Dags att köpa ny cykelhjälm!

Just nu har jag en POC Trabec, sitter som en smäck, och går ner rätt långt i nacken vilket känns tryggt. Trodde den skulle vara väldigt varm eftersom den är stor och har få hål, men den är rätt luftig faktiskt. Och finns i massa spexiga färger (säger hon som har en vit).
Men huvudform är ju personligt, så har du möjlighet att prova hjälmar innan köp så gör det.

Innan POCen hade jag en gammal Met-hjälm, den där som alla LVG-cyklister hade typ 2003-04.. Stradivarius? Den var också skön men jämfört med den jag har nu skyddade den ju bara frampå och ovanpå huvudet. Minus för det.

Se till att prova en Giro Hex, är grymt nöjd med min. POC Trabec är också trevlig, men satt inte lika bra då jag är mellan två storlekar. Se mao till att prova ut ordentligt.

Har specialized all mountain hjälm. Bra ventilation och bekväm. Fick dessutom tag på den för ca 300kr med frakt förra året utomlands.

Edit: Som svar på Bell Variant...

Kör på samma.

Passar bra till mitt lite stora och runda huvud så om du har lika stor hjärna som mig så rekommenderas den starkt. Köpte min på XXL i Uppsala för 700 kr tror jag.

Kanske inte ser så sportig ut men sånt struntar jag i när det gäller hjälm. Enligt mig så måste man prova modellen innan köp då huvud har en benägenhet att inte vara likadana.

Så här ser min ut: http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-78341476818073_2258_1037426914

Senast ändrad:
Dök på huvudet riktigt ordentligt på senaste Tisdagsrajd, som tur var landade huvudet i mossbekläd sten/berg. Är nu ute efter en ny hjälm eller är det inte nödvändigt? Ser att det kan skilja en hel del i pengar mellan de olika modeller/märken. Tex en Bell för 400 kr vad är det som skiljer den mot en Bell 1200 kr?
Hade/har en idag Bell Solar (ca. 400 kr) som jag var nöjd med framför allt i passformen.

Jag kan rekommendera Bell Sweep - fungerade klanderfritt och tog hela smällen i senaste kraschen. Ska köpa en ny som ersättning. Sitter skönt, bra ventilation, avtagbar skärm.

toker skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör cykelvasans hjälm och är nöjd. Gick
> loss för 499 på sportson. Men den kandke inte
> finns nu.

Det gör jag också. Väldigt nöjd med den. Tycker den är snygg och diskret och den sitter riktigt skönt på mig. Var runt i hela stan här och testade en massa hjälmar. Det var den som var helt klart både snyggast och satt skönast. :)

Köpte den dock online. Provade i lokal butik så jag visste vilken storlek jag skulle ha. Skäms lite... men den kostade 899kr i butik och 499kr online...

Okej jag bjuder på denna.
Hade jag inte haft min FF-hjälm hade jag nog betalat av min tandläkarräkning fortfarande.

661 FF hjälm
Edit : ni som inte vill se massa tråkig cykling, börja kolla vid 0,55

Senast ändrad:
Min fox flux tog en smäll i 39 km/h rätt i asfalt med vänster bakhuvudet först. Jag fick min nya hjälm från crc igår, gissa vad det blev för modell :)
Med vänlig hälsning,
Magnus

En riktigt otäck rulle där en springande tjej faller handlöst och tjongar bakhuvudet i asfalten med en otäck jävla snärt:
Resultat: koma och sen dess en grönsak. Inbillar mig att det är den här typen av slag våra hjälmar borde kunna ge hyfsat skydd mot? De devota hjälmmotståndarna borde kanske ta sig en liten titt?

Tillbaka
Topp