Dags att köpa landsvägscykel...

knasen78

Medlem
Som ämnet säger, dags för racer för att hjälpa mig att komma i form. Var och tittade i min LBS, Cykeltjänst i Södertälje, och de hade följande cykel som jag skulle få ge 12.500kr för. Är inte så hemma på landsvägscyklar, vad säger ni om den? Ska tydligen vara Ultegra rakt igenom enligt butiken, men på bikeradar står det annat?

Scott Speedster S30 Limited
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/speedster-s30-09-33531

http://forum.tour-magazin.de/showthread.php?p=2740493

Har inte lyckats hitta så mycket information om den på nätet... men har hittat detta i alla fall;
Ram: Hydroformed Alloy Tubing Road geometry 7005 Alloy D.Butted Integrated Headtube
Framgaffel: ADDICT Carbon/Alloy 1 1/8 "" Alloy steerer Integrated

Bromsar: Scott Pro SCBR-530 Catridge Pads

Vevparti: Shimano Ultegra triple 30/39/50 T
Bakväxel: Ultegra 30 Speed
Framväxel: 105 FD-5600 or FD-5603 (enligt Tour:s forum Ultegra FD6603???)
Växel/bromshandtag: Ultegra Dual control 30 Speed
Kedja: 105 CN-5600
Kassett: Shimano 105 CS-5600 10 Speed 11-25 T

Hjul: Alex Race 28 Aero Profile 20 Front / 24 Rear
Frontnav: Scott Comp
Baknav: Shimano 2200
Ekrar: Formula Black 2 mm
Däck: Hutchinson Equinox

Sadel: Scott Road Pro
Sadelstolpe: Scott Alloy 31.6mm
Styre: Scott Road Drop OS Anatomic 31.8 mm

Det är en annan variant av s30:n som såldes förra året och är ultegrakittad, det är därför det står annat på nätet. Jag har själv en av de ultegravarianterna, och jag är mycket nöjd. Fin och prisvärd cykel.

Att köpa sin första racer av en handlare i sverige är klokt. Du får hjälp att välja rätt storlek (se upp om de bara har en storlek hemma) och kan kanske få byta tex sadel om den inte passar. Se till att de tar sig tid med dig och känns seriösa. Dessutom ska du få bra pris på skor och pedaler och annnat du behöver.

Jag tycker att om man ska bränna över 10 loppor borde man vara beredd att shoppa runt lite, man måste inte vara dumlojal mot sin LBS och köpa vad de har hemma. Åk in till Stockholm, där har du många butiker att välja på. Finns det inte en Haga Cykel i Nyköping? De är bra. Ta inte första bästa.

Den cykeln du länkar till kan ju inte kallas prisvärd. Förra årets modell med blandning av Ultegra, 105 och egna bromsar (snikigt). Är du säker på att du vill ha tre-delat fram? De flesta föredrar i sådana fall kompakt-vev. Men om den passar dig kan den vara perfekt för dig, men inte prisvärd.

Lycka till!

/Fredrik

prisvärt eller ej, så är det på den ltd-s30n jag antar att ts lbs har inne ultegra helt igenom, och inte uppblandat med 105.

håller med om att det är bra att shoppa runt, men närheten till säljaren ska vid förstaköpet inte underskattas (såvida man inte har mycket erfaret och mekkunnigt folk i närheten).

Tack för alla kloka råd! Har inte jättebråttom, ska inte handla den förrän i mitten av Mars (efter semester i Vancouver & OS och San Francisco)...

Har tidigare "alltid" handlat på Cykeltjänst, och de brukar vara schyssta, fick mest lite funderingar när jag surfade runt efter specarna på s30:an. Sen gillar jag närheten till dem, samt fri service första året, bara att droppa av cykeln och oftast hämta den samma dag (om man lämnar den när de öppnar).

Det där med tredelat fram tåls att tänka på! Kan nog höra med dem om man kan byta till ett tvådelat, brukar aldrig vara omöjligt där, och pynta ev. mellanskillnad. Vad är det för skillnad på ett kompaktparti och ett tredelat? Har tredelat på MTB:n, men det kanske inte behövs på svenska vägar?

Tillbaka
Topp