stormberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst är min kamera inställd på 30fps och 640x480
Vad du har för upplösning på kameran/dina källfiler och i redigeringsprojektet är ovidkommande (nåja, det går ju inte att göra en lågupplöst film högupplöst), det är vad som kommer ut i andra änden när du exporterar ditt projekt som är intressant.
När du klippt klart din film och väljer att "skriva ut" den färdiga produkten, det är då du ska tala om för programmet att du vill ha det i 640 x 480 med 30 fps - för YouTube-bruk.
> Vissa ger tyngre filer än andra....
Beror på hur du ställer in programmet, man har fem variabler att leka med:
1) Filmens upplösning, hur stor ska bildrutan vara.
2) Bildfrekvensen, hur många bilder per sekund ska filmen byggas upp av.
3) Ljudkvalité, vilken "upplösning" ska ljudet ha?
4) Vilken bitrate ska filmen sparas med, dvs. hur hårt ska varje bildruta komprimeras.
5) Vilken Codec ska filmen sparas i, dvs. vilken filmstandard.
Allt det där kan du ställa in när filmen är färdigklippt och det är dags att spara ut den färdiga produkten, alla variabler påverkar såväl kvalité som filstorlek.
Jag kör ut mina i 640 x 480 med 30 fps i Windows Media Format (DivX är att föredra för YouTube). Har tyvärr inte bitraten i skallen men den ligger strax över 1000 kbit/s någonting, ljudet kör jag ut i stereo men har glömt vilken bitrate där med...
Ta ett kort klipp på något tiotals sekund och labba runt med inställningarna tills du hittar en bra kompromiss.
Mina filmer blir ungefär 10 MB för varje filmminut, men det varier mellan olika codecs.