Dags att köpa cykel! Merida ett bra val, eller?

henkehägg

Ny medlem
Hej!

Går i köpa cykel tankar. Har tänkt att använda cykeln en hel del till träning och då ganska mycket cykling i skogen. Har även planer på att nån gång i framtiden tävla litegrann. Har tidigare ingen direkt erfarenhet av cykling föruton pojkcykeln jag fick när jag var liten.

Har tittat på Meridas cyklar och tycker de verkar helt ok, men p.g.a bristande kunskap är det svårt att avgöra vad de olika komponenterna har för kvalitet och vilken "nivå" man bör lägga sig på.

Valet står mellan Merida Matts Speed, för 7.995:- med shimao deoroe växlar, bromsreglage och en SR Suntour XC 75-M-Lock out gaffel.
eller en: Merida Matts Special Edition, 11.495:- med XT komponenter och SR Sutour, XC Pro-M-Lock Out 100mm.

Bör jag sattsa på Special edition på en gång eller kan Speed modellen
"räcka"? Vad skiljer egentligen Deore och XT åt? Är skillnaden värt pengarna?
Har hört att framgafflarna, (Sountour) kan vara ett tveksammt val?
Är någon av dessa cyklar ett bra val eller bör jag titta på andra märken?

Suntour gaFFlar är inget att rekomendera. Försök få tag på märken som Marzocchi, Rock Shox eller Manitou som sitter på cyklar i dom prisklasserna.
Vad beträffar XT vs Deore så är väl största skillnaden att XT är mycket lättare. Växlingen är väl ungefär den samma. Deore har fördelen att vara billigare , så det gör inte sååå mycket om du råkar köra sönder den.

För 11000 kan du få riktigt bra cyklar, då skulle jag inte sattsa på en Merida Matts...

Kona brukar vara säkra kort i den prisklassen.
Kolla på Kona Kikapu på http://www.konaworld.com/kw_index.cfm

Funkar till både XC och lättare Freerajd

Senast redigerad av en moderator:
Det finns många bra trådar det sista angående att handla en bra cykel för dom pengarna. Sök lite på forumet så hittar du en guldgruva med kloka råd på gafflar, nya cyklar, första köpet osv.

I vilket fall som helst, lycka till med köpet!

Tillbaka
Topp