Dagens tur i Ursvik

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
C

cal

Guest
Dagens tur i Ursvik
Först och främst vill jag tacka oxr & Co. för en härlig guidning i Ursvik idag. Det blev ju en kanontur med mycket trevligt sällskap (vad nu alla heter här på forumet?). Lite trist att man skulle slarva med pedalerna efter 4h cykling och ett litet okynneshopp. Plattformspedaler utan benskydd har ju sina risker.

Nu hoppas jag verkligen att mtb-spåret i Ursvik godkänns så att man kan testa på den här turen fler gånger.

//Henrik - som just tog ett varmt bad och nu har alsolspriten redo för sårtvätt :-)

Post Ändrad (04-03-27 16:42)

Dagens tur i Ursvik
Ja, det var lite oturligt att man skulle slarva med pedalerna när turen i princip var slut. Det flesta hålen har börjat läka ihop med en fin skorpa osv. men det nedersta lite djupare jacket är lite i djupaste laget och helt öppet. Jag har tvättat det noga och smort med antiflammatorisk salva. Får se om det har börjat läka ihop imorgon bitti, annars får jag svänga förbi sjukan och höra vad de har att säga.

Jag har lite bilder men de vill ni garranterat inte se. Usch!!

Nåväl. Det var trots allt en riktigt rolig tur. Nästa gång åker benskydden på.

Post Ändrad (04-03-27 21:35)

Dagens tur i Ursvik
Tack tack Markus. Din Kona Kula var riktigt fin den också!

burner: Jo, en sån skylt måste ordnas med en fin bild som grund. Var får man tag på Happy-loggan föresten?

Dagens tur i Ursvik
burner:

Här får du något att gotta dig i. Vid en närmare titt gick det bra att se skenbenet i det nedersta jacket. Nu har det dock börjat läka ihop finfint, men några hopp och trixanden utan benskydden blir det inte i fortsättningen.

Så kan det gå när inte benskydden är på...

PS. Det blev djupa fina sår i smalbenet som synes på bilden, men inte ett märke i de Tierra-brallor jag hade på mig. Det är iofs. möjligt att brallorna åkte upp då pedalen attackerade smalbenet. ;-) DS.

Dagens tur i Ursvik
Nike spåret i Ursvik är fin fint. Inte speciellt utmanande rent tekniskt, men kan vara jävligt påfrestande med alla jobbiga backar och dom där suuuugande blöta gräspartierna.

Dagens tur i Ursvik
cal: jag tänkte också på det där med brallorna. Inget trasigt alls. Men dom var ju vida kring vaderna, dom åkte nog upp. Eller så är det väldigt följsamma fibrer.

Kaijan: Jag vart lite orolig där ett tag, du verkade tappa luften efter vurpan.
Trodde du hade fått en smäl i huvet eller nåt. Skönt att det inte vart värre.

Dagens tur i Ursvik
Nästa tur skall det förhoppningsvis inte bli några skador. Det vore dock trevligt att ta den där rundan igen. Så pass skojjig/mångsidig åkning har jag inte hittat någonstans här i trakterna där jag bor.

Dagens tur i Ursvik
cal: min svärfar är läkare, hans tumregel är att om benet (skelett-benet alltså) blottas så ska såret sys. Vanliga köttsår brukar läka fint. Har man otur kan man få en infektion i såret men det brukar kroppen själv klara av. Däremot, om benet är blottlagt, kan man råka ut för att få infektion i skelettet och det är en mycket allvarligare historia, tar lång tid att få bra, kräver definitivt behandling. Jag har inte fördjupat mig så mycket, det finns säkert andra happyiter som är läkare som kan förklara bättre men jag skulle råda dig att vara försiktig med såret och få det behandlat.

/Peter

Dagens tur i Ursvik
ahh.. sluta nu o nojja över småsår. Det där såg väl inte så allvarligt ut. Tvål o vatten o glöm det sedan. Saker läker av sig själv.

Dagens tur i Ursvik
Peda: Tack för dina råd. Jag tar och svänger förbi husläkaren imorgon så får vi se vad hon har att säga.

Rippa: Det är alltid bra att sko sig mot infektioner oavsett om det är stora eller små sår. Nu kunde man visserligen skåda skenbenet i det nedre jacket som var betydligt djupare än vad som framgår av mobilbilden.

Samtidigt var det väl ingen jättegrej direkt utan bara ovanligt djupa skrapsår. Å andra sidan är ju inte huden framför skenbenet särskilt tjock. Skruvarna på mina DMR V12 sticker ut ca. 4,3 mm. Så otroligt idiotiskt att åka utan benskydd.

Nåväl, nu skall vi inte älta det här mer... :-)

Post Ändrad (04-03-29 01:11)

Dagens tur i Ursvik
Rippa: Nike-spåret är numera förbjudet för cyklister. Jag uppmanar alla cyklister att respektera detta. Alla markerade motionsspår i Ursviksområdet är numera ajabaja för cyklar och hästar.

Dagens tur i Ursvik
Va? Vaddå förbjudet?? vad har dom gjort med min hemma slinga? Trodde det var förbjudet på dom andra slingorna(el ljuspår osv). Var körde ni då??

Dagens tur i Ursvik
Rippa:
Vi (NICK - Nätverket Igelbäckens Cykel Kamrater eller vad vi nu skulle kalla oss. Vi är en studiecirkel...) håller på att planera en alternativ slinga runt nästan hela ursvikområdet och har fått till en ganska hyffsad sträckning med nästan bara singeltrack.

Vi (NICK men mestadels oxr) har tagit kontakt med solna och sundbyberg kommun pga av att de skall göra ursvik till ett så kallat kommunalt naturreservat. Vi kämpar för att inte cykling skall totalförbjudas i ursvik och som ett steg i detta tyckte vi att en uppmarkerad mtb slinga vore en bra väg att gå. Återstå att se om kommunerna går med på detta.

EDIT:
En utav kommunerna har slagit fast att cykling på alla uppmarkerade motionsspår skall vara förbjuden och att cyklister inte får orsaka markskador.

Maila oxr eller mig för mer info (helst oxr ty han har mer koll).

Post Ändrad (04-03-29 12:32)

Dagens tur i Ursvik
Det var iallafall en klart trevlig tur även om inte vi kunde vara med hela tiden. Vi planerar att skaffa en framdämpare så vi kan hänga med er med småcyklar lite bättre i fortsättnigen. Skall bara hitta en som inte viker sig för minsta lilla. =)

/Rikard o Hanna

Dagens tur i Ursvik
låter som om det var en trevlig dag i ursvik! alldeles för länge sedan jag var där ute..

nu vet jag iofs inte exakt var ni körde men det finns/fanns ett crosspår längsmed motorvägen tidigare som var ganska kul att köra. sträcker sig iaf från kista och bort till crossbanan och ovanför den.

annars finns stora delar av hansta att köra i. =)

Dagens tur i Ursvik
Hansta är väl naturreservat med totalt cykelförbud?

Angående Ursvik så kommer det snart att komma ut information via cyklaiursvik@hotmail.com till alla som finns på den listan. Finns man inte med på den går det utmärkt att skicka ett mail dit så blir man ansluten.

Har någon några frågor om NICK:s arbete är det bara att skicka ett mail till mig.

Dagens tur i Ursvik
hmm.. regler sedan 99 säger att man inte får cykla annat än på grusvägarna och markerade cykelleder.

annars finns det gott om skogsvägar skapade av någon sorts terrängfordon.. även gamla(?) crosslingor fanns där förr.

Tillbaka
Topp