Dags att köpa cykelslang!

Patrik2

Ny medlem
Är det någon skillnad på olika mtb cykelslangar eller är det bara att de ska tjäna pengar?

Ge mig gärna ett tips på en bra!
Ska handla på cycelcomponetns hade jag tänkt eftersom det är lite annat jag ska handla där också.

Mit gamla slang mått är 26x11,9/2. 125 50/57-559 " ingen aning om vad alla nummer står för"

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...00&btg=0&varumarke=000&artgrp=sla&Kampanj_ID=

Tack på förhand!

// Patrik

"Mit gamla slang mått är 26x11,9/2. 125 50/57-559 " ingen aning om vad alla nummer står för"

26 är yttermåttet i tum , 1,9 / 2,125 är däcksbrädden i tum och 57-559mm är bredd - omkrets i millimeter kallas ERTO, en standardiseringsnorm, sök på ERTO mha sökfunktionen eller kolla under "läsvärt" för info om slangar och däck.

Edit: En siffra för mycket...

Senast redigerad av en moderator:
Okej och tack för era svar.

En följd fråga, men om lite annat ämne. Hur vet jag vilken eker nyckel jag ska ha till mina ekrar?
Det står på Cycelcomponents så här: 1C, 2C, 3C osv?
Är de olika storlekar?'

// Patrik

Tack!

Själv har jag tröttnat på att stå o laga punkteringar i skogen så jag köpte DH slang.
Märker ingen större vitkskillnad...

DH slang är bäst om man kör lite tuffare tag i skogen. Tröttnade på att få pinch flats varenda gång man träffade en stor sten eller rot.

//S

Har kört DH-slang från Michelin i 1.5 år men bytte nyligen till ett par vanliga slangar från Continental. Funkar skitbra och har gjort hojen kvickare (i kombination med att jag slänge bort DH-däcken också). :D

Är det Nokian Lite du menar Cerro? Kapar lite.. nån som har erfarenhet av dom? Verkar finnas i 26x1.75-2.3 och hyffsat billiga och lätta Patrik, funderar själv på att testa dom. Nån som vet om dom är bra?

Fick en fyra cm lång fiskekrok i bakhjulet som nån fjant hivat på stigen häromkvällen. Vilken släng skulle jag haft för att slippa byta slang då?

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick en fyra cm lång fiskekrok i bakhjulet som
> nån fjant hivat på stigen häromkvällen. Vilken
> släng skulle jag haft för att slippa byta slang
> då?

Helgjutna gummidäck :-P

Tillbaka
Topp