cykeln blir det för mycket ”matchy matchy” och blir snarare fult. En Bianchi i celeste kan därför med gott samvete kombineras med vad tusan som helst på cyklisten. Detta för att få en större kontrast/skillnad mellan cykeln och cyklisten.

Jag själv gillar just nu Santinis Paris Nice-tröja (verkar dock inte finnas i ”tjejstorlek”):

Annars är deras samarbete med Pirelli oslagbart, och unisex:

I övrigt gillar jag just nu minimalistiska kits utan för mycket mönster. Och sådana är ofta ganska billiga. Undviker helst Pas Normal Studios, även om jag är ett fan egentligen. Eller var snarare.

Edit: Kan tipsa om Universal Colours om du också gillar minimalistiska kit!

Senast ändrad:
Jag uppskattar SÅ ditt inlägg i tråden och jag vill ju verkligen inte börja med att dissa i min första egna trådstart på Happy men.... DRIVER du med mig? 🤯 Huvudet exploderar när jag ser den här bilden!
Haha nej om du frågar mig så klär sig alla landsvägscyklister som muppar. Vill man vara snygg när man cyklar får man hålla sig i skogen.

För att illustrera min poäng med att inte matcha kläderna till cykeln och varför det blir för ”matchy matchy”.. Hittade tyvärr inga bättre bilder på cyklister gällande detta fenomen, så håll till godo med hästar och tillhörande ryttare:

IMG_8839.webp

Exempel 1. Ryttarens klädsel matchar hästens utstyrsel, men till vilket pris? Känns väldigt 2003 bara jag kollar på det.. föreställ dig nu också att hela hästen skulle varit samma färg som dess lindor och sadelskydd. Uäääk!

IMG_8838.webp

Exempel 2. Hästen är matchad (Bianchi celeste!) men ryttaren har helt andra färger på sig. Det funkar eftersom hästen är en egen enhet, och ryttaren en egen enhet. På ett sätt separerade men ändå hör det ihop och ser betydligt snyggare ut!

Kontentan av det hela: Cykeln och dess utrustning = en egen separerad enhet som bör matchas med sig själv! Inte med dig!

Matcha styrlindan med sadeln, sadelröret (och sadelns egna skenor) med styret, styrstam och pedalarmar/vevar. Svart funkar alltid här, men man kan gå crazy också. Flaskhållare kan matchas i kompletterande färg till ramens färgsättning, men kan också användas för att skapa kontrast. Själv har jag matchat mina flaskhållare till mina ventiler. Cykeln är i övrigt svart-svart.

Du själv bör sedan matcha dina kläder med hänsyn till övrig utrustning som tex skor, hjälm osv, tänk mindre på hur cykeln ser ut!

För att illustrera min poäng med att inte matcha kläderna till cykeln och varför det blir för ”matchy matchy”.. Hittade tyvärr inga bättre bilder på cyklister gällande detta fenomen, så håll till godo med hästar och tillhörande ryttare:

Visa bilaga 775001
Exempel 1. Ryttarens klädsel matchar hästens utstyrsel, men till vilket pris? Känns väldigt 2003 bara jag kollar på det.. föreställ dig nu också att hela hästen skulle varit samma färg som dess lindor och sadelskydd. Uäääk!

Visa bilaga 775002
Exempel 2. Hästen är matchad (Bianchi celeste!) men ryttaren har helt andra färger på sig. Det funkar eftersom hästen är en egen enhet, och ryttaren en egen enhet. På ett sätt separerade men ändå hör det ihop och ser betydligt snyggare ut!

Kontentan av det hela: Cykeln och dess utrustning = en egen separerad enhet som bör matchas med sig själv! Inte med dig!

Matcha styrlindan med sadeln, sadelröret (och sadelns egna skenor) med styret, styrstam och pedalarmar/vevar. Svart funkar alltid här, men man kan gå crazy också. Flaskhållare kan matchas i kompletterande färg till ramens färgsättning, men kan också användas för att skapa kontrast. Själv har jag matchat mina flaskhållare till mina ventiler. Cykeln är i övrigt svart-svart.

Du själv bör sedan matcha dina kläder med hänsyn till övrig utrustning som tex skor, hjälm osv, tänk mindre på hur cykeln ser ut!
Såhär?
1b8e4a07-62c3-4455-bb06-8408b45eb236.webp

Rolig tråd! Har tänkt starta en tråd om diverse kit och sånt. Följer även podcasten Cycling Fashion Week och lite personer i industrin. Själv planerar jag att gå ned i vikt och känner därför inte att jag vill spendera allt för mycket på kläder nu som jag kanske inte kan ha senare i säsongen/nästa säsong.. så har inte investerat så mycket i egna kläder även om intresset finns!

Men som svar på trådinlägget så tycker jag snarare att det är utrustning på själva cykeln som ska matcha eller gå ihop med cykelns färg. Om cyklisten/kläderna på cyklisten matchar med cykeln blir det för mycket ”matchy matchy” och blir snarare fult. En Bianchi i celeste kan därför med gott samvete kombineras med vad tusan som helst på cyklisten. Detta för att få en större kontrast/skillnad mellan cykeln och cyklisten.

Jag själv gillar just nu Santinis Paris Nice-tröja (verkar dock inte finnas i ”tjejstorlek”):

Annars är deras samarbete med Pirelli oslagbart, och unisex:

I övrigt gillar jag just nu minimalistiska kits utan för mycket mönster. Och sådana är ofta ganska billiga. Undviker helst Pas Normal Studios, även om jag är ett fan egentligen. Eller var snarare.

Edit: Kan tipsa om Universal Colours om du också gillar minimalistiska kit!

Åh, tack för tips om podden! Ska kollas upp!

Hör vad du säger om att om cyklist och cykel inte måste matcha - men håller inte med! Kan hålla med om det är för mycket skrikiga färger och mönster som matchas, men om det är nedtonade och cleana färger med mindre detaljer är det ju svinnajs!

Jag är jävligt inne på att Celeste-färgen skulle funka skitbra med nåt sånt här också (eller mörkare):
1750160617020.webp

Men också kollat mycket på typ denna:
1750160734185.webp

Testade en liknande i annan färg i butik igår och älskade inte passformen dock...

Tack för tips om Universal Colours!

En fråga till alla, nån som testat HM's cykelkläder? Känns spontant helt fel men utseendemässigt tickar detta alla mina boxar:
1750160868222.webp

Visa bilaga 775001

Visa bilaga 775002

Jag ville inte dra upp det i trådstarten men "hästtjej" is my middle name! Så du förstår var intresset kommer ifrån. Även här håller jag med om att den övre bilden är too much men för mig är det pga färgen. Hade hela ekipaget varit klätt i låt oss säga mörkblått med kanske en liten guldig detalj... då är man hemma! Det undre ekipaget funkar inte för mig pga ryttarens tröja...!

Jag jobbar med vit hjälm och vita skor och så får det vara ett tag... det funkar ju till det mesta även om även dessa detaljer säkerligen med tiden kommer att skruvas på. Men hjälmen är ny sen förra sommaren och byter inte ut bra grejer som funkar bara för utseendets skull. Även om den här tråden kanske indikerar att fåfängan övervinner allt 😂

Hör vad du säger om att om cyklist och cykel inte måste matcha - men håller inte med! Kan hålla med om det är för mycket skrikiga färger och mönster som matchas, men om det är nedtonade och cleana färger med mindre detaljer är det ju svinnajs!

Jag är jävligt inne på att Celeste-färgen skulle funka skitbra med nåt sånt här också (eller mörkare):
Visa bilaga 775011

Visa bilaga 775014
Testade en liknande i annan färg i butik igår och älskade inte passformen dock...

En fråga till alla, nån som testat HM's cykelkläder? Känns spontant helt fel men utseendemässigt tickar detta alla mina boxar:
Visa bilaga 775015
Inte provat själv men cyklat med en tjej som köpt jerseys från H&M och var nöjd. Den beige gör sig bra även i verkligheten. Lite avslappnad passform så ingen racefit om det är något man eftersträvar.

Den mörkblåa, utan metallic... Den kanske du kan förlänga... Själv kör jag i svart på svart. Det är min nivå av färganalys 😀
Ja, igår blev det ett inköp av en svart tröja och jacka till de svarta bibsen jag redan hade, allt från Swedemount. Var faktiskt rätt snyggt och cleant och bra passform. Men nu vill vi tänka i lite vidare banor här och jag är lite inne på som du säger att ta upp det mörkblå från cykeln i kläderna. Tror det skulle bli najs!

Visa bilaga 775011

Visa bilaga 775014

Visa bilaga 775015
Bianchi har tidigare själva kombinerat med en liknande gul-orange färg. Klassisk Marco Pantani kombination!
Mörkblå tycker jag själv funkar bra med Celeste.
1750161422057.webp

Inte provat själv men cyklat med en tjej som köpt jerseys från H&M och var nöjd. Den beige gör sig bra även i verkligheten. Lite avslappnad passform så ingen racefit om det är något man eftersträvar.
Coolt, tack för tips! Kan du smygfota henne i ovan nämnda jersey och lägga in här? ;-)
Är spontant osäker på om den är så najs IRL som på bild, ungefär som det alltid är med HM's kläder... har dock sett en del av deras "vanliga" träningskläder och har blivit positivt överraskad!

Haha nej om du frågar mig så klär sig alla landsvägscyklister som muppar. Vill man vara snygg när man cyklar får man hålla sig i skogen.
Med viss överdrift är det ju lite som att säga att en dykare eller en astronaut klär sig som en mupp. Man klär sig för ändamålet, då ligger det kanske inte i linje med civila klädnormer.

...
Jag tror att ni alla entusiaster på detta forum vet att MATCHNINGEN av KLÄDERNA med CYKELN är A och O och egentligen viktigare än cykelns alla egenskaper osv. Är man snygg har man kul, right?! (OBS - Grov ironi - om någon inte skulle hänga med nu 😆)

Ironi?

Har tyvärr ingen Yosemite-cykel, så ingen matchning kläder-cykel

20220721_230214.webp

Håller annars med @miyatafarfar om att inte matcha kläderna med cykeln.

För mig blir det bara att ha en snygg (IMHO) tröja, gärna med blandning av färgerna svart-röd-vit, det röda sparsamt inte dominerande. Har svarta bibs, och dom handskar som för tillfället är tvättade. Hjälm, handskar, skor och byxor i neutrala färger.
EDIT: Dessutom är racern svart med vit text. så kan ha vilken färg som helst på tröjan.

Utöver det @miyatafarfar skrev tycker jag nog att det kan se lite to much ut om man hårt matchar hjälm-handskar-byxor-skor (däremot får det ju inte skära sig).

Fast helmatchning kan ju vara snyggt?

1750162167794.webp

Senast ändrad:
För att få en uppfattning av vad det är vi jobbar oss upp ifrån här så vill jag visa er (och hoppas att ni inte drabbas av trauma här nu - den som är intresserad av den här tråden bör ju ha ett visst intresse som rimmar dåligt med det ni nu kommer att få se) den bedrövliga situation som råder.

OBS! KÄNSLIGA VARNAS! Vet du med dig att du är högsensitiv - titta bort!

Inlånad cykel i syfte att testa om det här med lvg-hoj kunde vara av intresse.
Bibs från Swedemount, inköpt sommaren 2024
Jacka från SOC, köpta 2013 (alltså bara 12 år gammal...!)
Hjälm: TREK, inköpt sommaren 2024
Skor: MTB-skor Shimano, köpta 2012 (alltså 13 år gamla...)
Vattenflaskan är makens... nån klubbflaska...
Maken informerade mig innan jag gick ut om att han aldrig trott att jag skulle visa mig utomhus i en dylik färgkombo! 😂
20250531_073525.webp

Därefter inlånades nästa hoj, en Scoot Speedster.
Den är mörkgrön metallic. Här behövde man ju inte skämmas för att gå ut men bra är det ju INTE.
20250602_061119.webp

Och här med min nya bästa kompis.
Jackan utbytt mot tröja av samma märke och inköpsår som tidigare nämna jacka.

20250615_113727.webp

Här kunde jag inte med att sätta på den blåa flaskjäveln innan fotot togs... pga ont i ögonen.

Visa bilaga 775011

Visa bilaga 775014

Visa bilaga 775015
Bra!! Då är du ändå inne på att matcha med kompletterande färger och inte bara matcha med exakt samma! Då öppnas också en hel värld av alternativ helt plötsligt.

Har inte testat HMs tröja själv men varit inne och kikat då den är hyfsat billig.

Kan dra till med lite fler tips på billiga men bra cykelklädmärken (Universal Colours är ju tyvärr inte så billiga direkt).. Obs med billigt menar jag ofta under 1000 kr per plagg och definitivt alternativ under 2000 kr.

Northwave

Santini (stora delar av deras kollektioner är unisex!)

Le Col

Även dyrare märken som typ POC har ofta mycket billiga grejer på sina archive reor:

Och bonustips om du vill ha lite roliga vattenflaskor, kolla in Watrbodl. Mycket slutsålt dock.

Många tack för tips. Det farliga (för nördiga mig) med en sån här tröja är att om den turkosa färgen är fel så kan jag lika gärna köpa en gul tröja, om du förstår vad jag menar. Det måste vara exakt samma annars får jag ont i symmetrin. (gammalt beprövat ordspråk enligt mig) 🙈
Fattar. Bara att ta med sig cykeln till affären och se om det matchar IRL tänker jag.
Lycka till!

Gillar man minimalistiskt kan jag även rekommendera Castellis Espresso collection.
Riktigt bra kläder till vettiga priser.

Bra!! Då är du ändå inne på att matcha med kompletterande färger och inte bara matcha med exakt samma! Då öppnas också en hel värld av alternativ helt plötsligt.

Har inte testat HMs tröja själv men varit inne och kikat då den är hyfsat billig.

Kan dra till med lite fler tips på billiga men bra cykelklädmärken (Universal Colours är ju tyvärr inte så billiga direkt).. Obs med billigt menar jag ofta under 1000 kr per plagg och definitivt alternativ under 2000 kr.

Northwave

Santini (stora delar av deras kollektioner är unisex!)

Le Col

Även dyrare märken som typ POC har ofta mycket billiga grejer på sina archive reor:

Och bonustips om du vill ha lite roliga vattenflaskor, kolla in Watrbodl. Mycket slutsålt dock.
Klickade snabbt in på länkarna... många många tack! 🙏 Pure gold för tusan!

Jag kan bara citera Cycology ( www.cycologygear.eu ): Life's too short for boring kits.
SommenRunt2025_1.webp

Ignorera buffen, det var ganska kallt, och att byxbenen åkt upp, jag hade inte tänkt på dem på 14 mil...
Men jag har sjuka färgmatchningar till cykeln också, inkl att från början bytt till en Scott styrlinda och har Scott-skor i samma färg samt topprörsväska i topprörsfärg ... Nästan... samt även en jersey i ~ samma smaragdgröna färg. Cykelns färg är dock olika i olika ljus,från smaragdgrön till marinblå.

Senast ändrad:
Jag har byggt en medelklassgubbkorrekt lvg-garderob av rea- (bibs) och K&S- (överdelar) fynd bestående av mestadels Castelli, Rapha och dylika märken. Hygglig kvalitet, snyggt enligt mig, och ofta billigare än HM’s cykelkläder med sneda logotyper.

Addendum: Mtb-garderob byggd enligt samma praktik men på mestadels (gamla) Void, POC och Fox.

För att vara lite seriös, jag tror färg- och annan matchning av dyra cykelkläder är lite som at bära dyra armbandsur. Det är i första hand för bäraren. Omgivningen kan i bästa fall vara lite halvintresserade.

/En som aldrig fick nån kläduppfostran.

Om vi pratar färger är jag otroligt svag för en klassisk grön-röd-vit kombo! För mig andas det sport. Men blir svårt att ha själv då det bör kombineras med sponsorlogotyper och mönster så det inte blir en ren tricolore av det. Och att köra runt i proffskit för lag som man inte tillhört eller tävlat för själv är att synda.

IMG_8840.webp

IMG_8842.webp

IMG_8841.webp

Så snyggt! Även om Polti Visit Malta är lite fulare pga de röda bibsen..

För att vara lite seriös, jag tror färg- och annan matchning av dyra cykelkläder är lite som at bära dyra armbandsur. Det är i första hand för bäraren. Omgivningen kan i bästa fall vara lite halvintresserade.

/En som aldrig fick nån kläduppfostran.
Velominati har pratat om vikten av att se proper ut på cykeln tidigare. Gillar deras argument om estetikens viktiga roll inom sporten:

Aesthetics have always played a major role in my quest to become a better athlete. On the surface, this may seem a ridiculously vain assertion, but for me, the reality is that looking like a pro makes me feel like a pro, and when I feel like a pro, I’m motivated to ride like a pro. After all, the mind controls the body, and if the mind believes something, it can shove it right down your body’s throat. This phenomenon plays a big part of why I love riding in weather that merits knee warmers, cycling caps, and shoe covers; when my head drops down in a swoon of agony, the sight of my flahute-looking legs and feet, framed by the water dripping from the brim of my cycling cap helps me find the motivation to lift the pace a bit more.

Tillbaka
Topp