Dagens trafikfråga! [cykel]

Aktiv medlem
Någon som orkar klarlägga för mig vad som gäller när man cyklar på trotoarer. Det är vad jag vet förbjudet att cykla på dem men gäller det alla?

Se exemplet på min fina bild som är en högupplöst satelitbild på hemlig ort i sverige.

Det mörkgrå är bilväg. det ljusgrå är gång/cykelväg och det rosa strcäket är mina däckspår som jag följer i pilens riktning. Ivf påväg till jobbet.

Men vid det stora röda X,et så är det en skyllt som visar att cyklar jag förbi den så cyklar jag på cykelbana. Men 3 meter efter den skyllten så delar sig vägen och man blir upplottsad på en bred (typ 4 meters) trotoar som ligger längs med bilvägen på en bro.

Får jag cykla på den trotoaren?

Bilagor

• Trafik.GIF
    Trafik.GIF
    82.6 KB · Besök: 50
Utgångsläget är att du får cykla på körbana (bilväg) och cykelbana (markerad med blå skylt med cykel på) men inte på gångbana (trottoar). Alltså måste det framgå av de fina blå skyltarna med en cykel på att gångbanan även är avsett för cyklister. Finns det inga skyltar med cykel på så måste du hålla dig på bilvägen.

Ok, det låter logiskt.

Men säg då att det finns en skyllt vid en trotoar. Sen går trotaren ner i marken vid en överfart för tex en parkering och så går den upp på andra sidan. Måste det sitta en ny skyllt där eller ingår den i den gammla trotoaren?

På din bild finns ingen markerad cykelbana på övergångsstället. Jag gissar på att man då bör leda cykeln över och får cykla där skyltningen för cykelbana börjar. Biar borde dessutom inte ha stopplikt för dig om du cyklar över ett övergångsställe.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, det låter logiskt.
>
> Men säg då att det finns en skyllt vid en
> trotoar. Sen går trotaren ner i marken vid en
> överfart för tex en parkering och så går den
> upp på andra sidan. Måste det sitta en ny skyllt
> där eller ingår den i den gammla trotoaren?

Svaret blir att det beror på hur det ser ut på platsen. Om det är en markerad cykelbana som korsas av en bilväg "tillfälligt" så fortsätter cykelbanan på andra sidan bilvägen utan ny skylt, men om det närmast är så att cykelbanan tar slut och övergår t ex i bilväg eller gångbana krävs en ny skylt för att cykling på gångbanan ska vara tillåten. Ibland upphör en cykelbana i samband med en vägkorsning utan att fortsätta på andra sidan korsningen, och då är det inte OK att fortsätta cyklingen på trottoaren på andra sidan, utan då får man styra ut på vägen istället.

Helt riktigt, Det är ingen markerad cykelbana. Vi är lixom inte inne i storstaden..:)

Sen varför frågan om stopplikt kom upp har jag ingen aning om...har jag missat något där?

Tillbaka
Topp