Dagens Rörligabild-tråden! (Obs, regler i första inlägget!)

Ok, lite tamt efter Boe:s och PontusJ:s videos men postar ändå en kortis från dagens tur, hann inte få med nån sol, tyvärr..

Hade inget stativ och hade inte tänkt filma men det fanns gott om stora stenar att ställa kameran på. :)​

Mycke fina filmer Boe, PontusJ, the_TnT och 42Hz!

Tog en tur med cykeln på berget hemma. Solig och fin höstdag med temperaturen runt 0 grader

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt Canni! Du ser snabb ut. :-O

Försöker skynda mig så gott jag kan, kanske va nybörjartur :)

Blir nog fler vändor upp där, nu när liftarna börjar stänga, mycket roligare än jag räknat med trots att det är jobbigt att ta sig uppför. Hoppas inte snön kommer än.

Senast redigerad av en moderator:
Najs! Fint när man ser fartvinden i trädgrenarna efter att du passerat! :)

Följde du en stig över hygget på slutet av filmen?

42Hz skrev:
> Najs! Fint när man ser fartvinden i trädgrenarna
> efter att du passerat! :)
>
> Följde du en stig över hygget på slutet av
> filmen?

Jupp en stig med lite sten och rötter, men jag såg den knappt själv för det va nån sorts vita höga grässtrån/växter som hängde över. Fick chansa bitvis. Verkar inte som den är så välanvänd :)

breezer skrev:
> Liten kortis från det fina höstvädret i söndags:

Tjusigt! Fina färger, blir åksugen. :)

Solotur, ny kamera, rosslig i veckan, trött i benen, lite bakis... klart man ska göra en liten höstfilm från en av "mina" nya stigar nedåt Skarpnäck.
"Redigerad" i ett skräpigt Kdenlive... jag vill ha en ny Mac ;)

http://www.vimeo.com/7363114
Music by: Devil Mcdoom, http://www.myspace.com/devilmcdoom

Edit: bäddade in den oxå...

kalis skrev:
> Solotur, ny kamera

Skitbra! Härligt att se några högre kameravinklar, vet hur jobbigt det är att få till dom i solofilmer. Vad blev det för kamera?

kalis skrev:
> höstfilm från en av "mina" nya stigar nedåt Skarpnäck.

Ah, den där gillade jag på många sätt! Tickar fint gör det också...

Boe skrev:
> ...
> Vad blev det för kamera?

En sån däringa Canon Powershot sx200is. Lagom dyr för att man ska kunna ha den i väskan mest hela tiden.

Nästa tur skall det köras linkamera också :D

Lite skräp från gårdagens dh. Det var halt och jävligt och dessutom var jag sjuk. Men plötsligt fick jag en religiös upplevelse, ja ni hör själva...

Hej. Här länk till youtube och c:a 6 minuter video från några dagars mtb i KUllaberg, Skåne. Slutet på oktober, 2009

PontusJ skrev:
> Jag provar ryggen och Fredling provar sin nya gaffel. Allt finns på film!

Snyggt, nu blev man ju sugen att köra lite dehå. Ballsparken av sadeln i slutet av filmen var fin :-)

42Hz skrev:
> Lite de-shake hade ju inte skadat. :)

De-shake funkar inte på kameror som rör sig framåt, bara panorering och zoom. :(

the_TnT skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite de-shake hade ju inte skadat. :)
>
> De-shake funkar inte på kameror som rör sig
> framåt, bara panorering och zoom. :(

Klar det funkar på frammåt med, kanske inte lika effektivt men funkar gör det, man får justera lite inställningar bara.

42Hz skrev:
> Klar det funkar på frammåt med, kanske inte lika
> effektivt men funkar gör det, man får justera lite inställningar bara.

Visa gärna före och efter där det har funkat bra. Att det ändrar filmen är jag med på, men inte att det är till det bättre. Av de exempel jag sett. Filtret kompenserar för zoom, sen släpper det, kompenserar för zoom etc...

La ned rätt mycket tid på att försöka få det att funka, mailade en del med utvecklaren av det också men det var bara att glömma. I varje fall att få det någorlunda bra. En del sensorvobbel går förvisso att få bort.

Blende de första försöken, går ju få det snyggare utan artifakter på sidorna.

Den första är en riktigt dålig LSD-tripp i mitt tycke. Visst finns det korta-korta sekvenser där det ser bra ut, sen smäller det till. Den andra är förhållandevis ok. Eller är den andra originalet utan filter? Vore kul att se originalet i varje fall. :)

Ja, det andra var 'original' s. a. s.

Vad är det som smäller till?

De-shake:ade videosekvenser från österrike som var osebara innan man processat dom, tyvärr har jag inte lagt upp någon på nätet.

oj, jag som trodde den första var det dåliga exemplet och den andra den som du hade snyggat till... :) jag tyckte originalet var klart vilsammare att titta på, även om det skakade rejält där också.

Ja, det var rätt dåligt exempel då det var handhållet, då slipper man ju dom miljard vibrationer i sekunden som man får med kameran monterad på styret, vilket var det jag tyckte borde av-vibreras på "skakiga lärjeån"-filmen, de var så jag filmade filmerna i österrike, går knappt att kolla på i original. :(

42Hz skrev:
> Vad är det som smäller till?

De flesta "minivibrationer" är borta, men det blir ibland stora konstiga böjningar i bilden. Ungefär som det flöt runt förstoringsglas i bilden eller något. Som Syra-trippar brukar gestaltas på TV (ingen aning om de är realistiska).

Det ger mig klart större problem att se filmen. Skak och sådant är lättare att ignorera, det stora böljandet gör mig åksjuk.

Men stirrar man på någon liten detalj i bilden ser det bättre ut. :D

Som sagt, min video var dåligt exempel på de mikroskakningar jag menade, med kameran på styret försvinner dessutom de flesta grova svängningar som jag gjorde med min hand för att hålla balansen på den inverterade north shoren.

Största problemet med filmen från Lärjeån är egentligen inte att kameran skakar utan att sensorn inte kan hantera det, dvs. den har en rullande slutare som gummerar hela bilden. Med en CCD-sensor eller en CMOS med global slutare hade det sett väldigt mycket bättre ut.

Så det filtret i huvudsak behöver kunna göra för att rädda den filmen är att ta bort gummieffekterna, det tror jag är snudd på omöjligt utan många timmars handpåläggning för att tala om vad som är normalt.

Man kan ju ställa de-shaker på att beskära bilden också.
Men det gör naturligtvis att viss (förhoppningsvis ointressant) information går förlorad. Det borde bli trevligare att titta på utan syra-effekter i kanten eller "dynamisk in- och utzoomning" :) (om man kan leva med beskärningen förstås).

/Johan

Visst går det att beskära, men Harris exempel kommenterade jag utan titta på kanterna - dvs. vad som skulle bli kvar.

Men med gummibilden från den undermåliga sensortekniken spelar det ingen roll, det finns för många fält som rör sig åt olika håll hela tiden. Vektorerna i filtret skulle få spel.

Utan att ha kört den filmen genom de-shaker kan jag säga att det blir garanterat inte sämre efter.

42Hz skrev:
> det blir garanterat inte sämre efter.

Jag hävdar att det inte heller blir bättre utan bara annorlunda.

Tror inte vi kommer längre i den frågan, fast det här är Internet och en av oss måste ju ha fel! :D

Tillbaka
Topp