Dags att sminka min gris!

Höjdskräck

Aktiv medlem
Har en sån här (Vitus Nucleus 29): http://www.chainreactioncycles.com/...9-vr-ht-bike-shimano-altus-2018/rp-prod159727

Är överlag nöjd med tanke på priset men efter 100 mil börjar även en nybörjare som jag fundera på att antingen köpa nytt eller uppgradera.

Nackdelar med cykeln (ok, jag vet att det finns fler):
1. Suntour 100 mm air fork - Tung (tror 2,5 kg) och väldigt okänslig. Nästan så man kan vara utan och köra stelt istället.
2. Shimano Altus RD-M2000 - Klonkig bakväxel som jag aldrig har lyckats ställa in riktigt rätt.
3. Generellt sett en ganska tung hoj, ca 14,5 kg.

Gafflar verkar svindyra och jag vet inte om det är värt att lägga lika mycket pengar som vad cykeln kostade på t ex en Rockshox Reba. Kan dock väldigt lite om vad för dämpare det finns men antar att Reban o liknande finns i olika dyra varianter.

Göra om till singelklinga med lite bättre komponenter hade varit schysst. Vill ha konsekventa växlingar och droppa lite vikt genom att ta bort det där skräpet där fram. Behöver ju inte bli så dyrt tänker jag? Kör i ärlighetens namn mest på knagglig asfalt o grus så jag behöver ingen low-end. Ska jag upp till bergen får jag väl ta smällen...

Så till frågan. Är det värt att göra uppgraderingarna eller är det bättre att sälja och köpa nytt för säg 10k?

Thanks!

Senast ändrad:
Jag skulle nog köpt en bättre begagnad cykel här på köp&sälj än att försöka uppdatera din. Du kommer vilja uppdatera mer än så, speciellt om du vill ha ner vikten.

Uppgraderar du till storebror Sentier för ~10 så har du väldigt mycket bättre komponenter.
Börjar väl bli lite dåligt med cyklar på lager bara...

Nä, det kanske inte är så rationellt att uppgradera den cykeln. MEN, det finns ju en uppsjö av billiga delar där ute. Icke boost, 1x11 och liknande som folk inte längre vill ha. Därtill är det kul och lärorikt att uppgradera, tycker jag.

Bara för att ge lite perspektiv. I övrigt håller jag nog med föregående talare.

Aj, det svider! Men ni har säkert rätt i att det inte är värt att uppgradera det jag har.

Tänkte att man med en relativt modest budget och enkla medel kunde höja upplevelsen markant. Ska hålla ögonen öppna inför höstens rea. Sentier verkar vara en fin hoj för övrigt.

Tackar ödmjukast för input!

För pengarna är det inga större fel på vare sig din gaffel eller dina växlar, lirar de dåligt beror det nog mest på din cyklingsteknik och dina cykelmekarkills, eller orealistiska förväntningar. Vikten däremot kan du bara minska med ca 500 gram utan att det börjar kosta pengar på riktigt. Som ny gaffel 5 K, nya hjul 5 K osv.

Lägg exakt 0 kr på uppgraderingar och köp en dyrare cykel. Sälj din Nucleus på Happy K&S och lägg till 10-30 K och köp en annan cykel, företrädesvis ny då det mesta som säljs beg är antingen omodernt och/eller på tok för högt prissatt, typiskt 30-50% över marknadsvärde.

Hur lång är du? Hur cyklar du, xc race, dh eller mitt emellan? Blir nästa cykel en HT eller FS?

Sixten Fors sa:
För pengarna är det inga större fel på vare sig din gaffel eller dina växlar, lirar de dåligt beror det nog mest på din cyklingsteknik och dina cykelmekarkills, eller orealistiska förväntningar. Vikten däremot kan du bara minska med ca 500 gram utan att det börjar kosta pengar på riktigt. Som ny gaffel 5 K, nya hjul 5 K osv.

Lägg exakt 0 kr på uppgraderingar och köp en dyrare cykel. Sälj din Nucleus på Happy K&S och lägg till 10-30 K och köp en annan cykel, företrädesvis ny då det mesta som säljs beg är antingen omodernt och/eller på tok för högt prissatt, typiskt 30-50% över marknadsvärde.

Hur lång är du? Hur cyklar du, xc race, dh eller mitt emellan? Blir nästa cykel en HT eller FS?

Hade nog rätt förväntningar då jag köpte cykeln och är på det hela nöjd men man lär ju sig med tiden vad man tycker är bra och dåligt. Ska absolut ta tag i växlingsproblematiken, det säkert går att fixa till växlingarna om jag går grundligt tillväga. Att dämparen är väldigt okänslig har jag svårt att se har med min cyklingsteknik att göra, den är vad den är. Skulle möjligen kunna sänka trycket ngt.

Bra input om viktbesparing! Trodde man kunde spara åtminstone 1 kg med en mindre budget från en såpass låg nivå.

Blir förmodligen en ny (ej beg alltså) cykel så småningom av samma anledningar som du nämner men jag har inte bestämt mig för vilken typ av cykel. Har ju nu testat HT (om än budget) och det skulle vara kul att testa FS eller rent av en eMTB (men det är ju tydligen som att svära i kyrkan). Cyklar i nuläget mest XC, ca 5 mil/runda, för att se mig om bland byar och annat (har just flyttat till Spanien) men skulle gärna vilja testa trails och kanske rent av någon bike park också. Behöver alltså ngt väldigt allround.

Är för övrigt 185 cm lång och väger 77 kg.

Tack för din input!

Hittar du begagnade komponenter så kan det vara värt att byta gaffel och typ bakväxel. Jag har en billigare HT som hade Suntour gaffel på 2.8 kg. För dryga 2000 fick jag en ny Rockshox luft-gaffel som både bantade vikten med 1 kg och dessutom var betydligt mycket bättre. Men som dom andra redan skrivit, ska du byta massa delar så är det bättre att byta cykel. Kan du dock göra begagnade-fynd kan det kanske vara värt att byta ett par delar....

detvanligavartaget sa:
Hittar du begagnade komponenter så kan det vara värt att byta gaffel och typ bakväxel. Jag har en billigare HT som hade Suntour gaffel på 2.8 kg. För dryga 2000 fick jag en ny Rockshox luft-gaffel som både bantade vikten med 1 kg och dessutom var betydligt mycket bättre. Men som dom andra redan skrivit, ska du byta massa delar så är det bättre att byta cykel. Kan du dock göra begagnade-fynd kan det kanske vara värt att byta ett par delar....

Lät ju helt klart som ett klipp och något som vore genomförbart!

Typ en sån här kanske är ett lyft? Den har åtminstone en viktmässig fördel.
http://www.chainreactioncycles.com/es/en/rockshox-xc-30-tk-solo-air-forks-9mm-qr-2016/rp-prod160460

Senast ändrad:
En ny eller bättre begagnad bakväxel för nio-delat av hyfsad kvalisort kostar ju inte nå mycket och kan göra ditt liv betydligt enklare. De växlar jag haft mest problem med att justera är just shimanos billiga bakväxlar, hur jag än gjorde blev det inte bra. Detta i jämförelse med shimanos bättre växlar (deore och över) som sällan har varit något bekymmer att justera.

Om du fyndar en tio-delad drivlina (bakväxel, kassett, kedja och växelreglage) är ju detta ännu bättre men också betydligt dyrare.

En halvdan gaffel har jag nog lättare att stå ut med än växlar som krånglar (men det är ju en smaksak), i synnerhet inte om jag mest skulle cykla asfalt och grusväg (då skulle jag eventuellt byta till en stel gaffel iofs.).

Utöver det skulle jag inte lägga några jättesummor på uppgraderingar, inte om du vill få ut så mycket som möjligt av dina pengar! Om du vill göra det som en kul grej är det ju en annan sak, men är som sagt ingen lysande affär rent ekonomiskt.

DarthVidar sa:
En ny eller bättre begagnad bakväxel för nio-delat av hyfsad kvalisort kostar ju inte nå mycket och kan göra ditt liv betydligt enklare. De växlar jag haft mest problem med att justera är just shimanos billiga bakväxlar, hur jag än gjorde blev det inte bra. Detta i jämförelse med shimanos bättre växlar (deore och över) som sällan har varit något bekymmer att justera.

Om du fyndar en tio-delad drivlina (bakväxel, kassett, kedja och växelreglage) är ju detta ännu bättre men också betydligt dyrare.

En halvdan gaffel har jag nog lättare att stå ut med än växlar som krånglar (men det är ju en smaksak), i synnerhet inte om jag mest skulle cykla asfalt och grusväg (då skulle jag eventuellt byta till en stel gaffel iofs.).

Utöver det skulle jag inte lägga några jättesummor på uppgraderingar, inte om du vill få ut så mycket som möjligt av dina pengar! Om du vill göra det som en kul grej är det ju en annan sak, men är som sagt ingen lysande affär rent ekonomiskt.

Skönt att höra att det inte bara är jag som har problem med att justera bakväxlarna.

Slutsats är väl att om jag kommer över några bra alternativ riktigt billigt så kan det vara värt det. Annars byt cykel.

Tack alla!

En liten uppdatering. Har just lånat min brors Canyon Nerve 6.0. Fulldämpad XC-hoj med Fox full susp. Mina reflektioner över skillnader i dämpning/fjädring:
- Canyon är MYCKET mer "plush" vad gäller småstötar. Det känns som att gaffeln faktiskt finns där för en anledning.
- De problem jag har med bortdomnad vänsterhand med min cykel är som bortblåsta med Canyon och då körde jag ändå helt utan handskar i 3, 5 timmar!! Måste annars ha gel-handskar för att hålla i min tryckluftsborr till cykel och ändå domnar det bort efter en runda.
- Hade varit gött att köpa en helt ny FS cykel. Trampeffektiviteten är inte på något sätt sämre än min HT så där finns inget att förlora alls mot vad jag förmodade.
- En (relativt) lätt hoj är effektiv/skoj runt tekniska slingor men ska man kötta på vid raksträckor på asfalt och grus så spelar vikten en förvånansvärt liten roll. Det går att ligga i samma hastighet oavsett vikt (inom rimliga gränser).

Hur som helst så får jag nog hänga kvar vid min Vitus Nucleus ett litet tag till då bil måste köpas först. För att inte skaka sönder helt hittade jag denna:
http://www.chainreactioncycles.com/es/en/rockshox-xc-30-tk-solo-air-forks-9mm-qr-2016/rp-prod160460
Väldigt lite pengar men det kanske också är väldigt lite fjädring? Viktbesparing ca 700 gram men frågan är om den är "plush" nog att få bort mina problem med bortdomnad hand...

Synpunkter emottages tacksamt!

Senast ändrad:
Domnade händer kan bero på så många andra saker att det inte är säkert att ny gaffel med annorlunda dämpning hjälper. Man kan lätt få domnade händer på helt slät asfalt utan att utsätta sig för stötar. Det kan vara sittställningsrelaterade saker (som sadelvinkel, sadeljustering i längdsled, styrhöjd etc) som gör att du lägger mer tyngd på händerna, eller handtag, styrform, bredd.

Om du vill byta bakväxel så kostar en deore drygt 300.

Framväxeln, reglage och lillklingan är ju bara att ta bort om du inte vill ha dem, helt gratis. Men du kommer att tappa kedjan om du gör så.

Får du bortdomnad hand när du cyklar? Jag skulle inte köpa ny gaffel i första hand (hoppsan).

Se över hur du håller i styret först. Du ska inte behöva böja handleden bakåt för att nå reglage och bromshandtag. Vrid i sådana fall allt framåt nedåt. Du ska inte åka runt och skaka med en (överdrivet) böjd handled.

Nästa steg vore att köpa ergonomiska handtag med bättre avstödjning, googla på Ergon så ser du typen.

Jag är ju dålig på finlir med gafflar men det bör inte vara lätt att få en XC-gaffel att filtrera bort allt XC-småskak och ändå fungera till resten på rundan. Säkert dyrt iaf. Jag känner att det hänger mer på däck och däckstryck.

SocialGimp sa:
En liten uppdatering. Har just lånat min brors Canyon Nerve 6.0. Fulldämpad XC-hoj med Fox full susp. Mina reflektioner över skillnader i dämpning/fjädring:
- Canyon är MYCKET mer "plush" vad gäller småstötar. Det känns som att gaffeln faktiskt finns där för en anledning.
- De problem jag har med bortdomnad vänsterhand med min cykel är som bortblåsta med Canyon och då körde jag ändå helt utan handskar i 3, 5 timmar!! Måste annars ha gel-handskar för att hålla i min tryckluftsborr till cykel och ändå domnar det bort efter en runda.
- Hade varit gött att köpa en helt ny FS cykel. Trampeffektiviteten är inte på något sätt sämre än min HT så där finns inget att förlora alls mot vad jag förmodade.
- En (relativt) lätt hoj är effektiv/skoj runt tekniska slingor men ska man kötta på vid raksträckor på asfalt och grus så spelar vikten en förvånansvärt liten roll. Det går att ligga i samma hastighet oavsett vikt (inom rimliga gränser).

Hur som helst så får jag nog hänga kvar vid min Vitus Nucleus ett litet tag till då bil måste köpas först. För att inte skaka sönder helt hittade jag denna:
Väldigt lite pengar men det kanske också är väldigt lite fjädring? Viktbesparing ca 700 gram men frågan är om den är "plush" nog att få bort mina problem med bortdomnad hand...

Synpunkter emottages tacksamt!
Till att börja med så är deras lager nymera tomt (all option is out of stock), men framför allt är inte den gaffeln så värst mycket bättre än den du redan har. Dessutom har gaffeln bara 30mm's innerben vilket brukar ge kass hållbarhet :/ 2mm's skillnad kan tyckas lite men det ger ganska mycket mer stabilitet samt gör livet lättare för bussningarna...

För en lite slant till kan du ist då hellre köpa denna RS Recon med betydligt bättre prestanda http://www.chainreactioncycles.com/...er-rl-solo-air-forks-9mmqr-2018/rp-prod160844
MEN FÖR ATT FÅ DEN ATT PASSA MÅSTE DU ÄVEN KÖPA TILL DENNA: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-reducer-crown-race/rp-prod92344 då din nuvarande gaffel har koniskt styrrör, medans ovan länkad gaffel har det äldre raka styrröret...

Annars brukar en schysst gaffel ligga på ca 3000kr och uppåt, du kan kolla med RacingBikeSweden som ibland brukar kunna ge löjligt bra "deals" på avplockade OEM-gafflar (fast med garantin kvar).

http://www.racingbikesweden.com/kontakt.html

Som du ser brakar det snabbt iväg pengar, varför det i ditt fall nog är lämpligare att byta däck och handtag till modeller med större volym (både gällande däck och handtag). Typ däck i dimension 2,4" bak och 2,5" fram (eller vad som nu är max för din ram/gaffel). Handtag skulle jag rekommendera någon form av s.k. Foam-grip http://www.chainreactioncycles.com/se/en/s?q=foam&cat=direct

Senast ändrad:
Big thanks till alla för era synpunkter. Bra att få lite perspektiv på det hela. Om det börjar kosta för mycket att byta ut delar är det ju bättre att sälja hojen och köpa rätt från början så det var därför jag letar rea-grejer.

Tack för tipsen på gaffel, Larsaw. Ska genast botanisera!

Vad gäller handlederna har jag haft liknande problem. Detta hjälpte mig:
- Justera broms-/växelhandtag så som nämnts ovan
- Se över sittställning. Jag hade mycket tryck på händerna, men en kortare styrstam hjälpte (kostar typ en hundring)
- Bra handskar med gel i. Det är skillnad mellan olika handskar!
- Bra handtag, som nämns ovan. Jag har Ergon som jag är mycket nöjd med. Kostar typ 250-300.
- Slappna av i händerna. Jag höll alldeles för hårt i styret tidigare. Man får aktivt tänka på att hålla lite lösare, men efter ett tag blir det en vana. Detta tillsammans med val av handskar + handtag var nog viktigast för mig.
- Stretcha händerna. Jag värmer upp handlederna innan cykling och sedan stretchar jag genom att hålla armarna rakt ut åt sidorna och sedan vinklar ner händerna (med spretande fingrar) tills det spänner. Håll kvar en stund...

detvanligavartaget sa:
Vad gäller handlederna har jag haft liknande problem. Detta hjälpte mig:
- Justera broms-/växelhandtag så som nämnts ovan
- Se över sittställning. Jag hade mycket tryck på händerna, men en kortare styrstam hjälpte (kostar typ en hundring)
- Bra handskar med gel i. Det är skillnad mellan olika handskar!
- Bra handtag, som nämns ovan. Jag har Ergon som jag är mycket nöjd med. Kostar typ 250-300.
- Slappna av i händerna. Jag höll alldeles för hårt i styret tidigare. Man får aktivt tänka på att hålla lite lösare, men efter ett tag blir det en vana. Detta tillsammans med val av handskar + handtag var nog viktigast för mig.
- Stretcha händerna. Jag värmer upp handlederna innan cykling och sedan stretchar jag genom att hålla armarna rakt ut åt sidorna och sedan vinklar ner händerna (med spretande fingrar) tills det spänner. Håll kvar en stund...

Tackar för tipsen! Ska absolut testa några av de saker du nämner.

Jag vart bara så förvånad. När jag cyklar med min cykel MED gel-handskar så domnar vänster sida på vänster hand ganska lätt. Känns mest efter passet och det håller i sig några dagar. När jag cyklar på min brorsas cykel och t o m glömde handskar så kände jag inte av något alls. Det jag märke när jag cyklade på brorsans cykel var att framgaffeln var mycket softare och jag fick inte känslan av att hålla i en tryckluftsborr i 3 timmar. Därav min vilja att byta gaffel (och samtidigt spara väldigt mkt vikt som bonus).

Hur som helst så finns det säkert många andra förklaringar till varför det gick bra som t ex hur man sitter på cykeln. Min brors cykel är ganska liten så jag satt mer upprätt och förmodligen med mindre tryck på handtagen.

Har du provat att cykla på din egen cykel utan gel-handskarna?
Tjock mjuk stoppning på fel ställen kan också ge domningar.

Som så många nämnt kan sittställningen vara en orsak. Innan du byter till kortare styrstam kan du också prova med att skjuta fram sadeln lite om det finns utrymme kvar för det, i kombination med att vinkla om styret/reglagen kan det göra en enorm skillnad. Håller med LTS om att prova att cykla utan handskar också. Det här är en högst personlig sak, men jag föredrar själv att köra utan handskar så länge det inte är för kallt ute för det.

Jag förespråkar inte långsiktig cykling utan handskar, eftersom handskar inte bara är en komfortdetalj utan även en del av en cyklists sparsamma skyddsutrustning. Men det är lätt att testa utan. Om det hjälper kan du införskaffa handskar utan stoppning, eller med annorlunda stoppning.

Det hör inte till det normala att använda handskar med stoppning när man cyklar mtb. Om man däremot desperat vill matcha sin Jerry-look så är det ett alternativ.

LTS sa:
Har du provat att cykla på din egen cykel utan gel-handskarna?
Tjock mjuk stoppning på fel ställen kan också ge domningar.

Absolut, har flera typer av handskar och började med några tunna helt utan stoppning. När jag skaffade gel-handskarna så försvann en del av problemet. Nu är dessa inte tjocka som skidhandskar direkt, de har en bara en del gel på utsatta ställen.

Tror jag ska testa kortare styrstam, billigt att testa i varje fall till skillnad mot ny gaffel. Har flyttat bak sadeln p g a ont i knäna när den var för långt fram. Man kanske får välja mellan ont i knäna eller bortdomnade händer? :)

Kan ju möjligen köpa nya handtag också med större kontaktyta.

Sänka trycket i framgaffeln och hjulet kanske hjälper också. Ska testa när jag kommer hem till Spanien igen.

Tillbaka
Topp