Dags att skaffa racer, råd

Bulldog76

Medlem
Tänkte skaffa en racer ganska snart så det är startklar till våren och även kan köras när det är ok väder under vintern, finns ju en hel del dagar då det är fint även vintertid.

En viktig faktor utöver komponenter är cykelns utseende (ram, färg mm). Visst kan man kalla det fåfängt, men ska man lägga masa pengar på nåt får det se bra ut också. ☺

Budgeten ligger runt 15 k.

Jag har bland annat fastnat för Cannondale Caad12 105 disc, sen har jag också tittat på Canyon Endurace AL7 och CF7.
Trek vet jag inte riktigt om en Emonda S5 S6 och Domane 4,.
Scott Speedster 10.
Nu är det en vild blandning här av prisnivåer som jag gett exempel på, men men

Kommer använda cykeln till träning och eventuellt några lopp så får vi se hur pass mycket jag gillar lopp på landsväg. Jag gillar känslan av fart. Svårt att avgöra i förhand vilken geometri man trivs bäst med.
Har racer och en cyclocross och känt på skillnaderna mellan åtminstone dem. Jag gillar känslan av fart och gillar också när man märker att cykeln svarar direkt på trampen.
Lite som att köra bil, gillar mer sportiga bilar med lite hk. Även om motorn i detta fallet är mina egna ben istället.
Just viktangivelser är svåra att hitta också på cyklarna.
Tycker just Cannondale Caad12 är ganska dyr, även om ramen är modifierad osv, om man jämför med vikten på Endurace Al7. (men sedan så är viktangivelser så svåra lita på om inte någon utomstående har vägt den).
Hittade vikter på Cannondalen, har för mig den gick på 8,5 kg och Canyon på 7,7.

Nåväl vikt spelar säker mindre roll, jag kan inte göra cykeln rättvisa ändå.
Men lite råd kan vara bra att ha, även om jag tillbringat alldeles för mycket tid redan med att läsa om en massa modeller hit och dit. Börjar gå ihop i ett enda blurr. ☺

Tittar man t ex på Canyons hojar, så är det ingen större skillnad på vikt mellan kolfibern och alucykeln, kolfibern är sämre specad, men så länge jag håller mig till 105 är det nog ok. Kolfiberramen kan man byta ut delar på när de börjar bli slitna. Hur lång tid nu det tar? Sen är det som det är, när det är dags att byta delar vill man säkert ha nyare cykel. :) det tar aldrig slut.:)

Är inne på att helst köra med skivbroms så att man har bra bromsverkan i alla väder, men det kanske inte är något måste (canyons Endurace serie verkar sakna det)

Störst chans att få korrekta data på cyklarna är om de testats av Tour.

Frånsett vikt (total samt separat ram/hjul) och styvhetsvärden brukar de göra en hyggligt vetenskaplig bedömning av åk-egenskaperna samt mäta upp geometrin ordentligt.

Därtill lite om garantier mm. Den biten är ganska lätt att förstå även utan tyskakunskaper, har du skoltyska fixar du även artikeln.

Personligen är jag image-känslig och lättledd och har accepterat att nyktert resonerande är saker som finns i mina råd till andra men inte till mig själv. Då jag är svag för Cannondale hade jag nog accepterat viktskillnaden. Den rationella sidan i mig hade då lutat sig på Tour-testerna där ramarna brukar få toppbetyg och tänkt att ett lyxigt hjulset skulle bli en framtida investering....

Nu är jag kanske inte rationell men jag skulle spontant säga Caad12. Varför? Snygg, skivor, bra andrahandsvärde och bra ram. Sen kan du uppdatera detaljer vartefter.

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är jag kanske inte rationell men jag skulle
> spontant säga Caad12. Varför? Snygg, skivor, bra
> andrahandsvärde och bra ram. Sen kan du uppdatera
> detaljer vartefter.

Tycker också att den känns som ett attraktivt val. Jag hade väl velat ha en 12-25 kassett istället på landsvägen, men ähhh. Fin och snygg cykel som du kommer få mycket kul på!

Kristoffer R skrev:
> Störst chans att få korrekta data på cyklarna
> är om de testats av Tour.
>
> Frånsett vikt (total samt separat ram/hjul) och
> styvhetsvärden brukar de göra en hyggligt
> vetenskaplig bedömning av åk-egenskaperna samt
> mäta upp geometrin ordentligt.
>
> Därtill lite om garantier mm. Den biten är
> ganska lätt att förstå även utan
> tyskakunskaper, har du skoltyska fixar du även
> artikeln.

De flesta (alla?) tester finns översatta till engelska i den digitala e-tidningen, Tour International.

Cannondale CAAD12 Ultegra (med fälgbroms) är en av de cyklar som är testad i Tour 11/2015
T_b88af67f8e.jpg

Testet finns även översatt till engelska i Tour International 11/2015.
TOUR-INT_11-15_ipadcover_lores.png

Ladda hem appen https://itunes.apple.com/us/app/tour-int.-road-bike-testing/id453721395?mt=8 eller https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourqtr
Köp, och läs, Tour International 11/2015 för 2,99 €.

/Håkan

Angående växelgruppen, jag har 105 och Ultegra på två cyklar, båda från samma generation. Jag skulle lätt lägga nån tusenlapp på Ultegra, jag känner klar skillnad. Det finns dom som inte tycker det är någon skillnad, så det enda man kan säga är att det är en punkt man bör kolla upp.

En liten brasklapp dock, de jag har är sista gen med 10s, vet inte hur skillnaden är i senare gens.

Går själv i samma funderingar och det verkar som att 2016 är kolfiber till överkomligt pris! De flesta verkar krpya nedåt 12-16 med 105 eller ultegra och det är ju aldrig fel :)

Väntar på lite mer info och julbonus innan jag beställer dock.

Tack för tipset. Laddade hem testet i alla fall, tyvärr väldigt lite text . Kanske mer i tyska varianten? Dock så var det väldigt informativt med betyg på olika saker som exempelvis hur behaglig cykeln var (gaffeln bl a)där Caad12 fick väldigt bra betyg. Just komforten tycker jag behöver vara bra. Trek Emonda ALR som jag tittat lite på fick nästan sämst på den punkten.

Jo, Kolfiber börjar krypa ner i pris, så det tål o tänkas på. Jag är dock mest sugen på att ha skivbromsar , såg att Canyon inte hade några med skivbroms i Endurace serien.
Är också lite svag för Cannondale av någon anledning. Men Canyonramarna var också väldigt snygga. Mycket cykel för pengarna där, fast då får man ge upp skivbromsen.
Hinner inte skriva mer, dags o jobba.

Lutar riktigt mycket åt Caad12 med skivbromsar just nu. Var nån som jag pratade med som menade att det kanske är väldig skillnad i komfort alu och carbon.
Men vad jag läst mig till så är casd12 väldigt behaglig. Fick lite sämre i acceleration i testet i Tour, men det kanske man kan leva med.

PS, jag skulle nog köpt det mesta istället för karbong som ovanstående sa. ;)

Håller med dig! Intressant o kul läsning här.

Vart köper du cykeln? Och hur ställer du dig till en bike fit? Är det viktigt eller något man kan göra själv?

Är också i tankarna att köpa racer, cannondale är ju fina. Gillar raka klassiska ramar :) annars är jag också inne på karbon och aerostil på ramen. Svag för argon 18 krypton. Men kostar ju en del.

// Niclas

Bulldog76 skrev:
> Lutar riktigt mycket åt Caad12 med skivbromsar
> just nu. Var nån som jag pratade med som menade
> att det kanske är väldig skillnad i komfort alu
> och carbon.
> Men vad jag läst mig till så är casd12 väldigt
> behaglig. Fick lite sämre i acceleration i testet
> i Tour, men det kanske man kan leva med.
>
> PS, jag skulle nog köpt det mesta istället för
> karbong som ovanstående sa. ;)

PeterÄlvsjö skrev:
> En cykel för 10000 plus nya hjul för 5000 är
> förmodligen en bättre cykel än en som kostar
> 15000 och som troligen har samma hjul som den för
> 10000.

---------------------------------

Det håller jag verkligen inte med om. Bättre att köpa en cykel med en riktigt fin ram och gaffel, som CAAD12, och sedan uppgradera de övriga komponenterna över tid om man känner att de inte håller måttet.

Tillbaka
Topp